کد خبر : 1753
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۹
-

لزوم نظارت بر زنجیره تامین، افزایش و ارتقا سلامت محصولات غذایی

رئیس سازمان غذا و دارو در پیامی به مناسبت روز جهانی غذا یادآور شد: نظارت بر زنجیره تامین، افزایش و ارتقا سلامت مصرف کننده از قبیل کاهش قند، نمک و چربی، تولید و مصرف غذاهای ویژه و فرآسودمند باید مورد توجه قرار گیرد به گزارش پایگاه خبری کارنامه فردا، دکتر شانه ساز در این پیام

رئیس سازمان غذا و دارو در پیامی به مناسبت روز جهانی غذا یادآور شد: نظارت بر زنجیره تامین، افزایش و ارتقا سلامت مصرف کننده از قبیل کاهش قند، نمک و چربی، تولید و مصرف غذاهای ویژه و فرآسودمند باید مورد توجه قرار گیرد

به گزارش پایگاه خبری کارنامه فردا،

دکتر شانه ساز در این پیام آورده است: روز جهانی غذا امسال با  شعار” رفتار ما آینده ما را می سازد، رژیم غذایی سالم برای دنیای بدون گرسنگی” برگزار می شود و در این راستا محور ملی، “اصلاح الگوی تغذیه برای حفظ و ارتقاء سلامت” مشخص گردیده است و لازم است دولت در زنجیره غذایی برای دست یافتن به رژیم غذایی سالم و راه های رسیدن به آن برنامه ریزی نماید، که این برنامه ریزی باید با همکاری تمامی سازمان های ذیربط و به صورت یکپارچه انجام شود.

بر اساس آخرین گزارش های فائو بیش از ۸۰۰ میلیون نفر در جهان از گرسنگی رنج می برند. مواد غذایی ناسالم، به همراه سبک زندگی بدون تحرک، عامل اصلی در ناتوانی و مرگ ناشی از بیماری های غیرواگیردار می باشند. هزینه سالانه درمان مشکلات سلامتی مرتبط با چاقی حدود ۲ تریلیون دلار از بودجه ملی را در جهان به خود اختصاص می دهد. 

دراینجا لازم میدانم به اطلاع برسانم، در تولید یا عرضه محصولات سلامت از جمله  مواد غذائی با توجه به پتانسیل های موجود در داخل کشور و با اولویت توسعه وحفظ تولید داخل از جمله غذاهای بومی و سنتی کشورمان، سیاستهای رونق تولید ملی از خطوط تصمیم گیریهای کلان و خرد وزارت بهداشت مخصوصا درسازمان غذا و دارو بوده است.

امروزه با توجه به اهمیت بیماری های غیر واگیر که بخش مهم آن ناشی از تغذیه نامناسب و یا حتی سوء تغذیه است جدا از اینکه ایمنی و سلامت غذا باید رعایت شود اصلاح الگوی مصرف مواد غذائی یا همان “رژیم غذایی سالم” دارای اهمیت ویژه می باشد.

مردم به لحاظ حساسیت‌های لازم در خصوص سلامتی خود باید بدانند وضعیت جسمانی آنها در چه وضعیتی می باشد و با توجه به وضعیت و شرایط جسمی و سنی خود باید بدانند که برنامه غذائیشان را برنامه ریزی و مدیریت کنند. دراینجا رسالت و وظیفه وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی در خصوص اطلاع رسانی وکمک به ارتقاء آگاهی مصرف کننده حائز اهمیت می باشد.

بر مبنای نقشه جامع سلامت و سند چشم انداز نظام سلامت و سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه سلامت، ماموریت و نقش سازمان غذا و دارو به عنوان یک مرجع تخصصی و متمرکز برای ارزیابی و نظارت               بر فراورده های خوراکی، آرایشی و بهداشتی به منظور حفظ و ارتقاء سلامت مصرف کننده و کسب برترین جایگاه  سلامت در منطقه غیر قابل انکار می باشد.

رویکرد سیستمی به غذا موجب می شود اکثر عوامل پیچیده مرتبط که در رسیدن غذای سالم از مزرعه به مصرف کننده دخیل هستند همراه با نقش آنها در سلامت در نظر گرفته شوند. سیستم های غذا شامل همه عوامل موثر فرایندها و ساختارهای ضروری در تولید، آماده سازی، فرآوری و توزیع غذا هستند.

برای داشتن یک سیستم غذای سالم علاوه بر توجه به دیدگاه های تغذیه ای، تامین مواد غذایی ایمن نیز از ضروریات به حساب می آید.  جنبه های اقتصادی و اجتماعی این موضوع در جامعه، پایه ریزی و ایجاد نظام یکپارچه تصمیم سازی و سیاستگذاری درحوزه غذا و تغذیه در کشور را ضروری تر می سازد، لذا به منظور رونق ملی باید نظارت به زنجیره تامین، افزایش و ارتقا سلامت مصرف کننده از قبیل کاهش قند، نمک و چربی، تولید و مصرف غذاهای ویژه و فرآسودمند مد نظر قرار گیرد.
روزجهانی غذا نیز به عنوان یک روز نمادین به منظور همگرائی و هم افزائی در راستای دستیابی آحاد مردم به غذای سالم و کافی درتمام زمانها می باشد، این روز را گرامی میداریم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.