کد خبر : 20989
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۰
-

شهردار خوب، شهردار كارآمد

شهردار خوب، شهردار كارآمد
ندای مردم -ابراهیم پورتقی فعال رسانه ی دریادداشتی به ویژگی شهردار خوب، شهردار کارآمد پرداخت. ؛

به گزارش ندای مردم  ،در این یادداشت آمده است ؛یکی از ثمرات بزرگ انقلاب اسلامی ایران در دهه‌های اخیر شکل‌گیری شوراهای اسلامی شهر و روستا بوده است که توسط رای مردم تعیین می شود در همین زمینه با انتخاب شوراها و اداره بخشی از امور اجرایی کشور با تکیه بر روند آزاد تبادل دانش، بینش، نظارت و آرای مردم گامی مهم در واگذاری امور به سازمان‌های محلی برداشته شده است.

به عنوان نمونه مدیریت شهری زمانی می تواند عملکرد مناسبی داشته باشد که در چارچوب سیاست های شهری صحیح و برنامه‌ریزی شده حرکت کند، یکی از ویژگی‌های سیاست شهری خوب، مشارکتی بودن آن است یعنی جایگاهی که گروه های مختلف شهروندان در تدوین، اجراء و ارزیابی آن نقش داشته باشند و در ایران تنها نهاد محلی مشارکتی که توان تاثیر بر سیاست گذاری شهری را دارد شورای شهر است.

معرفی شهردار و دهیار، نظارت و پیگیری اجرای طرح ها و پروژه های عمرانی در حوزه انتخابیه، ارائه پیشنهاد جهت رفع کمبودها، نارسایی ها و نیازها به مقامات ذیربط، نظارت بر ارائه خدمات شهری و روستایی ونظارت و پیگیری بر حسن اجرای مصوبات شورای اسلامی شهر و روستا نیز از مهمترین وظایف شوراهای پایه محسوب می شود.

برای حل هر مسئله ، نخست بایستی صورت مسئله را خوب دریافت و اگر صورت مسئله خوب شکافته شود راه حل ، بهتر و سریع تر یافته می شود . اصولاً گفته اند پاسخ هر مسئله در صورت مسئله نهفته است.
در همین راستا، برای انتخاب شهردار خوب و موفق بایستی بدانیم که این شهردار را برای چه شهری و با چه خصوصیاتی، با چه امکانات و محدودیتهایی انتخاب می کنیم و اگر وضعیت موجود شهر را خوب بشناسیم و علل و عوامل ساخت وضعیت موجود شهر را به نحو علمی تحلیل کرده باشیم، تهدیدها و فرصت های شهر را شناخته و متناسب با آنها، فردی را انتخاب خواهیم کرد که بتواند شهر را با مدیریت بهینه به اهداف اصلی نزدیک کند.
در خصوص شهرمان شیرگاه (سواد کوه شمالی )، بایستی ریشه های شهر ، امکانات و استعدادهای شهر، همچنین مسایل، معضلات و مشکلات را بدرستی تشخیص داده و در جهت حل آنها همت نمود.
در خصوص پتانسیل های شهر شیرگاه بصورت خیلی خلاصه می توان به موارد عمده زیر اشاره نمود که هر یک با استفاده صحیح و بهینه می تواند سر فصل یک تحول بزرگ در شهر، منطقه و حتی استان باشد :
۱. واقع شدن شهر در نزدیکی جاده اصلی تهران شمال ۲. دسترسی مطلوب به مرکز استان.۳. واقع شدن در جوار منطقه سرسبز و جاده بین المللی .
۴. دارا بودن حوزه نفوذ گسترده بیش از۴۰روستا و چندین شهرهمجوار.
۵. قطب کشاورزی بودن شهرستان و در نتیجه سرازیر شدن منافع غیرمستقیم آن به شهر شیرگاه
۶. رونق کسب و کار خرده فروشی و مشاغل خدماتی در شهر (اقتصاد پویا).
۷. تمرکز صنایع عمده متعدد در شهرستان و اختصاص سهم مناسبی در اشتغال شاغلین.
۸. وجود نیروهای متعدد متعهد ، متخصص بومی و غیربومی و علاقه مند به شهر و منطقه در سطح شهر و شهرستان.
در کنار توان های بر شمرده شهر می توان مسایل و مشکلات عدیده ایی را برای شهر بزرگی چون شیر گاه که توانسته به شهرستان تبدیل شود بر شمرد حال برای رفع آنها بایستی عزم ها را جزم و آستین ها را بالا زد :
۱. فقدان مدیریتی علمی، فنی، منسجم، کارآمد و مطلوب. ۲. ضعف در ایجاد منابع درآمدی مستمر و پایدار برای اداره مطلوب شهر. ۳. ضعف ساختار نیروی انسانی متخصص در کادر فعلی شهرداری.
۴. فقدان نظارت کافی بر ساخت و سازهای بی رویه شهری بخصوص در حاشیه ها. . عدم رویکرد تحول گرا و نوآوری در مدیریت شهر.
۶. عدم تعامل داخلی و خارجی چه در سطح شهر، شهر با استان و بلکه مرکز کشورکه انفعال شهر و در نتیجه منزوی شدن و محرومیت
بیشتر شهر را سبب گشته است.

