کد خبر : 1971
تاریخ انتشار : دوشنبه ۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۲
-

نشست نقد و بررسی کتاب «موهای تو خانه ماهی هاست» برگزار شد

نشست نقد و بررسی کتاب «موهای تو خانه ماهی هاست» نوشته محمدرضا شرفی خبوشان در کتابخانه عمومی پانزده خرداد خوی برگزار شد. به گزارش پایگاه خبری کارنامه فردا ، همزمان با ماه صفر و اربعین حسینی، نشست نقد و بررسی کتاب «موهای تو خانه ماهی هاست» نوشته محمدرضا شرفی خبوشان با حضور فاطمه مقدم، رئیس اداره

نشست نقد و بررسی کتاب «موهای تو خانه ماهی هاست» نوشته محمدرضا شرفی خبوشان در کتابخانه عمومی پانزده خرداد خوی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری کارنامه فردا ، همزمان با ماه صفر و اربعین حسینی، نشست نقد و بررسی کتاب «موهای تو خانه ماهی هاست» نوشته محمدرضا شرفی خبوشان با حضور فاطمه مقدم، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی خوی؛ زینب چراغی، مدرس دانشگاه و منتقد ادبی و علاقمندان کتابخوانی در کتابخانه عمومی پانزده خرداد خوی برگزار شد.

در ابتدای جلسه، فاطمه مقدم، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی خوی گفت: رمان «موهای تو خانه ماهی هاست» شیرینی و تلخی‌های تاریخ را روایت می‌کند و همین امتیاز باعث می‌شود خواننده به اطلاعات لازم درباره گذشته کشورش دست پیدا کند.

در ادامه زینب چراغی، منتقد ادبی حاضر در جلسه به معرفی نویسنده و ارائه خلاصه‌ای از داستان برای حاضرین پرداخت و گفت: رمان «موهای تو خانه ماهی‌هاست» نوشته محمدرضا شرفی خبوشان، جایزه بهترین اثر جشنواره داستان انقلاب در بخش رمان نوجوان را کسب کرده است.

چراغی افزود: این کتاب روایت پسربچه‌ای کم سن و سال و روستایی از قیام پانزده خرداد ۱۳۴۲ است. در داستان به دو حادثه مهم تاریخی، قیام امام حسین(ع) و یارانش در سال ۶۱ هجری قمری و دیگری، حادثه کشتار مردم ورامین و پیشوا در قیام پانزده خرداد ۱۳۴۲ اشاره شده است.

چراغی ادامه داد: نویسنده از سبک رئالیسم جادویی برای روایت داستان خود استفاده کرده است. رئالیسم جادویی یکی از شاخه‌های رئالیسم در مکاتب ادبی است که در آن ساختارهای واقعیت دگرگون می‌شوند و دنیایی واقعی اما با روابط علت و معلولی خاص آفریده می‌شود. در آثاری که به سبک واقع‌گرایی جادویی نوشته شده‌اند همه چیز عادی است اما یک عنصر جادویی و غیر طبیعی در آن‌ها وجود دارد. رئالیسم جادویی از یک سو با بیان حقایق و واقیعت‌های جامعه با مکتب رئالیسم پیوند دارد و از سوی دیگر با به کارگیری برخی از عناصر، به قصه‌ها و داستان‌های عامیانه و اسطوره‌ای نزدیک می‌شود.

چراغی گفت: در داستان «موهای تو خانه ماهی‌هاست» ورود دختر «غاضریه» و آشنایی او با راوی و حرف‌هایی که درباره ماجراهای بسیار دور می‌زند، باعث رمزالود شدن داستان می‌شود.

وی اضافه کرد: با نگاهی بر آثار خبوشان متوجه می‌شویم که او شیفته تاریخ است؛ از این‌رو در تمام آثار داستانی‌اش وظیفه خود می‌داند تا اطلاعاتی مفید درباره فرهنگ و تاریخ سرزمین خود به خواننده بدهد. در کتاب مذکور نیز به یقین می‌توان گفت بیشتر خوانندگان کتاب از واژه «غاضریه» و «مراسم شبیه‌خوانی بنی‌اسدی» هیچ اطلاعاتی ندارند و خواننده برای درک این مطالب باید به کتب تاریخی رجوع کند. البته پس از اشراف خواننده بر این موضوعات، گیرایی و تأثیر داستان چند برابر می‌شود.

این منتقد ادبی ادامه داد: انتخاب هوشمندانه حجم کتاب نیز یکی دیگر از محاسن کتاب است. نویسنده به خوبی می‌داند که حوصله مخاطب امروزی، رمان‌های چند صد صفحه‌ای را برنمی‌تابد؛ از این رو داستان را در هفتاد و یک صفحه به پایان رسانده است. همچنین چون موضوع داستان، تاریخی است و اکثر خوانندگان از پایان داستان آگاه هستند، نویسنده سعی می‌کند از حجم کتاب بکاهد و بر شیوه‌ داستان‌گویی متمرکز شود.

گفتنی است، جلسات نقد کتاب هر سه ماه یکبار و به مناسبت‌های مختلف در کتابخانه عمومی پانزده خرداد برگزار می شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.