کد خبر : 18946
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۴
-

موفقیت فاز آزمایش حیوانی تولید نخستین داربست استخوانی دنیا با سلول بنیادی

موفقیت فاز آزمایش حیوانی تولید نخستین داربست استخوانی دنیا با سلول بنیادی
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان موفقیت مطالعات حیوانی تولید نخستین داربست استخوانی دنیا با سلول بنیادی خبر داد.؛

 به گزارش ندای  مردم دو استان ،دکتر سمانه عرب سرپرست محققان این پروژه بزرگ پژوهشی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این مطالعه با هدف اصلاح ناهنجاری‌های استخوانی با اثرگذاری بیشتر و در مدت‌زمان کمتر انجام‌شده و نتایج آزمایش‌های پیش‌بالینی آن بسیار موفقیت‌آمیز بوده است. ساخت و به‌کارگیری داربست یکی از رایج‌ترین و اثربخش‌ترین روش‌های تولید اندام و بافت بدن از سلول‌هاست.

موفقیت فاز آزمایش حیوانی تولید نخستین داربست استخوانی دنیا با سلول بنیادی

عرب با اشاره به اینکه سلول‌های بنیادی ازجمله سلول‌های پرکاربرد برای داربست‌سازی سلول‌ها در علم مهندسی بافت است تصریح کرد: این برای نخستین بار در دنیاست که با استفاده از سلول‌های بنیادی و داربست‌سازی، ترمیم استخوان‌های آسیب‌دیده یا ناهنجاری‌های استخوانی ممکن خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه آزمایش‌های حیوانی این کار پژوهشی با موفقیت کامل به اتمام رسید افزود: مقاله این کار پژوهشی نیز در مجلات معتبر جهانی به ثبت رسیده و با توجه به اینکه مطالعات نشان می‌دهد به‌احتمال نزدیک به‌یقین، این روش درمانی در انسان‌ها نیز اثرگذار است، اکنون منتظر فراهم‌سازی و صدور مجوزهای لازم برای اجرای چهار فاز بالینی انسانی این پروژه مطالعاتی هستیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با بیان اینکه آسیب‌های استخوانی و ناهنجاری‌های مرتبط با آن یکی از آسیب‌های مهم و بزرگ بافتی با فراوانی زیاد در دنیا به‌ویژه کشور و استان ماست، وقوع سوانح رانندگی را یکی از علت‌های این فراوانی آمار عنوان و خاطرنشان کرد: سلول‌های بنیادی استفاده‌شده در این پژوهش، از نوع سلول‌های بنیادی مغز استخوان بوده است.

عرب ایجاد استخوان، ایجاد رگ‌های خونی در اطراف استخوان‌های ایجادشده، محدوده پرشدگی استخوان و البته سنجش آسیب‌های ناشی از تولید سم با اجرای این روش درمانی را از مهم‌ترین سنجه‌های مورد ارزیابی در این پژوهش عنوان و تصریح کرد: نتایج آزمایش روی موش‌ نشان داد که استفاده از داربست در کنار سلول‌های بنیادی مغز استخوان در همه این موارد نتایج بسیار خوب و ارزشمندی را در درمان بیماران آسیب‌دیده از ناحیه استخوان خواهد داشت.

وی اضافه کرد: نتایج این مطالعه نشان داد که داربست به‌تنهایی و البته داربست حاوی سلول باعث تحریک ساخت استخوان‌های جدید می‌شود؛ اما حضور سلول‌های بنیادی افزایش کارایی داربست را در ترمیم استخوان آسیب‌دیده یا ناهنجار به دنبال خواهد داشت.با انجام آزمایش‌های آنزیم‌های کبدی مشخص شد که این روش سمیّت کبدی برای حیوان مورد مطالعه ایجاد نکرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.