۷. عدم پخشایش خدمات مناسب در سطح شهر و توزیع نامناسب آن باعث گشته که قسمتهایی از شهر متراکم از انبوه خدمات و قسمتهایی فاقد حداقل ها گردد و در نتیجه تفاوت در ارزش زمین را بصورت بسیار نامتوازن در شهر رقم زده است.
بنابر توضیحات آورده شده در دو مبحث امکانات و محدودیتهای شهر، مهمترین وظیفه و رسالت شورای شهر، انتخاب فردی توانمند است که بتواند ضمن برطرف نمودن نقایص و ضعف های شهر و تبدیل تهدیدها به فرصت با استفاده از امکانات و توانهای شهر و منطقه، باعث رشد و ارتقاء شهر و زندگی شهروندان گردد.

حداقل شرایط احراز شهردار جدید:
۱. فردی متعهد، امین و صادق و ملزم به درستکاری و پاکدستی.
۲. قابلیت انجام کار تیمی و بهره گیری از نظرات کارشناسی.
۳. منعطف و دارای تعامل بالا با شورای شهر، ادارات و نهادهای مؤثر بر عمران و آبادانی شهر.
۴. فردی ترجیحاً فنی با یکی از تخصصهای شهرسازی، عمران، معماری و یا مشابه.
۵. دارای تجربه کافی در امر مدیریت شهری
۶. ترجیحاً دارای تجربه کار در بخش خصوصی ودارای شمّ اقتصادی قوی.
۷. روابط عمومی خوب و مؤثر و دارای توان بهره گیری از دستگاههای موازی و حتی فوقانی مستقر در مرکز استان و یا مرکز کشور در جهت بهره مندی شهر.
۸. مستدل، منطقی و عمل گرای غیراحساسی.

البته باید بدانیم جمعیت قابل توجه مناطق روستایی این شهرستان و فعالیت های آنها در عرصه محصولات کشاورزی، زراعی و باغی برهیچ کس پوشیده نیست.اما به رغم جمعیت قابل توجه مناطق روستایی و سهم آنها در تولید جامعه، متاسفانه بهسازی راه های روستایی مورد توجه قرار نگرفت و سهم روستایی در این خصوص از میانگین کشوری بسیار ناچیز است.
ب: در حالی که متوسط بهسازی راه های روستایی کشور رقمی بالغ بر۳۲درصد می باشد که این میزان در استان مازندران درصد و در شهرستان سواد کوه شمالی درصد متوقف شده است که علی رغم پیگیری های انجام شده، هنوز شاهد بهبودی خاصی در این زمینه نبوده ایم.
اینک که یک فرماندار جوان و پرتوان سکانداری این شهرستان بعهده گرفته است همه در پیشرفت این شهر همگام و هم قدم شویم تا شهری آباددرتراز یک شهرستان پررونق رقم بزنیم .

