کد خبر : 1129
تاریخ انتشار : یکشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۳
-

نقش شهرداری هادر توسعه گردشگری

یکی از انواع گردشگری در دنیای امروز گردشگری شهری (توریسم شهری یا Urban tourism) می باشد که بصورت جدی دارای جایگاه بوده اما کمتر به آن توجه شده و بعضا در بسیاری از شهر ها مغفول مانده است . این می تواند ناشی از نگاه نادرست و غیر علمی به حوزه گردشگری باشد .معمولا گردشگران


یکی از انواع گردشگری در دنیای امروز گردشگری شهری (توریسم شهری یا Urban tourism) می باشد که بصورت جدی دارای جایگاه بوده اما کمتر به آن توجه شده و بعضا در بسیاری از شهر ها مغفول مانده است . این می تواند ناشی از نگاه نادرست و غیر علمی به حوزه گردشگری باشد .معمولا گردشگران با اهداف مختلفی محل زندگی خود را ترک و به مقاصد مختلف سفر می کنند . دیدن جاذبه ، دیدار اقوام ،ماموریت ها دیدار اقوام و… از جمله آن می باشد .
اما کمتر به این موضوع توجه شده که خود شهر هم می تواند مقصد و جاذبه ای باشد برای گردشگر نه آثار تاریخی و طبیعی و اقوام ساکن در شهر .
در بسیاری از شهر های توریستی دنیا مثل لندن ، پاریس ،بانکوک و… خود شهر به عنوان یک مقصد مطرح بوده و گردشگران در کنار دیدن آثار در شهر به دیدن خود شهر می پردازند
شهرداران این شهرها فضای شهری را بگونه آماده کرده اند که می تواند خود به عنوان یک جاذبه موجب گذراندن وقت و لذت گر شگران و در نهایت سود اقتصادی شهر گردد.
مبلمان شهری جذاب ،فروشگاه ها و نمایشگاه ها ، گالری ها ،ساختمانهای شیک و مدرن ،پارک ها و فضاهای سبز ، پارک های آبی ، استخر ها و تم پارکهای درون شهری مثل دیزنی لند و پارک ژوراسیک و…حمل نقل مدرن با آرامش و آسایش فراوان در کنار حمل نقل قدیمی و نوستالژیک ،مراکز پذیرایی وآمفی تئاتر های رو باز ، نمایشهای خیابانی ، موسیقی خیابانی ،جنگ ها و جشنواره ها ، کنسرت های موسیقی ،نور پردازیهای بسیار زیبا که شهر را جذاب و گردشگری شب ( شبگردی )را در شهر رونق می دهد مرمت ،احیاء و تغییر کاربری دادن فضاهای تاریخی و سنتی و پیوند دادن بافت تاریخی شهر با فضای مدرن در قالب یک بسته تفریحی شهری که موجب هویت بخشی مدرن و عمومی به فضای تاریخی می گردد ازجمله کافه ، گالری ،مرکز اقامتی و پذیرایی ،نمایشگاه یا مرکز تجاری سنتی یا …
غذا ،خرید،تفریح و سرگرمی سه عامل مهم در گردشگری شهری بوده که می تواند مدتهای زیادی گردشگران را
سرگرم و در شهر ماندگار کند. شهرهای توریستی از این عوامل در جهت برند سازی شهر خود،نه جاذبه های تاریخی و طبیعی آن استفاده نموده و برند مقصد گردشگری را ایجاد نموده اند.
توسعه زیر ساختهای شهری ،کاهش ترافیک و آلودگی شهری ، نوسازی و بهسازی ناوگان حمل و نقل ، ایجاد آرامش و آسایش در خدمات شهری ،ساماندهی خیابانها ، تابلوهای مغازه ها ،ساختمانها ،مبلمان شهری ، ایجاد پارکها و ارائه خدمات مطلوب شهری ، ایجاد فضاهای تفریحی ، ایجاد مراکز خرید ،ایجاد پیاده راه های گردشگری ، ایجاد راه های مخصوص دوچرخه سواری ، نورپردازی شهری بویژه درمراکز تفریحی و از همه مهم تر آموزش شهروندان به عنوان شهروندان خلاق در شهر گردشگر از جمله مهمترین عوامل برند شدن یک شهر در گردشگری می باشد .شهرهای شهرستان مهدیشهر با وجود شهرداران و شوراهای شهر خلاق و با انگیزه در این زمینه اقدامات خوبی انجام داده اند از جمله پیاده راه گردشگری دشت مرکزی مهدیشهر ، پیاده راه گردشگری کوی مریخ شهمیرزاد و پیاده راه گردشگری شهر درجزین .
امیدوارم با تداوم این اقدامات خوب در کنار سایر موارد ذکر شده و همراهی مردم فهیم شهرستان و سایر مسئولان شاهد برند مقصد گردشگری شدن شهرستان مهدیشهر در موضوع گردشگری شهری باشیم .
رحمان فرمانی
کارشناس ارشد برنامه ریزی توریسم

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.