کد خبر : 10065
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۸
-

۲۸هزار هکتار عملیات آبخیزداری در استان سمنان انجام شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: ۴۹ حوزه آبخیز این استان به مساحت ۴۷۰ هزار هکتار امسال مطالعه شده است و با دریافت اعتباری بالغ بر ۲۶۶ میلیارد ریال از صندوق توسعه و عمران کشور، در همین مدت در ۲۳ حوزه آبخیز به مساحت ۲۸ هزار هکتار عملیات آبخیزداری انجام شده است. به

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: ۴۹ حوزه آبخیز این استان به مساحت ۴۷۰ هزار هکتار امسال مطالعه شده است و با دریافت اعتباری بالغ بر ۲۶۶ میلیارد ریال از صندوق توسعه و عمران کشور، در همین مدت در ۲۳ حوزه آبخیز به مساحت ۲۸ هزار هکتار عملیات آبخیزداری انجام شده است.

به گزارش پایگاه خبری کارنامه فردا ، جعفر مرادی حقیقی عصر یکشنبه در نشست خبری به مناسبت روز جهانی خاک ابراز  داشت: اقدام های اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان در راستای حفاظت از خاک و پیشگیری از فرسایش آن است.

وی افزود: خاک بستری برای حفط پوشش گیاهی است و در مناطق خشک و نیمه خشک که نگهداری از پوشش‌های گیاهی از اهمیت و حساسیت بیشتری برخوردار است، کمک زیادی به حفظ پوشش‌های گیاهی می‌کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: همچنین خاک با جذب آب باران و مدیریت بارش‌های رگباری، مانع از به راه افتادن سیلاب می‌شود و با توجه به اینکه در کشور ما میزان تبخیر آب سه برابر میانگین جهانی است، خاک می‌تواند با ذخیره آب، مانع از تبخیر آن شود.

مرادی حقیقی ادامه داد: یکی از تهدیداتی که در حوزه کشاورزی برای خاک وجود دارد، این است که استفاده از کودهای شیمیایی و سموم و روش‌های نادرست دفن زباله‌ها باعث آلودگی خاک و کاهش امنیت غذایی مردم می‌شود.

وی بیان کرد: حدود ۱۰۰ الی ۷۰۰ سال طول می‌کشد تا یک سانتی‌متر خاک حاصلخیز کشاورزی تولید شود بنابراین مردم باید آگاه باشند کسانی که به صورت مستقیم از خاک بهره‌برداری می‌کنند و فقط به فکر افزایش تولید خود هستند، باعث آسیب به خاک می‌شوند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با اشاره به این که سالانه ۲۵۰ میلیون متر مکعب خاک وارد سدهای کشور می‌شود گفت: سدهایی که با هزینه بسیار ساخته شده در این موارد، عملیات آبخیزداری به اندازه پنج متر مکعب از جمع شدن رسوبات پشت سدها و ایجاد خسارت جلوگیری می‌کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان خاطر نشان کرد: عملیات آبخیرداری در یک هکتار بین ۱.۵ تا ۵ برابر دبی چشمه‌ها و قنات‌ها را افزایش می‌دهد که این موضوع، مهاجرت معکوس به روستاها را در پی دارد.

وی افزود: میانگین فرسایش خاک در جهان حدود ۶ تن در هکتار است اما در کشور ما ۱۶.۷ تن در هکتار است که عملیات آبخیزداری به اندازی ۹ تن در هکتار از فرسایش خاک جلوگیری می‌کند.

مرادی حقیقی گفت: همچنین عملیات آبخیرداری به طور متوسط ۵۰۰ مترمکعب آب به آبخوان‌ها اضافه می‌کند و تولید علوفه را ۱۲۰ تا ۱۵۰ کیلوگرم در هکتار افزایش می‌دهد بنابر این توسعه عملیات آبخیرداری در استان‌های کم آب مانند استان سمنان اهمیت بسیار بالایی دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان ادامه داد: با توجه به شعار امسال و در راستای جهش تولید، بر اساس برنامه ۹ گانه‌ تحت عنوان ۹ در ۹۹، همت بر این است که در حوزه آبخیزداری با به کارگیری عملیات سنگ و ملات، بندهای خاکی، نهال کاری، درختکاری، احیای جنگل‌ها، بذرکاری و طرح‌های روان‌آب‌ها از فرسایش خاک جلوگیری شود، پوشش گیاهی مراتع افزایش یابد و با تثبیت شن‌های روان از بیابانزایی جلوگیری شود.