البته ضمن تشکر از اعضای پرتلاش شهر شیرگاه انتظار است هر چه سریعتر در معرفی شهردار برای ثبات تصمیم گیری ها اقدام نمایند.

درپایان به وظایف شورای شهر برای آشنایی بیشتر می پردازیم .

وظایف شورای اسلامی شهر:
– انتخاب شهردار برای مدت چهار سال.
‌- بررسی و شناخت کمبودها، نیازها و نارساییهای اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، بهداشتی، اقتصادی و رفاهی حوزه انتخابیه و تهیه طرح‌ها وپیشنهادهای اصلاحی و راه‌حل‌های کاربردی در این زمینه‌ها جهت برنامه‌ریزی و ارائه آن به مقامات مسئول ذیربط.
-نظارت برحسن اجرای مصوبات شورا و طرح‌های مصوب در امور شهرداری و سایر سازمان‌های خدماتی در صورتی که این نظارت مخل‌جریان عادی این امور نگردد.
– همکاری با مسئولان اجرایی و نهادها و سازمان‌ها در زمینه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، اقتصادی و عمرانی بنا به‌درخواست آنان.
– برنامه‌ریزی در خصوص مشارکت مردم در انجام خدمات اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی با موافقت‌دستگاه‌های ذیربط.
– تشویق و ترغیب مردم در خصوص گسترش مراکز گردشگری و تفریحی، ورزشی و فرهنگی با هماهنگی دستگاه‌های ذیربط.
– اقدام در خصوص تشکیل انجمن‌ها و نهادهای اجتماعی، امدادی، ارشادی و تاسیس تعاونی‌های تولید و توزیع و مصرف، نیز انجام آمارگیری، ‌تحقیقات محلی و توزیع ارزاق عمومی با توافق دستگاه‌های ذیربط.
– نظارت بر حسن اداره و حفظ سرمایه و دارایی‌های نقدی، جنسی و اموال منقول و غیر منقول شهرداری و همچنین نظارت بر حساب درآمد وهزینه آنها به گونه‌ای که مخل جریان عادی امور شهرداری نباشد.
-تصویب آیین‌نامه‌های پیشنهادی شهرداری پس از رسیدگی به آنها با رعایت دستورالعمل‌های وزارت کشور.
– تایید صورت جامع درآمد و هزینه شهرداری که هر شش ماه یکبار توسط شهرداری تهیه می‌شود و انتشار آن برای اطلاع عموم و ارسال‌نسخه‌ای از آن به وزارت کشور.
– همکاری با شهرداری برای تصویب طرح حدود شهر با رعایت طرح‌های هادی و جامع شهرسازی پس از تهیه آن توسط شهرداری با تاییدوزارت کشور و وزارت مسکن و شهرسازی.
– تصویب بودجه، اصلاح و متمم بودجه و تفریغ بودجه سالانه شهرداری و موسسات و شرکت‌های وابسته به شهرداری با رعایت آیین‌نامه‌مالی شهرداری‌ها و همچنین تصویب بودجه شورای شهر.
– تصویب وام‌های پیشنهادی شهرداری پس از بررسی دقیق نسبت به مبلغ، مدت و میزان کارمزد.
-تصویب معاملات و نظارت بر آنها اعم از خرید، فروش، مقاطعه، اجاره و استیجاره که بنام شهر و شهرداری صورت می‌پذیرد با در نظرگرفتن صرفه و صلاح و با رعایت مقررات آیین‌نامه مالی و معاملات شهرداری.
– تصویب اساسنامه موسسات و شرکت‌های وابسته به شهرداری با تایید و موافقت وزارت کشور.
– تصویب لوایح برقراری یا لغو عوارض شهر و همچنین تغییر نوع و میزان آن با در نظر گرفتن سیاست عمومی دولت که از سوی وزارت کشوراعلام می‌شود.
