کد خبر : 1348
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۹:۲۳
-

پایین بودن سرانه مطالعه در کشور فاجعه‌بار است

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: پایین بودن سرانه مطالعه در کشور بیشتر از تلاطم اقتصادی فاجعه‌بار است. به گزارش پایگاه خبری کارنامه فردا، در آئین افتتاحیه نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب کردستان که در محل دائمی نمایشگاه‌های سنندج برگزار شد، با اشاره به اینکه امید است برپایی سلسله نشست‌های فرهنگی باعث ایجاد روابط بیشتر دو

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: پایین بودن سرانه مطالعه در کشور بیشتر از تلاطم اقتصادی فاجعه‌بار است.

به گزارش پایگاه خبری کارنامه فردا، در آئین افتتاحیه نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب کردستان که در محل دائمی نمایشگاه‌های سنندج برگزار شد، با اشاره به اینکه امید است برپایی سلسله نشست‌های فرهنگی باعث ایجاد روابط بیشتر دو اقلیم شود، اظهار داشت: ما مسلمانیم و آنچه از سوی خداوند و به واسطه پیامبر گرامی اسلام(ص) به مخلوقات رسیده، کتاب است؛ کتابی آسمانی که نشانگر پایبندی دین مبین اسلام به آگاهی‌بخشی و علم‌آموزی است.

وی با ذکر اینکه خداوند ما را به سوی آموختن سوق داد، گفت: این مهم از همان زمانی که در نخستین پیامش به رسولش فرمود بخوان، دینی که با مطالعه و علم آغاز می‌شود، مهم‌ترین پیامش یادگیری و علم‌آموزی است و بر پایه همین امر همه تأکیدات دین مبین اسلام بر این اساس بوده و باید تلاش مسئولان هم بر ترویج کتابخوانی معطوف شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه ماه مهر یادآور بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها و مؤعد همت دوباره دانش‌آموزان، دانشجویان و حضور معلمان و اساتید در سنگر درس و مدرسه است، تصریح کرد: ماه مهر آغاز و فرصت بسیار خوبی برای فراهم کردن شرایط و محیط مناسب عرضه کتاب است.

وی ادامه داد: صحبت از کتاب و کتابخوانی امری شعاری و تکراری شده و باید این امر مهم از مقوله شعار جدا شود و به علم و عمل بینجامد، بنابراین باید خودمان مطالبه کرده و تحقق این هدف را بخواهیم.

حیدری افزود: اگر معتقدیم که کشور ما شایسته رشد و شکوفایی بیشتر است، اگر معتقدیم به نسبت توانمندی‌هایمان مسیر زیادی در پیش رو داریم، اگر معتقدیم که دشمنان قسم‌خورده بی‌محابانه در تلاش هستند تا از هدف باز بمانیم، اگر معتقدیم کودکان و جوانان سرمایه‌هایی هستند که جایگزین سرمایه‌های مادی ما می‌شوند، اگر معتقدیم در هیچ زمینه‌ای از سایر کشورها عقب نبوده و نباید باشیم، اگر معتقدیم نه تنها موقعیت جغرافیایی و سرمایه‌های مادی بلکه علم، ادب و هنر کشور و هوش و ذکاوت مردمان آن همواره زبانزد جهانیان بوده، باید بیش از پیش آن را تقویت کنیم.

وی با ذکر اینکه در این راه چاره‌ای جز افزایش بالا بردن آگاهی و علم نداریم، تاکید کرد: ما باید بدانیم که سرمایه‌گذاری برای آگاهی‌بخشی و افزایش اطلاعات افراد نه تنها سرمایه‌گذاری زودبازده نیست بلکه ثمرات و اثرات آن کشور را در مقابل هر هجمه‌ای چه فرهنگی و چه فیزیکی حفاظت و صیانت می‌کند.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه حمایت از صنعت چاپ و نشر کتاب کمترین دستاوردش توسعه‌یافتگی است و نباید این را به‌عنوان سرمایه‌گذاری غیرضرور و لوکس بدانیم، یادآور شد: باید بدانیم که پایین بودن سرانه مطالعه یا عدم افزایش متناسب و مطلوب آن، بیشتر از تلاطم اقتصادی فاجعه‌بار است.

وی با ذکر اینکه رمز و راز پیشرفت تنها در ساخت و سازها، لوله‌کشی‌ها، برق‌رسانی‌ها و جاده‌سازی نیست، عنوان کرد: تا زمانی که علم، فهم و فرهنگ مصرف به‌وجود نیاید و ارتقاء نیابد، هیچ کدام از این هزینه‌ها ما را به هدف نزدیک نمی‌کند.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ذکر اینکه هدف ما توسعه است، تاکید کرد: برای توسعه باید هزینه فرهنگی پرداخت کرد و با وارد کردن کتاب به ضروریات زندگی افراد و کودکان، «خلاقیت، تفکر و اندیشه» را به زندگی مردم هدیه دهیم.

حیدری با اشاره به اینکه کارهای کوچکی همچون برگزاری نمایشکاه‌های کتاب ثمرات بزرگی در پی دارد، گفت: همه ما آرزومند داشتن فرزندانی هستیم که اهل علم و کمالات باشند، بنابراین باید برای دستیابی به این آرزو از خودمان شروع کنیم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.