کد خبر : 18368
تاریخ انتشار : یکشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۹:۳۶
-

اندام یوزپلنگ تلف‌شده در توران به پژوهشگاه رویان تحویل می‌شود

اندام یوزپلنگ تلف‌شده در توران به پژوهشگاه رویان تحویل می‌شود
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان با بیان اینکه «کوشکی» یوزپلنگ نر ۱۶ ساله پارک ملی توران شاهرود به دلیل کهولت سن تلف شد، گفت: اندام تناسلی و تولیدمثلی این یوز برای انجام تحقیقات به پژوهشگاه رویان تحویل می‌شود؛

به گزارش ندای مردم ،بهرامعلی ظاهری ،مدیر کل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: دلبر یوز ماده ۱۵ ساله نیز با توجه به کهولت سن امکان تلف شدنش وجود دارد.

وی اظهار کرد: دی ماه سال ۱۳۸۶ یکی از دوستداران محیط زیست به‌نامِ «کوشکی» یوزپلنگی را که در آن زمان یک توله یوز حدود ۶ تا هفت ماهه بود از سه چوپان که آن را در منطقه توران شکار کرده و قصدِ کشتنش را داشتند خریداری کرده و به سازمان محیط زیست تحویل داد.

وی ادامه داد: کوشکی به سازمان محیط زیست منتقل و در پارک پردیسان نگهداری شد و سپس با راه اندازی مرکز تحقیقات پارک ملی توران، به این ذخیره گاه زیستکره منتقل و در آنجا در کنار یوزهای ماده دلبر و ایران نگهداری شد که امروز شنبه هشتم بهمن ماه پس از خوردن وعده غذایی صبح و در شرایطی که به لحاظ بالینی مشکل خاصی را نشان نمی‌داد، به علت کهولت سن درگذشت.

به گفته وی، طول عمر یوزپلنگ در طبیعت به طور میانگین حدود ۱۲ سال است که این مقدار برای گونه‌هایی که در اسارت و باغ وحش نگهداری می‌شوند به حدود ۱۴ سال می‌رسد و تا قبل از مرگ کوشکی، بیشترین طول عمر یک یوز در باغ‌وحش ۱۵ سال و ۷ ماه ثبت شده بود.

کوشکی از نوع یوزپلنگ آسیایی است‌ که در توران نگهداری می‌شد. پیش از او، آخرین یوزپلنگ آسیایی در اسارت ماریتا نام داشت که در سال ۱۳۸۲ در پارک پردیسان تهران درگذشت.

این یوز، در اسفند ۱۳۹۳ و در شرایطی که در قفس بود، اقدام به جفت‌گیری با دلبر کرد اما در پی عفونت کلیوی دلبر، پزشکان مجبور به سقط جنین این حیوان شدند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.