– نظارت بر حسن جریان دعاوی مربوط به شهرداری.
– نظارت بر امور بهداشت حوزه شهر.
– نظارت بر امور تماشاخانه‌ها، سینماها و دیگر اماکن عمومی، که توسط بخش خصوصی، تعاونی و یا دولتی اداره می‌شود با وضع و تدوین‌مقررات خاص برای حسن ترتیب، نظافت و بهداشت این قبیل موسسات بر طبق پیشنهاد شهرداری و اتخاذ تدابیر احتیاطی برای جلوگیری از خطرآتش‌سوزی و مانند آن.
– تصویب مقررات لازم برای اراضی غیر محصور شهری از نظر بهداشت و آسایش عمومی و عمران و زیبایی شهر.
– نظارت بر ایجاد گورستان، غسالخانه و تهیه وسایل حمل اموات مطابق با اصول بهداشت و توسعه شهر.
– وضع مقررات و نظارت بر حفر مجاری و مسیرهای تاسیسات شهری.
– نظارت بر اجرای طرح‌های مربوط به ایجاد و توسعه معابر، خیابان‌ها، میادین و فضاهای سبز و تاسیسات عمومی شهر بر طبق مقررات‌موضوعه.
– تصویب نامگذاری معابر، میادین، خیابان‌ها، کوچه و کوی در حوزه شهری و همچنین تغییر نام آنها با رعایت مقررات مربوط.
– تصویب مقررات لازم به پیشنهاد شهرداری برای نوشتن هر نوع مطلب و یا الصاق هر نوع نوشته و آگهی و تابلو بر روی دیوارهای شهر بارعایت مقررات موضوعه و انتشار آن برای اطلاع عموم.
– تصویب نرخ خدمات ارائه شده توسط شهرداری و سازمان‌های وابسته به آن با رعایت آیین‌نامه مالی و معاملات شهرداری‌ها با رعایت مقررات مربوط.
– تصویب نرخ کرایه وسایل نقلیه درون شهری.
– وضع مقررات مربوط به ایجاد و اداره میدان‌های عمومی توسط شهرداری برای خرید و فروش مایحتاج عمومی با رعایت مقررات موضوعه.
– وضع مقررات لازم در مورد تشریک مساعی شهرداری با ادارات و بنگاه‌های ذیربط برای دایر کردن نمایشگاه‌های کشاورزی، هنری، بازرگانی‌و غیره بارعایت مقررات قانونی مربوط.
-نظارت بر حسن اداره امور مالی شهرداری و کلیه سازمانها، موسسات، ‌شرکتهای وابسته و تابعه شهرداری و حفظ سرمایه، دارائی‌ها، اموال عمومی و اختصاصی‌شهرداری، همچنین نظارت بر حساب درآمد و هزینه آنها با انتخاب حسابرس رسمی واعلام موارد نقض و تخلف به شهردار و پیگیری های لازم براساس مقررات قانونی.
– شورا موظف است در پایان هر سال مالی صورت بودجه و هزینه خود رابرای اطلاع عموم منتشر و نسخه‌ای از آن را برای بررسی به شورای شهرستان واستان ارسال کند.
-واحدهای شهرستانی کلیه سازمان ها و موسسات دولتی و عمومی‌غیردولتی که در زمینه ارائه خدمات شهری وظایفی را به عهده دارند، موظفند برنامه‌سالانه خود درخصوص خدمات شهری را که در چارچوب اعتبارات و بودجه سالانه خودتنظیم شده به شورا ارائه کنند.
– همکاری با شورای تامین شهرستان درحدود قوانین و مقررات.
– بررسی و تایید طرح‌های هادی و جامع شهرسازی و تفصیلی و حریم ومحدوده قانونی شهرها پس از ارائه آن توسط شهرداری و ارسال به مراجع ذیربط قانونی‌جهت تصویب نهائی.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.