کد خبر : 22561
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۰
-

ظرفیت‌های سوادکوه، به مردم منطقه و کشور شناسانده نشده است

ظرفیت‌های سوادکوه، به مردم منطقه و کشور شناسانده نشده است
ندای مردم -محمد حمزه سوادکوهی فعال زیست محیطی گفت: بسیاری از ظرفیت‌های سوادکوه، از جمله ارتفاع قله «خِرو نَرو» که از جاذبه‌های بی‌نظیر گردشگری سوادکوه محسوب می شود،متاسفانه به مردم منطقه و کشور شناسانده نشده است.؛

ندای مردم در عصر روز دهم تیرماه  فرصتی دست داد تا از نگاهی دیگر به ورزش زیبا و جذاب کوهنوردی خود مصاحبه مفصلی  با محمد حمزه سرپرست گروه هیرکانی سوادکوه  بپردازیم. آنچه در ادامه می خوانید گپ و گفتی است که با این فعال زیست محیطی داشتیم ، داشتیم.

*جناب آقای حمزه بفرمایید جدیدا یک برنامه فرهنگی وزیست محیطی برپا کردید  از شیرینی صعود و کوهنوردی این  برنامه  بگویید، چقدر شیرین است که به این همه سختی می‌ارزد؟

برای صعود به یک قله خصوصا قله خرونرو از رشته کوه نیمه‌جنگلی و نیمه‌صخره‌ای تشکیل شده است  اما وقتی به نوک قله می رسی وخودت را نسبت به افراد دیگر به خدا نزدیک تر می بینی،حسی در وجود انسان ظاهرمی شود که واقعا وصف نشدنی است وتمامی سختی مسیر به یکباره به فراموشی سپرده می شود.

*شنیده شده شما و گروه همراه یک برنامه برای معرفی این منطقه «خِرو نَرو» داشتید

این تلاش مشترک دوستداران طبیعت و کوهنوردان برای تعیین روزی به‌نام چکاد سوادکوه صورت گرفت  در یک فراخوان تمامی باشکاهها گروهها دعوت کردیم و راس ساعت ۱۲ پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ در روستای سنگده نگهبانی جنگلبانی  آغاز  گردهمایی عاشقان خرونرو  که هدف این جمعه تیرماه نامگذاری برای قله خرونرواستارت بزنیم
همنوردان از شهرهای مختلف  150نفر حضور پیدا کردند افتتاحیه گرد همایی شروع کردیم که با حضور نوازندگان محلی و سنتی افتتاحیه را جشن گرفتیم و شعرخوانی در وصف خرونرو و معارفه سرپرستان را هم انجام دادیم ساعت ۱۲ و ۲۰ دقیقه پیمایش استارت زده شد و تعداد شرکت کنندگان ۸۵ نفر بود ارتفاع حرکت وپس 4 ساعت پیمایش  به محل کمپ و چادرها را برپا کردیم  وبرنامه ریزی را برای افراد  در روز دوم پیمایش شرکت کنند را اعلام کردیم با صلاحدید جمع ساعت ۹ شب خاموشی ساعت ۱ شب برپا و ساعت ۲ استارت پیمایش روز دوم زده شد ارتفاع محل کمپ ۲۳۰۰ با ۵۱ نفر شروع به حرکت کردیم
و همگی با صحت و سلامت کامل ساعت ۸ و نیم بعد پیمایش ۶ کیلومتر و ۱۲۵۰ متر ارتفاع گرفتن به قله زیبا خرونرو رسیدیم و به مناسبت نامگذاری روز دیده بان دائمی چکاد سوادکوه خرونرو در اولین جمعه تیرماه جشن گرفتیم

* چه آرزویی دارید؟

آیا زمان آن نرسیده است که کوه‌ها، این خاستگاه تمدن‌ساز بشری و میراث‌داران آثار تاریخی سرزمین‌مان در تقویم و فرهنگ عمومی این سرزمین جایگاهی داشته باشند؟

*از چشم اندازاین منطقه بفرمایید؟

منطقه سوادکوه را، به‌خاطر چشم‌اندازهای بی‌نظیر و عرصه‌های بکری که دارد کوهنوردان خوب می‌شناسند. یکی از این عرصه‌ها کوه «خِرو نَرو» است که برگرفته از نام دو چشمه «خِرو» و «نَرو» است.
این رشته کوه نیمه‌جنگلی و نیمه‌صخره‌ای از سوادکوه بالادست روستای امافت شروع می‌شود و تا چهاردانگه در جنوب ساری امتداد دارد به دلیل طبیعت خاص خود، شباهت بسیاری به قله‌های کوهستانی آلپ در اروپا دارد و الهام‌بخش شاعران و هنرمندان بسیاری ازجمله استاد محمدعلی کاظمی در سرایش منظومه «چکل» و همچنین برخی اشعار استاد شعبان (کوهیار) نادری رجه شد.

*ارتفاع قله «خِرو نَرو»چقدر است ودر کدام منطقه قراردارد؟

این منطقه که از جاذبه‌های بی‌نظیر گردشگری سوادکوه  است به ۳۶۲۰ متر از سطح دریا می‌رسد. با توجه به جاذبه‌های مسیر خود می‌تواند یکی از مقاصد فعالان و برنامه‌ریزان در حوزه «اکوتوریسم» باشد.

