کد خبر : 19163
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۵
-

علائم خطرناک در دوران بارداری را بشناسید

علائم خطرناک در دوران بارداری را بشناسید
بیشتر علائمی که خانم‌ها در دوران بارداری تجربه می‌کنند طبیعی است، حتی اگر شرایط راحتی نباشد. با این وجود آن‌ها درباره علائم خطرناک در دوران بارداری نگرانی دارند.؛

به گزارش ندای مردم دو استان ،برخی از علائم خطرناک در دوران بارداری به شرح زیر است:

همه چیز در دوران بارداری خوب پیش می‌رود؟

برای بیشتر خانم‌ها نگران‌کننده است که آیا همه چیز در طول بارداری خوب پیش می‌رود یا نه. اگر چه عوارض واقعی در این دوران نادر هستند، اما همیشه خوب است بدانید باید مراقب کدام علائم باشید. بیشتر خانم‌ها بدون هیچ‌گونه عارضه‌ای از بارداری و زایمان عبور می‌کنند. با این حال، تعداد قابل توجهی از تجربیات ناخوشایند از درجه خفیف تا شدید وجود دارد که حتی برخی از آن‌ها منجر به مرگ و میر مادر و جنین می‌شود. این عوارض معمولا قبل از این‌که خطرناک شوند، علائم هشداردهنده‌ای را به همراه دارند که باید از آن‌ها آگاه باشید.

2- درد شکم در دوران بارداری

اهمیت درد در دوران بارداری مربوط به سن حاملگی است. سقط‌های خود به خودی، حاملگی خارج رحمی و فیبروم، دلایل شایع درد شکم در بارداری هستند. علل دیگر ممکن است شامل کیست تخمدان، هماتوم زیرکوریونی، درد رباط یا گرفتگی باشد. آپاندیسیت، کوله سیستیت، انسداد روده کوچک، ذات‌الریه و عفونت ادراری از دیگر شرایط پزشکی است که ممکن است باعث درد شود.
قطع جفت، انقباضات زودرس یا زایمان و فشار خون شدید در بارداری هم باعث ایجاد درد در سه ماهه سوم بارداری می‌شود. درد، یک هشدار اولیه توسط بدن است که نشان می‌دهد مشکلی وجود دارد.
ارزیابی سریع و صحیح برای جلوگیری از عواقب ناخواسته برای جنین، مادر یا هر دو لازم است.

 

3- حالت تهوع/ استفراغ شدید

تغییرات هورمونی در بارداری ممکن است باعث تهوع شدید، استفراغ و عدم توانایی در تحمل مایعات و مواد غذایی شود که نتیجه آن کم‌آبی بدن، کاهش وزن و گاهی اوقات سوء‌تغذیه به‌ویژه در اوایل بارداری است. برای اکثر خانم‌ها، این شرایط معمولا بعد از 3 تا 4ماه بهتر می‌شود.
ارزیابی سریع، مشاوره رژیم غذایی بر اساس تمرکز بر مایعات، نمک و کالری دریافتی، مواردی است که در بیشتر خانم‌ها مورد نیاز است.

4- تب و ضعف شدید

شایع‌ترین علت تب، ضعف و درد، مالاریا است. عوامل باکتریایی و ویروسی ممکن است باعث عفونت‌های تنفسی فوقانی، فارنژیت، ذات‌الریه و عفونت ادراری شود.
تب بالا (دمای 38درجه سانتیگراد یا بیشتر) به‌ویژه در بارداری اولیه خطرناک است چون می‌تواند به راحتی جنین را در رحم بکشد و همچنین رحم را برای انقباض و اخراج جنین تحریک کند. انگل مالاریا می‌تواند باعث تب بالا و همچنین حمله به بافت جفت و سقط جنین شود.

 

5- سردرد شدید، تاری دید و تشنج

همه این علائم ممکن است در اثر بیماری‌های فشار خون بالا در بارداری ایجاد شود. فشار خون بالا می‌تواند به دلیل پره‌اکلامپسی باشد.
فشار خون شدید، پره‌اکلامپسی و اکلامپسی از شرایطی است که برخی از خانم‌ها در طول بارداری به آن دچار می‌شوند. کنترل فشار خون و جلوگیری از افزایش وزن نامناسب، می‌تواند در مدیریت علائم موثر باشد.

6- کاهش حرکات جنین

نوزادان در اوایل بارداری شروع به حرکت می‌کنند. بیشتر مادران در حدود 20هفته حرکات جنین را متوجه می‌شوند. هر نوزاد، الگوی حرکت خاص خود را دارد و مادران باید از الگوی کودک خود آگاه باشند و آن را پیگیری کنند.
کاهش حرکت جنین به‌ویژه در سه ماهه سوم بارداری باید با پزشک مطرح شود. وضعیت استرس‌زا ممکن است باعث کاهش حرکات جنین شود. شناخت و توجه زودهنگام می‌تواند از عواقب نامشخص جلوگیری کند.

 

7- احساس سوزش هنگام ادرار کردن

اگر هنگام ادرار کردن، احساس سوزش دارید، یا فقط چند قطره ادرار خارج می‌شود، ممکن است نشانه عفونت مجاری ادراری باشد. سایر علائم عفونت مجاری ادرار شامل تب، لرز یا ادرار همراه با خون است. پزشک می‌تواند علائم شما را تشخیص دهد و درمان عفونت باکتریایی را آغاز کند.

اگر سرگیجه شما با علائم دیگری مانند تاری دید، خونریزی واژن، سردرد، یا درد در شکم همراه است، باید به پزشک مراجعه کنید.

به خاطر داشته باشید که ادرار مکرر به تنهایی، یک علامت بارداری رایج در سه ماهه اول است چون کودک شما رشد و روی مثانه شما فشار وارد می‌کند.

8- سرگیجه یا ضعف

احساس لرز می‌تواند یک علامت طبیعی در اوایل سه ماهه دوم بارداری باشد. همچنین ممکن است در دوران بارداری به دلیل مشکلات گردش خون یا پایین بودن قند خون احساس سرگیجه کنید. با این حال، اگر این احساس سرگیجه ادامه دارد، اگر احساس ضعف دارید، یا ضعف می‌کنید، به پزشک مراجعه کنید.
اگر سرگیجه شما با علائم دیگری مانند تاری دید، خونریزی واژن، سردرد، یا درد در شکم همراه است، باید به پزشک مراجعه کنید.

 

خلاصه

اغلب خانم‌ها بارداری بدون خطری را سپری می‌کنند، اما آشنایی با علائم خطرناک در دوران بارداری می‌تواند از اتفاقات ناخواسته برای مادر و جنین پیشگیری کند. تهوع و استفراغ شدید، سرگیجه، تب، تاری دید، ضعف، درد شکم و احساس سوزش هنگام ادرار کردن، برخی از علائمی هستند که باید نسبت به آن‌ها حساس باشید.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.