کد خبر : 22562
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۶
-

ردیابی بیماری آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان در ۱۰۰ روستای کرمانشاه

ردیابی بیماری آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان در ۱۰۰ روستای کرمانشاه
ندای مردم- معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه از ردیابی بیماری آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان در ۱۰۰ روستای استان خبر داد.؛
ردیابی بیماری آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان در ۱۰۰ روستای کرمانشاه

به گزارش ندای مردم ، شاهرخ یارویسی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اجرای طرح ردیابی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در طیور بومی استان کرمانشاه، اظهار کرد: با توجه به احتمال شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در فصل تابستان، کار ردیابی برای شناسایی احتمالی بیماری در طیور بومی استان به صورت همزمان با سراسر کشور شروع شده است.

یارویسی اضافه کرد: در این طرح  که از ابتدای تیرماه شروع شده و تا نیمه مردادماه ادامه خواهد داشت، کار ردیابی بیماری آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان در طیور بومی استان انجام خواهد شد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه ادامه داد: در این طرح ۱۰۰ روستای استان کرمانشاه و در مجموع ۱۴ هزار نمونه شامل انواع پرندگان بومی از اردک و غاز گرفته تا مرغ و خروس و دیگر طیور بومی مورد رصد، پایش و نمونه‌برداری قرار خواهند گرفت.

وی با بیان اینکه بیشترین نمونه‌گیری‌ها را با توجه به وسعت شهرستان کرمانشاه و نیز آمار بالای تالاب‌های کرمانشاه در این شهرستان خواهیم داشت، گفت: در این طرح طیور بومی حدود ۳۵ روستای حوزه شهرستان کرمانشاه از حیث وجود آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مورد پایش قرار خواهند گرفت.

وی ادامه داد: بعد از شهرستان کرمانشاه بیشترین نمونه‌گیری را در شهرستان‌های روانسر و کنگاور خواهیم داشت، هرچند در تمامی شهرستان‌های استان نمونه برداری از طیور بومی انجام خواهد شد.

یارویسی با بیان اینکه بیماری آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان یک بیماری ویروسی قابل‌انتقال بین جمعیت پرندگان و انسان است، گفت: ارزیابی سرمی و داشتن اطلاعات کافی از نظر وضعیت بیماری در استان دارای اهمیت زیادی برای برنامه‌ریزی‌های در جهت انجام اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با شیوع این بیماری است.

وی با بیان اینکه این طرح به صورت هم‌زمان در سایر استان‌های کشور در حال انجام است، از همه مرغداران استان کرمانشاه درخواست کرد با اکیپ‌های اعزامی دامپزشکی همکاری لازم را داشته باشند.

یارویسی در ادامه  با بیان اینکه آخرین کانون بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را بین طیور بومی استان کرمانشاه در سال ۱۴۰۱ داشته‌ایم، گفت: از آن زمان تاکنون هیچ کانونی از بیماری در استان نداشته‌ایم.

یارویسی یادآور شد: تاکنون هیچ کانونی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در بین طیور صنعتی استان نداشته‌ایم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.