کد خبر : 6094
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۱
-

اصحاب رسانه و خبرنگاران با آسیب های ناشی از شیوع ویروس کرونا نیازمند حمایت های بیشتری هستند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان با تاکید بر لزوم حمایت از فعالان فرهنگی و هنری در پی شیوع ویروس کرونا گفت: اصحاب هنر، فرهنگ و رسانه با شیوع کرونا بیش از بخش‌های دیگر متحمل مشکلات اقتصادی شده اند و نیازمند حمایت های بیشتر از سوی دولت هستند. به گزارش پایگاه خبری کارنامه فردا،فرشید

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان با تاکید بر لزوم حمایت از فعالان فرهنگی و هنری در پی شیوع ویروس کرونا گفت: اصحاب هنر، فرهنگ و رسانه با شیوع کرونا بیش از بخش‌های دیگر متحمل مشکلات اقتصادی شده اند و نیازمند حمایت های بیشتر از سوی دولت هستند.

به گزارش پایگاه خبری کارنامه فردا،فرشید فلاح روز چهارشنبه در دیدار و نشست جمعی از خبرنگاران و فعالان رسانه ای استان سمنان با استاندار سمنان افزود: دولت به بخش اقتصاد تسهیلات با نرخ ۱۴ درصد یارانه می‌دهد، اما در بخش فرهنگ تسهیلات اشتغال با نرخ ۱۶ درصد پرداخت می‌شود و برای کمک به فعالان عرصه هنر و فرهنگ باید تلاش شود حمایت‌ها افزایش یابد.


وی تصریح کرد:۱۶۰ بنگاه فرهنگی استان سمنان برای دریافت تسهیلات مشاغل آسیب‌دیده از کرونا در سامانه کارا ثبت نام کرده اند و نرخ سود این تسهیلات، امکان استفاده را برای فعالان فرهنگی، هنری، رسانه ای و قرآنی محدود کرده است.

وی اقتصاد فرهنگ و رسانه را دارای مشکلات و کمنبودهایی دانست و با اشاره به فعالیت های رسانه ای در این استان یادآور شد: سه روزنامه، ۱۳ هفته‌نامه، پنج دو هفته‌نامه، ۲۸ فصل نامه، ۱۴ نمایندگی خبرگزاری، ۱۸ پایگاه خبری دارای مجوز و ۳۶ نمایندگی نشریات سراسری در استان سمنان وجود دارد.

فلاح در سخنانش با بیان برخی از مشکلات، به کمبود دکه های مطبوعاتی در استان سمنان اشاره کرد و متذکر شد: این دکه‌ها باید به عنوان یک مطالبه برای کمک به چرخه اقتصادی مطبوعات در نقاط مختلف این استان باید افزایش یابد.

وی شمار دکه های مطبوعاتی را با وجود حجم گسترده رسانه ای  ۳۰ دکه بیان کرد و گفت: این در حالی است که سهم سمنان از این دکه‌ها صفر است.
فلاح با اشاره به تلاش مسوولان فرهنگی و شهری برای تبدیل سمنان به پایتخت کتاب گفت: تحقق این مهم نیازمند توجه است و اصحاب رسانه و مسولان استانی برای تحقق تبدیل سمنان به پایتخت کتاب همراهی و همکاری کنند.


وی همچنین مغفول ماندن بخش فرهنگ در بین محورهای توسعه استان سمنان را متذکر شد و اظهار داشت: بیشترین توجه در توسعه استان سمنان به بخش های آب، معدن و کشاورزی و نیز گردشگری شذه است و بخش فرهنگ دیده نشده است و از استاندار سمنان درخواست داریم تا با اصلاح این محورها، بخش فرهنگ را نیز مورد توجه قرار دهند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان با تاکید بر اینکه فعالان رسانه ای با درک شرایط و اهمیت لزوم امیدافزایی در جامعه با صلابت به کار خود ادامه می‌دهند و انتظار است تا مسوولان نیز برای حل مشکلات خبرنگاران و اصحاب رسانه توجه ویژه داشته باشند.


این دیدار در آستانه ۱۷ مرداد سالروز شهادت شهید صارمی که به عنوان روز خبرنگار نامگذاری شده است برگزار شد.

او افزود: وقتی کشور‌هایی که با درآمد‌های سرانه چند ده برابری نسبت به ایران، به ویروس کرونا گرفتار شدند و سرمایه گذاری وسیعی برای مهار ویروس کرونا کردند را با ایران که از یک میلیون یورویی که مقام معظم رهبری موافقت کردند هنوز چیزی نصیب مان نشده، مقایسه می‌کنیم به ارزش کار ایران در مدیریت بیماری کرونا پی می‌بریم و همواره به همکاران و دوستان می‌گویم که همت والا، لطف الهی، دل‌های پر از مهربانی، دست‌های پر از همت و غیرت باعث شد که رکورد تاریخی را برای کشور، ثبت کنیم.

