کد خبر : 5914
تاریخ انتشار : یکشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۸
-

۱۰ کتاب پیشنهادی برای استفاده بیشتر از ماه مبارک رمضان

به گزارش پایگاه خبری کارنامه فردا، ماه مبارک رمضان امسال در حالی فرا رسیده است که کماکان اثرات شیوع کرونا بر روی کشور سایه افکنده و بسیاری از مراسمات مذهبی را تحت تأثیر خود قرار داده است. از طرفی اردیبهشت‌ماه هر سال، مصادف بود با برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که این نمایشگاه نیز به

به گزارش پایگاه خبری کارنامه فردا، ماه مبارک رمضان امسال در حالی فرا رسیده است که کماکان اثرات شیوع کرونا بر روی کشور سایه افکنده و بسیاری از مراسمات مذهبی را تحت تأثیر خود قرار داده است. از طرفی اردیبهشت‌ماه هر سال، مصادف بود با برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که این نمایشگاه نیز به دلیل شیوع ویروس کرونا لغو شد. لذا پایگاه خبری کارنامه فردا در ادامۀ معرفی کتاب به ‌مناسبت‌های مختلف و نیز بهره‌مندی بیشتر مخاطبان قصد دارد 10 کتابی که برای ماه مبارک رمضان مناسب است را معرفی کند:

1. طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن ؛ انتشارات صهبا

این اثر که توسط انتشارات صهبا منتشر شده است یکی از مهم‌ترین و ارزشمندترین آثاری است که مبانی اندیشۀ اسلام ناب را به تصویر می‌کشد. این کتاب پا را از نظریه‌پردازی فراتر گذاشته و در واقع یک کتاب عملیاتی است که جامعۀ اسلامی باید به سمت آن حرکت کند. محتوای این اثر که در 28 جلسه توسط رهبر معظم انقلاب در رمضان سال 53 بیان شده است پایه‌های فکری و عقیدتی اسلام را در چهار بخش ارائه می‌کند. انتشارات صهبا نیز به‌طور روزانه مجموعۀ صوتی کامل این جلسات را در ماه مبارک رمضان امسال منتشر خواهد کرد. این کتاب علاوه بر ارائۀ یک نظام تبیینی و تحلیلی از اسلام و جامۀ اسلامی، شناخت خوبی از نظام فکری حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای نیز ارائه می‌کند.

2. سه دقیقه در قیامت ؛ انتشارات شهید ابراهیم هادی

کتاب «سه دقیقه در قیامت» روایت جانبازِ مدافع حرمی است که حدود 180 ثانیه تجربه‌ای نزدیک به مرگ داشته و اکنون با اصرار فراوان و توصیه‌های برخی دوستان شهیدش مشاهدات خود را روایت کرده است. مشاهداتی که با بررسی بیشتر و دقت نظر در آن‌ها می‌توان از روایات و احادیث مؤیدات بسیاری را پیدا کرد.

اقبال مردم به کتاب «سه دقیقه در قیامت» نیز نشان‌دهندۀ این است که این اثر به‌خوبی توانسته است خلأ محتوایی موجود در این زمینه را پوشش دهد و سبد فرهنگی خانواده‌های ایرانی را پر کند. استقبال از این کتاب به حدی است که در عرض پنج ماه نزدیک به 350 هزار نسخه از آن به فروش رفته است و همواره یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های کتابفروشی‌های جبهۀ فرهنگی انقلاب اسلامی در چند ماه گذشته بوده است. کتاب «سه دقیقه در قیامت» ویژگی‌های منحصر به‌فردی دارد که باعث شده توسط مردم دست به دست شود و در سخترین روزهای صنعت نشر رکورد فروش را در اختیار خود قرار دهد. قلم روان، اختصار و اثرگذاری بالای این اثر ازجمله ویژگی‌های این اثر است که به روندگی اثر کمک شایانی کرده است.

3. شهر خدا ؛ انتشارات بیان معنوی

کتاب شهر خدا در واقع توصیف رمضان با زبانی شاعرانه است که توسط حجت‌الاسلام پناهیان نگارش شده است. قلمی صمیمی که تلاش می‌کند آموزنده باشد و نوعی لطافت در ارتباط با خدا را به نمایش بگذارد. این کتاب قدم به قدم مخاطب را با ماه مبارک و رموز آن آشنا می‌کند؛ به‌طوری‌که می‌توان آن را به نوعی «آداب‌الصیام» خواند. کتاب «شهر خدا»، نوشته‌ای است دربارۀ رازهای روزه‌داری در ماه مبارک رمضان، که به ابعاد تربیتی و برخی از زیبایی‌های معنوی این مهمانی الهی می‌پردازد؛ نکات سودمندی که کمتر به آنها توجه شده است. در این کتاب، پاسخ برخی از سؤال‌های مهم در مورد رازهای رمضان را می‌توان یافت: چگونه می‌توان به رمضان زیباتر نگریست؟ و گام‌های اولیه در عرفان رمضان را پیمود؟ معنویت چیست که نخوردن و نیاشامیدن که یک عمل مادی است، در تقویت آن مؤثر است؟ و رابطۀ روزه و تزکیه چگونه تبیین می‌شود؟ ماه رمضان با چه سازوکاری اثرات تربیتی خود را به روزه‌دار هدیه می‌کند؟ و چگونه می‌توان این آثار را تقویت نمود؟

