کد خبر : 18788
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۷
-

حکمرانی فازی برای تحقق مازندران نوین

حکمرانی فازی برای تحقق مازندران نوین
دکترمجیدقربانی، استاد دانشگاه و تحلیلگر گفت:مازندران با فرهنگ و تاریخ بلند و عمیق، به مدیرانی که خود را در حکمرانی نوین منطبق می کنند؛
به گزارش ندای مردم ،دراین یادداشت آمده است :در عصر جدید که به لباس دیجیتال و پسا مدرنیسم و زیست مجازی، مزین شده است، شیوه های نوین در حکمرانی با بهره گیری از ابزار پیچیده فنی و تخصصی منطبق با ذائقه گرایی به ویژه در نسل همخوان با تحول خواهی، مسیر اتصال حکمرانی با لایه های زیرین جامعه را هموار می سازد.
جهت شناسایی و فعال سازی پیشران های توسعه و تحول در استانی با ظرفیت های خودساخته، چون اقلیم و موقعیت جغرافیایی، همجواری با کشورهای حاشیه دریای خزر، زیست بوم دانش مدارانه، و درنهایت تحول خواهی بر اساس مزیت های بومی، بسته های سیاستی متناسب با شرایط جدید به ویژه با محوریت تفکر مردم گرایی در اندیشه های سیاسی حکمرانی نوین، قابلیت طراحی و پیاده سازی را دارند.
بر خلاف ایده های سنتی از تاریخ گذشته، حکمرانی فازی در همگرایی شاخص های توسعه، مازندران را در برش های تخصصی، به یک اکوسیستم منحصر به فرد، تبدیل می کند. حکمرانی فازی برای تحقق مازندران نوین، یک راهبرد چندگانه و چندلایه قابل اطمینان خواهد بود. بدون تردید، نخبه و یا خبره ای نیست که نداند که پیشران هایی چون رسانه ها، سمن ها و کنشگران اجتماعی، پایه های مازندران نوین را مستحکم خواهند کرد.
گستردگی جغرافیایی مازندران از گلوگاه تا رامسر و بعضا سنن و عرف و فرهنگ های نقطه وار، حکمرانی در استان را به سمت حکمرانی فازی، پیش می برد.
اینکه برای نمونه، مسولیتی چون نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی، یک شغل است یا مهارت و یا هنر، بدون تردید با پاسخ به این پرسش، گره خواهد خورد که میزان اثرگذاری آینده پژوهی در نقاط حساس و پر اهمیت مازندران، چقدر مرتبط با مهارت و آموزش مدیران به کار گرفته شده، می باشد؟ اخیرا در پیشا حکمرانی نوین، پدیده کارگروه ایسم ، رنگ باخته است و دنیا با تحول و تغییرات لحظه ای، بسیاری از ماموریت های کارگروه های تشکیل شده را به ماموریتی برای یافتن راه حلی برای معضلات و مشکلات اسبق، تبدیل کرده است.
به عبارت دیگر، آن قدر سرعت تغییرات بالاست که خطای پیش بینی ها و آینده پژوهی ها به شدت افزون شده است و اینجاست که نگاه فازی به مشکلات موجود، شیوه های ما در حکمرانی را به روز می کند. به نظر می آید که ما با مجموعه ای ثابت از مشکلات بدون تغییر مواجه نیستیم بلکه مجموعه ای متغیر از معضلات تغییر شکل یافته، پیش روی ماست که گزینه ای جز تغییر شیوه ها در حکمرانی، روی میز نداریم.
جستجوی میدانی در احوال مازندران فعلی، درخت واره ای از مشکلات و چالش ها را نشان می دهد که با منطق صفر و یک افلاطون قابلیت حل شدن را ندارد و اینجاست که مدیران ارشد و مسولین اجرایی مازندران، گزینه ای جز توانمندسازی برای مواجهه با متنوع ترین موانع را ندارند. اگر صحبت از حکمرانی نوین در مسائل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مازندران می شود، در واقع، ساده ترین پیشران ها که دسترسی محلی به آنها بسیار آسان است، باید شناسایی و به کارگیری شوند. مقاومت در برابر توسعه پیشران های فازی، آغاز افول حکمرانی نوین است.
پیشران های فازی، پیشران های خارج از محدوده صفر و یک هستند که به ویژه توسط کنشگران و قلم به دستان و تریبون به دستان، راه حل های گفتمانی را به راهبردهای احرازی، توسعه می دهند.
برای نمونه، اگر مازندران با حادثه طبیعی خسارت بار همچون سیل و زلزله مواجه شود، اولین محرک در تسریع پروسه مانع زدایی، پیشران هایی چون رسانه ها در فضای مجازی هستند، چراکه به عقیده کارشناسان، اولین اقدام بعد از فرار از موقعیت خطر و رسیدن به نقطه امن، تلاش جهت آگاهی از خبر حادثه می باشد. مجموعه ای از گزاره های درست و نادرست که پس از حادثه در اختیار مردم قرار می‌گیرد، در بهترین حالت ممکن، با صیقل توسط جامعه نخبگانی و خبرگانی، از آسیب های روانی و اجتماعی، مردم را مصون نگه می دارد.
بنابراین حکمرانی نوین با شیوه های جدید، علمی است که بدون لحاظ تفکر صفر و یک، اندیشه صفر تا صد را ترویج می دهد.
مازندران با فرهنگ و تاریخ بلند و عمیق، به مدیرانی که خود را در حکمرانی نوین منطبق می کنند، نیاز دارد. جهانی که هر بیست دقیقه، تکنولوژی جدید را به تکنولوژی اسبق تبدیل می کند، منتظر نمی ماند تا شاخص های ثابت ما را در خود بگنجاند. به امید اینکه شیوه هایی منطبق با فرهنگ، سنن، عقاید، عرف و اعتقادات ناب عدالت جویانه ، به عنوان شاخص های اصلی حکمرانی نوین، برای حفظ دستاوردها، به کار گیری شوند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.