کد خبر : 18466
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۹:۳۳
-

حفاران عتیقه در دامغان ۶ ماه تا ۶ سال حبس گرفتند

حفاران عتیقه در دامغان ۶ ماه تا ۶ سال حبس گرفتند
سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دامغان گفت: مجازات حبس برای متخلفان و حفاران غیرمجاز این شهرستان، با بررسی سه پرونده حفاری آثار تاریخی، بین ۶ ماه تا ۶ سال صادر شد.؛

به گزارش ندای مردم ،مجتبی اکبرپور روز دوشنبه به خبرنگاران ابراز داشت: این حکم از سوی مراجع قضایی برای هفت نفر از متخلفان در سه پرونده حفاری غیرمجاز در شهرستان دامغان صادر شد که یکی از متخلفان با محکومیت به ۶ سال حبس تعزیری بیشترین سهم را دارد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دامغان افزود: دادگاه این متهم را به تحمل سه سال حبس تعزیری به دلیل حفاری غیرمجاز و سه سال حبس تعزیری دیگر برای نگهداری دستگاه فلزیاب محکوم کرد و سایر متهمان نیز به ۶ ماه تا یک سال حبس محکوم‌ شدند.

وی گفت: هرگونه حفاری و کاوش به‌قصد به دست آوردن اموال تاریخی فرهنگی بر اساس ماده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی ممنوع بوده و مرتکب به حبس از ۶ ماه تا سه سال و ضبط اشیای مکشوفه به نفع وزارت و آلات و ادوات حفاری به نفع دولت محکوم می‌شود.

وی ادامه داد: چنانچه حفاری در اماکن و محوطه‌های تاریخی که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است یا در بقاع متبرکه و اماکن مذهبی صورت گیرد، علاوه بر ضبط اشیای مکشوفه و آلات و ادوات حفاری، مرتکب به حداکثر مجازات مقرر محکوم می‌شود.

وی با اشاره به نقش نیروی انتظامی شهرستان و برخورد قاطع دستگاه قضایی با حفاران، یادآور شد: این حفاران غیرمجاز با تلاش نیروهای یگان حفاظت اداره میراث فرهنگی دامغان و همکاری نیروی انتظامی هنگام حفاری غیرمجاز در محوطه‌های تاریخی این شهرستان دستگیر و با تشکیل پرونده تحویل مقامات قضایی شده بودند.

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی دامغان افزود: اغلب حفاران دستگیر شده این شهرستان از افراد غیربومی هستند که به‌قصد به دست آوردن اشیای تاریخی در محدوده آثار ملی اقدام به حفاری و نگهداری غیرمجاز دستگاه فلزیاب می‌کنند.

خبرنگار -وحیده قدس

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.