4. روزه دریچه‌ای به عالم معنا ؛ انتشارات لب‌المیزان

کتاب «روزه، دريچه‌اي به عالم معنا» سخنراني استاد طاهرزاده در جمع دانشجويان تربيت معلم است و اين بحث به‌جهت نوع نگاهي كه به روزه و ماه رمضان دارد مورد استقبال زياد قرار گرفته است. خصوصيت اين بحث در توجه كردن به روزه در رابطۀ با نقشي است كه روزه در ابعاد باطني و قلبي انسان ايفاء مي‌كند. آقای طاهرزاده سعي دارد دست روزه‌دار را بگيرد و او را به لايه‌هاي باطنيِ روح و روان و قلبش سير دهد و راه‌هاي ظريف خودشناسي را كه انسان روزه‌دار مي‌تواند طي كند، مقابل او قرار دهد. توجه به روايات و سخنان بزرگان دینی دربارۀ روزه یکی از راه‌های تقويت اراده در روزه‌داري است، فلذا با مطالعة روايات مطرح شده در این کتاب، انسان احساس مي‌كند با روزه‌داري خود راه‌هاي رشد معنوی خود را بيابد.

5. بدرود بهار ؛ انتشارات مؤسسۀ آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)

این کتاب شرح و تفسيري است از استاد علامه آيت‌الله مصباح‌يزدي بر دعاي چهل‌وپنجم صحيفه سجاديه که توسط ‏حجت‌الاسلام‌والمسلمين عباس گرایی در 24 فصل تدوين و نگارش يافته، و به همت انتشارات مؤسسه ‏آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) چاپ و منتشر ‌شده است. دعاي چهل و پنجم صحيفه سجاديه، دعايي است که سيدالساجدين، امام زين‌العابدين‌(عليه‌السلام)‌ به مناسبت وداع با ‏ماه مبارک رمضان انشاء فرمودند. آیت الله مصباح یزدی براي شرح فرازهاي اين دعاي شريف و روشن شدن ارتباط بخش‌هاي گوناگون دعاي امام سجاد(عليه‌السلام)، اين دعا را به سه بخش تقسيم مي‌کنند. اين دعاي شريف با ثناي خداوند متعال آغاز مي‌شود که علامه مصباح اين بخش را در يازده فصل تفسير کرده‌اند. در بخش دوم کتاب، امام سجاد(عليه‌السلام) به‌مناسبت وداع با ماه مبارک رمضان، ابتدا به توصيف اين ماه مي‌پردازند و سپس لحن حضرت تغيير مي‌کند و خود ماه مبارک رمضان را مخاطب قرار مي‌دهند.این بخش در قالب شش فصل تفسير شده است.

در بخش پایانی امام سجاد(عليه‌السلام) پس از سخن با ماه مبارک رمضان، دوباره روي سخن را به سوي خداي متعال کرده، حاجاتي را بيان مي‌فرمايند که پايان‌بخش اين دعاي شريف است. اين بخش نيز در هفت فصل شرح داده شده است.

6. زن‌آقا ؛ انتشارات سورۀ مهر

کتاب «زن‌آقا» نوشته‌ی زهرا کاردانی با روایتی صادقانه و بی‌آلایش از سبک زندگی‌ خانواده‌های جامعۀ روحانیت را برای خواننده به تصویر می‌کشد. خواننده با مطالعه‌ی این سفرنامه دربارۀ سبک زندگی مبلغان و روحانیون آشنایی بیشتری پیدا می‌کند و خاطراتی را از زبان همسر یک طلبه می‌خواند. طلبه‌ای که هر سال در ماه‌های رمضان و محرم برای تبلیغات مذهبی به نقاط مختلف ایران سفر می‌کند و خانوادۀ خود را با خود همراه می‌کند. «زن‌آقا» سفرنامۀ 30 روزۀ این خانواده به یکی از روستاهای جنوب ایران در سال 1396 است. نویسنده در این کتاب با دقت فراوان جزئیات زندگی، روابط و آداب و رسوم مردم این روستای جنوبی را توضیح می‌دهد اما تمرکز اصلی داستان، بیش از هر چیزی بر سبک زندگی واقعی خانواده‌های جامعۀ روحانیت است.