*چرا با تمام سختی ها  این همایش را برگزار کردید؟

از آنجایی‌که این ظرفیت، مانند بسیاری از ظرفیت‌های سوادکوه، به مردم منطقه و کشور شناسانده نشده است، تیمی از کوهنوردان مردمی و طبیعت‌گردان عزم خود را جزم کردند تا یک روز و ترجیحاً در تیرماه را به نام «روز دیدبان دائمی خِرو نَرو؛ چکاد سوادکوه» ثبت کنند. واین اقدام از آنجا ضروری به‌نظر می‌رسد که بدانیم در دیگر استان‌ها، حتی قله‌هایی کوتاه‌تر از این هم روز خاصی دارند.

*لطفا ادامه بدهید ؟

این کوهنوردان آماتور و دوستداران طبیعت در روز جمعه اول تیرماه به این منطقه رفتند تا ضمن گشت‌و‌گذار در طبیعت، عکس و فیلم‌هایی از مناظر ویژه قله خرو نرو با خود به ارمغان بیاورند و زمینه برای ثبت روزی به نام این قله فراهم شود.البته برنامه‌ای تدارک دیده شد تا طی چند روز آینده و با همراهی تعدادی از کوهنوردان حرفه‌ای کشور و چند کوهنورد از استان مازندران، این قله را فتح کنیم و فضا برای ثبت قله خرو نرو آماده شود.

*این همایش چگونه برگزار می کنید؟

اعضای گروه کوهنوردی و طبیعت‌گردی همچنین این پیمایش را هر ساله در  نخستین جمعه تابستان با همراهی و حضور هم‌نوردان و مشتاقان تکرار می‌کنند تا ضمن معرفی این قله به شهروندان استان و سایر مناطق، یک روز تابستان را دور از خیابان‌های دودآلود و پرسروصدای شهر و در دامن طبیعت سپری کنند.

*در این برنامه آیا مجموعه ی شمار همیاری کرده است؟

طرح ثبت نخستین جمعه تابستان به نام خرو نرو را با همراهی سهیل ربیعی، محمد حاجیان و سرکار خانم طالبی در دست و عشقعلی ایرانمنش نیز کار ثبت لحظه‌ها، عکاسی و فیلمبرداری از این برنامه کوهپیمایی را بر عهده داشتند.

*کلام آخر ؟

این گروه  به مسولین و دست اندرکاران پیشنهاد می کند؛یکی از نخستین روزهای تیرماه را بنام خرو نرو ثبت شود؛ امید است این پیشنهاد با همراهی سازمان‌ها و اداره تربیت‌بدنی و هیأت کوهنوردی شهرستان سوادکوه و استان مازندران به ثبت برسد.

ندای مردم دو استان ضمن تشکر از گفتگو با آقای محمد حمزه سوادکوهی  نیم نگاهی به معرفی این منطقه می بپردازد

این کوهستان فضایی بکر و زیبا و جنگلی دارد و اغلب بارانی و مه آلود است. از طریق دو روستا می توان به این قله رسید.

یکی از این روستاها ، روستای سنگ ده  و روستای دیگر روستای آریم می باشد. ارتفاع این قله زیبا سه هزار و شش صد و

بیست متر است . نرو در زبان محلی اهالی سوادکوه به معنی چشمه پر آب می باشد و خرو نیز به معنی چشمه کم آب است.

قله خرونرو از قلل حرفه ای به حساب می آید.

 

قله خرونرو

قله خرونرو

برای صعود به این قله باید دارای تجهیزات و راهنمای با تجربه باشید. بومیان این منطقه اکثرا این قله را با نام نرو می شناسند.

از روستا های اطراف این کوهستان می توان به سنگ ده ، برارده ، کنگلو، بندبن، برنت، کودآب یاب، میروزان، امافت و کلمتا

اشاره کرد.

مسیر دسترسی به قله خرونرو

از جاده فیروزکوه به سمت سوادکوه که بروید به پل سفید که رسیدید اولین فلکه دست راست تابلوی روستای سنگ ده را می بینید.

بعد از آن که به روستای سنگ ده رسیدید ،  شرکت چوب فریم را خواهید دید .  بعد از رسیدن به این شرکت چوب بری به طرف

جنگل حرکت می کنید . در مسیر جنگل تا قله چندین دو راهی وجود دارد که حضور راهنما را برای شما الزامی می کند.

دو راهی اول و دوم را باید به سمت راست بروید. دو راهی سوم به طرف چپ حرکت کنید . به دو راهی چهارم که رسیدید

هر دو راه شما را به قله  می رساند . یکی از این دو راه از مسیر گزنه چال می گذرد . مسیر دیگر نیز از مرسی سی عبور

می کند . هردو این مسیرها شما را به روستای بند بن خواد رساند. از منطقه بند بن چند راه برای صعود وجود دارد که بسته

به  قدرت بدنی  اعضای گروه  می توانید  مسیر خود را انتخاب کنید. اگر مسیر گزنه چال را انتخاب کنید یک کوهپیمائی در

انتظار شماست و مسیر مرسی سی را می توانید با ماشین بالا بروید. بند بن منطقه ای مرتع شکل است که باید از آن به سمت

زرجو بروید .  با بالا رفتن از تپه ماهوری مقابل دیواره زرجو، قله خرونرو از دور نمایان می شود .  لازم به ذکر است که

سخت ترین قسمت صعود عبور از مراتع و رسیدن به دیواره زرجو می باشد  .  بعد از این، مسیر به شکل تپه های ماهوری

است و شیب کمتری دارد .  حتما به یاد داشته باشید که صعود به   قله خرونرو  نیاز به تجربه و تجهیزات دارد و برای

کوهنوردان کم تجربه خطرناک است.

برای دیدن فیلم  و عکس قله خرونرو اینجا کلیک کنید

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.