وی ابراز داشت: در برنامه ۹ در ۹۹ پوشش حفاظتی افزایش یافته است و با بلوک بندی مناطق بحرانی، نیمه بحرانی و عادی، پوشش حفاظتی برای تسلط بیشتر و مدیریت بهتر مراتع جنگل‌ها و بیابان‌ها ارتقا داده شده و هدف این است که با علم روز به صورت سیستمی و الکترونیکی این مناطق کنترل شود.

مرادی حقیقی گفت: در سال جهش تولید تعهد انجام کاداستر اراضی منابع ملی  ۱۸۰ هزار هکتار بود که از ابتدای سال تاکنون عملیات کاداستر ۶۰۰ هزار هکتار زمین انجام شده است و در مجموع تاکنون بیش از پنج میلیون هکتار از ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار زمین که تحت مدیریت اداره کل منابع طبیعی استان است عملیات کاداستر اجرا شده است و همچنین در طرح کمربند حفاظتی، امسال تعهد استان ۲۳ کیلومتر است که زمین‌های دولتی و ملی از زمین‌های شخصی مردم مجزا شود.

وی ادامه داد: پیش بینی شده در قالب طرح های مدیریت و بهره برداری از مراتع، تولیدات جانبی به اقتصاد بهره برداران کمک کند.

وی افزود: بهره بردار مرتع می تواند در کنار فعالیت های مرتع داری و دام پروری، گیاهان دارویی را با کمک دولت کشت و نگهداری و بهره‌برداری کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان بیان کرد: با توجه به تمدید زمان ممنوعیت بهره برداری از جنگل های شمال کشور، توسعه زراعت چوب و سامان دهی بهره برداری محصولات فرعی جنگلی و مرتعی اراضی در دستور کار قرار گرفته و با تسهیلاتی که منابع طبیعی در اختیار بهره برداران گذاشته است قسمت هایی به زراعت چوب اختصاص داده شده که هم بهره برداری از جنگل‌ها کاهش ‌یابد و هم به اقتصاد بهره برداران کمک ‌کند و قرار است با همکاری شهرداری سمنان و سایر شهرهایی که پساب شهری دارند در سطح بیش از یک هزار هکتار زراعت چوب را از محل پساب ها انجام شود.

مرادی حقیقی گفت: مهم‌ترین موضوع استان سمنان، مقابله با بیابان زایی است. در استان سمنان بیش از ۵ میلیون هکتار بیابان وجود دارد که به مناسبت روز جهانی خاک، عملیات بیولوژیک آغاز شده و به مساحت ۸ هزار و ۶۰۰ هکتار بیابان زدایی با شیوه‌های جدیدتر آغاز شده است که بیشتر و موثرتر از سال‌های گذشته است.

وی بیان کرد: احیا و اصلاح مراتع در سطح ۲ هزار هکتار اغاز شده است که با کمک بهره‌برداران انجام می‌شود و با دراختیار قرار دادن بذر و خدمات کارشناسی از آنان حمایت می‌شود و تعهد امسال بیش از ۱۸۰ هکتار است که در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان ادامه داد: جنگل کاری اقتصادی با مشارکت مردم انجام شده و بیش از ۱۰۰ هکتار جنگل سازی در برنامه سال جاری است و به مناسبت روز جهانی خاک انجام می‌شود.

مرادی حقیقی خاطر نشان کرد: به منظور کمک‌های حمایتی در راستای جایگزینی سوخت، امسال ۴۱ خانواده در مناطق محروم استان که امکانات اولیه ندارند، آبگرمکن خورشیدی و تنورهای گازی و کپسول گاز دریافت کرده‌اند و این یک نوع فرهنگسازی است که از چوب و پوشش گیاهی منطقه  استفاده نکنند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.