7. ذوالشهادتین امام ؛ انتشارات شهید کاظمی

کتاب «ذوالشهادتین امام» حاوی نکاتی مهم و ارزشمند از تاریخ معاصر کشور است که آگاهی از این اطلاعات بسیار مفید و کارآمد خواهد بود. در واقع خواننده با مطالعۀ این اثر علاوه بر آشنایی با علامه مصباح‌یزدی و زندگانی ایشان تا سال‌های اول انقلاب، از احوالات بزرگانی همچون: علامه طباطبایی، آیت‌الله بهجت، شهید بهشتی، امام خمینی و … نیز مطلع می‌شود و به‌طور اجمالی با سیر تحولات تاریخ نهضت و مبارزات آشنا می‌گردد. نام این کتاب از فرمایش حضرت امام خمینی(ره) گرفته شده است. امام راحل برای صدور اجازه در امور حسبیه مقید به دو شاهد بودند؛ اما آقای مسعودی نقل می‌کند که امام دربارۀ آقای مصباح فرمودند: «ایشان ذوالشهادتین است» و به شهادت ایشان اکتفا می‌کردند. به‌طور کلی این اثر علاوه بر این‌که برای معرفی و شناخت حضرت آیت‌الله مصباح یزدی و ارتباط ایشان با علما و مبارزان دوران نهضت و همچنین فعالیت‌های ایشان سودمند است، به افرادی که علاقمندند تا دربارۀ تاریخ مبارزات علما در دوران نهضت آگاهی کسب کنند و منش برخی از علمای مطرح در قرن اخیر را بشناسند بسیار مفید و قابل استفاده خواهد بود.

8. ماجرای فکر آوینی ؛ نشر معارف

ماجرای فکر آوینی کتابی است با موضوع گفتارهایی در شناخت تفکر بنیادین شهید سیدمرتضی آوینی به قلم وحید یامین‌پور منتشر شده است. سید مرتضی آوینی، حکیم هنرمندی بود که بی‌شک مقام او، مقام معلم است. معلم اندیشه‌ها و سلوک فکری و فرهنگی کسانی که در ساحت انقلاب اسلامی راه می‌پیمایند. مخاطبان اصلی درس گفتارهای مندرج در کتاب ماجرای فکر آوینی جوانانی هستند که در آغاز راه مطالعات فرهنگی و تمدنی هستند و غالبا دغدغه این را دارند که فهم و تحلیل رخدادها و تحولات سیاسی، تاریخی و تمدنی را از چه نقطه ای باید آغاز کنند. منظومه فکر آوینی، چه در بعد تفکر انتقادی قدرتمندش و چه افق گشایی هوشمندانه اش از آینده، همیشه یکی از بهترین پیشنهادها برای پویندگان این راه است.

9. گام‌های آغازین سلوک ؛ انتشارات واژه‌پرداز اندیشه

 کتاب «گام‌های آغازین سلوک» شرح حدیث عنوان بصری در قالبی نو و با ویرایشی جدید است و خواندن این کتاب برای کسانی که دوستدار سلوک و معنویت هستند بسیار مفید خواهد بود. کتاب «گام‌های آغازین سلوک» تألیف شده توسط آیت الله محمدباقر تحریری است که انتشارات واژه‌پرداز اندیشه آن را چاپ کرده است. این کتاب شرح حدیث مشهوری به‌نام «عنوان بصری» است. حدیث عنوان بصری دستورالعملی ارزشمند برای پیروان راه ائمه علیهم‌السلام  است که مورد توجه بسیاری از عرفا و سالکان بوده است. این حدیث را مرحوم مجلسی با دست خط شیخ بهایی مشاهده کرده و در کتاب بحارالانوار نقل کرده است. این  کتاب در پنج فصل به شرح حدیث امام صادق علیه‌السلام پرداخته است. فصل اول: زمینه ها و شرایط تربیت معنوی؛ فصل دوم: بهترین مقدمه سیر الی الله؛ فصل سوم: هدف اصلی آفرینش و ابعاد آن؛ فصل چهارم: آثار تحقق ابعاد عبودیت و فصل پنجم: دستورالعمل های تربیتی امام صادق علیه‌السلام.

10. پس از بیست سال / انتشارات شهرستان ادب

کتاب «پس از بیست سال» نوشته سلمان کدیور که انتشارات شهرستان ادب آن را چاپ کرده است رمانی تاریخی-مذهبی با محوریت وقایع خلافت امام‌ علی علیه‌السلام تا قیام عاشوراست. این رمان که در بخش رمان بزرگسال جایزۀ قلم زرین و جایزۀ ادبی جلال مورد تقدیر و تحسین قرار گرفت رخدادهای جنگ صفین را در کنار داستانی عاشقانه روایت می‌کند و به یاران امام‌علی علیه‌السلام همچون ابوذر می‌پردازد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.