کد خبر : 17968
تاریخ انتشار : جمعه ۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۹
-

اجرای طرح جامع گردشگری در شهرستان سوادکوه شمالی باعث رشد متوازن گردشگری منطقه خواهد شد

اجرای طرح جامع گردشگری در شهرستان سوادکوه شمالی باعث رشد متوازن گردشگری منطقه خواهد شد
ابراهیم پورتقی سیدی، فعال فرهنگی و رسانه ای  خواستار اجرای اجرای طرح جامع گردشگری در شهرستان سوادکوه شمالی شد.؛

به گزارش ندای مردم دو استان ،در این یاداشت آمده است:با توجه به قابلیت و ظرفیت های  بسیار زیادی  در شیرگاه وجود دارد، اجرای طرح جامع گردشگری در شهرستان سوادکوه شمالی  می تواند  رشد متوازن گردشگری در منطقه ها مختلف شیرگاه  فراهم آورد   و این در حالی است که حداقل در چند ساله  گذشته با حمایت بخش خصوصی و دولت بویژه مسئولان استان و شهرستان، زیرساخت های مناسبی در حوزه های اقامت و خدمات رسانی به گردشگران در این شهرستان ایجاد شده، با این وصف به نظر می رسد توسعه گردشگری در گام نخست عمدتاً در منطقه ها شهری این شهرستان کمتر اجرا شده و عمل به منطقه ها روستایی این شهرستان کمتر توجه شده است، با این وصف به نظر می رسد در صورتیکه سیاست کلی کشور و استان براساس توسعه مالی و فرهنگی بر مبنای گردشگری استمرار یابد، می توان با تکیه بر منطقه ها روستایی  به این مهم دست یافت.

 

شهرستان سوادکوه دارای ظرفیت های فراوانی است که می تواند گفت تا به امروز از تمام ظرفیت های این شهرستان برای توسعه گردشگری استفاده نشده است و روستاهای این شهرستان نیز از این امر مستثنی نبوده و متأسفانه تا به امروز گام جدی برای توسعه گردشگری روستایی در این شهرستان برداشته نشده است.

 

در روز گذشته با سفری که  به روستاها و بخش های مختلف این شهرستان داشته ام به نیکی دریافتم که خوشبختانه تنوع جغرافیایی و اقلیمی در شهرستان سوادکوه ظرفیت های مناسبی را برای گردشگری و سرمایه گذاری روستایی فراهم است  و گردشگری روستایی می تواند بستر مناسبی برای تحقق بومی سازی گردشگری و توجه به خرده اقلیم ها باشد.

 

در سفر به بخش های مختلف شهرستان سوادکوه ، روستاهای لفور ، مناطق مختلف روستایی  جاده نظامی و بخشی از خانه بکر مسیر ریل راه آن بازدید شد. این منطقه ها روستاهایی که هر کدام می تواند به تنهایی مقصد مناسبی برای گردشگری روستایی باشند ولی توسعه زیرساخت ها در این روستاها از اهمیت بالایی برخوردار است، بعلاوه بازسازی اضطراری بناهای قدیمی  این روستاها که متأسفانه در معرض خطر تخریب قرار دارند می تواند اولین قدم مهم برای توسعه زیرساخت های گردشگری بشمار آید.

 

درحالي كه استفاده از ظرفيت هاي بالاي جنگل و منابع طبيعي  هم مي تواند تاثير بسياري دررونق گردشگري درمناطق شمالي كشورداشته باشد ،اماتجربه نشان مي دهد تخريب اين نقاط توسط برخي گردشگران مي تواند ضررهاي غيرقابل جبراني را به همراه داشته باشد.

قطعا وجود جنگلها ، رودخانه طبيعي و ساخت سریال پایتخت  در سواد كوه موجب شده تا اين منطقه به يكي از بهترين مكانهاي گردشگري در شمال ايران تبديل شود وهرساله تعداد گردشگران ايراني وخارجي به اين منطقه سفر کنند.

 

باید مسئولین  بدانند به دلیل داشتن جاذبه‌های طبیعی و تاریخی، اقلیم متفاوت، جذابیت‌های دیگر وجود زیرساخت همانند  راه‌آهن سوادکوه شمالی را  مي تواند به يكي ازمناطق مهم گردشگري توسعه یافته  تبديل نمایید .

 

با وجود بافت قديمي روستاي های  لفور ، منطقه جنگلي نسوم كليج خيل ،جاده اصلي شيرگاه به بابل، پارك هاي جنگلي ها مختلف  ، منطقه جنگلي افراكش زيولا  پلهای شاهپور، شاه عباسی و.. تا اين منطقه به يكي از زيباترين مناطق گردشگري در كشور تبديل نمایید.

البته در ادامه این سفردرمنطقه لفوربه عینا مشاهده  کردم  مكانهاي طبيعي وجود دارد همچون  قبورامامزادگاني همچون ، امامزاده سيدعلي كيا سلطان که  نبايد فراموش كرد.

با وجود بیش از 10 منطقه مهم ونمونه گردشگري در سوادكوه قطعا مدیران می توانند برای  اين منطقه براي توسعه دادن صنعت گردشگري داشتن برنامه منسجم و هدفمند داشته باشند.

به نظر می رسد نبود حمايتها وزير ساختهاي مورد نياز، دركنار واگذار نشدن مناطق نمونه گردشگری به سرمایه گذاربا حمایت منابع طبیعی  مي توان ازجمله مشكلات مهم در زمينه رونق گردشگري را با تشکیل انجمن راهنمایان بلد و  دهیاران  برای پوشش تورهای ورودی به شهرستان و ساماندهی خانه این شهرستان را از معبر به مقصد تبدیل کرد.

البته باید براین موضوع واقف باشیم که طبق قانون ماده سه، به غيراز ذخيرگاه هاي جنگلي كه كسي حق كوچكترين دخل وتصرفي را ندارد ،در بقيه جاها مي توان براي گردشگران تفرجيگاه  ايجاد كرد.

 

به جرات میتوان گفت که محله های  شیرگاه یکی از مهمترین مراکز توسعه گردشگری بشمار می آیند ،که  فرایند این نکته می تواند تأثیر به سزایی در اقتصاد پایدار و رشد روستاها بویژه روستاهای محروم داشته باشد و بعلاوه موجب تنوع در ارائه بسته های سفر و توزیع مناسب سفر به گردشگران و علاقمندان می گردد، لذا با توجه به قابلیت های این شهرستان از منظر معماری، صنایع دستی آداب و رسوم، در این منطقه ها نباید گردشگری صرفاً به منطقه ها شهری محدود گردد و این در حالی است که در کنار تنوع فرهنگی، معماری و منظر روستاها نیز می تواند به خوبی بستر مناسبی برای توسعه گردشگری محلی بشمار می رود

از مقام عالی دولت در شهرستا ن سوادکوه شمالی تقاضای داریم در راستای  پاسداشت و نگاهداشت میراث فرهنگی ناملموس روستا ها  وجود دارد با کوشش و برنامه ریزی های مناسب باهدف توسعه فرهنگ گردشگری با تکیه بر توسعه گردشگری روستایی در دستور کار خود قرار داده که در این بین همکاری هرچه بیشتر اهالی روستاها و نهادهای مرتبط با این موضوع همانند دهیاری ها و بخشداری ها می تواند بسیار مؤثر باشد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.