وزیر بهداشت یادآور شد: هر روز ابعاد جدیدی از این ویروس، شناخته می‌شود. تا چند روز پیش، ادعا می‌شد که کودکان علائم چندانی از بیماری ندارند و بدحال نمی‌شوند، اما انگلیس دیروز گزارش کرد که تعدادی از کودکان در این کشور با استفراغ شدید و التهابات شدید در بخش مراقبت‌های ویژه، بستری شده اند و به احتمال قوی، مربوط به کووید ۱۹ است؛ بنابراین هر روز افق‌های جدیدی در مورد این بیماری باز می‌شود و پیشنهاد ما این است که در حوزه تحقیقات، بودجه مناسبی در نظر گرفته شود.

نمکی افزود: کاری که ما به دنبال آن هستیم، ایجاد CDC یا مرکز مراقبت و کنترل بیماری‌ها است که تا امروز در کشور چنین ساختاری وجود نداشته، اما برج دیده بانی برای بیماری‌ها در کشور نداریم و به شدت به دنبال ایجاد این مرکز هستیم که در آن هم تحقیقات در مورد بیماری‌های واگیر و غیرواگیر انجام شود و هم اینکه تیم‌های مراقبتی به محض روشن شدن شعله آتش بیماری بتوانند آن را خاموش کنند.

وی تاکید کرد: طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا، بار سنگین بر روی بیمارستان‌ها را برداشت. درست است که در طرح تحول نظام سلامت تخت‌های بیمارستانی فراوانی ایجاد کردیم، اما تعداد تخت بیمارستانی در ایران به ازای هر هزار نفر جمعیت، ۱.۶ است در حالیکه این شاخص در فرانسه ۷.۷ و در بدترین شرایط در کشور‌های اروپایی ۵ تا ۷ برابر ما تخت بیمارستانی و ۳ تا ۴ برابر ما پرستار و نیروی کمکی به ازای هر تخت بیمارستانی دارند، اما آنچه به کمک ما آمد، اجرای این طرح بود.

وزیر بهداشت گفت: ویروس کرونا هنوز برای جهان ناشناخته است و ابعاد پنهان زیادی دارد که رمزگشایی از هر بخش آن نیازمند تحقیقات گسترده است و کشور باید برای این کار، بودجه قابل توجهی اختصاص دهد. هر قدر بتوانیم از این ویروس رمزگشایی کنیم و رفتارهای آن را شناسایی کنیم، در مقابله با آن موفق تر خواهیم بود.

نمکی افزود: طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا فقط در ایران اجرا شد آن هم به واسطه تجاربی که از طرح بسیج ملی کنترل فشارخون داشتیم و بستر اصلی اجرای این طرح نیز پرونده الکترونیک سلامت بود که سال گذشته در وزارت بهداشت ایجاد شد. ریل اصلی کار ما، پرونده الکترونیک سلامت بود. در این طرح شاهد کاهش قابل توجه مرگ و میر‌های کووید ۱۹ در کشور بودیم و بار بیمارستان‌ها کاهش یافت.  

وزیر بهداشت، شناسایی در مراحل اولیه بیماری، ایزوله و جدا کردن افراد مبتلا از سایرین و شکستن زنجیره انتقال کرونا را از اهداف طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا دانست و گفت: در کشور ۱۲۰۰ مرکز ۱۶ ساعته سرپایی برای پذیرش افراد مشکوک و تشخیص بیماری در مراحل اولیه با حدود ۴۰۰ هزار نیروی انسانی ایجاد شد و به طور مداوم با مردم در ارتباط بودند و در این طرح، حدود ۹۰۰ هزار نفری که به این مراکز دعوت شدند، ۹ هزار نفر معادل یک درصد به بیمارستان‌ها ارجاع شدند و فقط ۰.۶۷ درصد از آن‌ها بستری شدند.  

وی تاکید کرد: در همه کشور‌های دنیا، اقتصاد به حمایت از سلامت می‌آید و به وزیر بهداشت می‌گویند که بخش‌های اقتصادی پشتیبان شما ست، اما در ایران، وزارت بهداشت از اقتصاد حمایت کرد. همه جای دنیا، اقتصاد خانوار دیرتر از اقتصاد کلان آسیب می‌بیند، اما در ایران، اولین جایی که آسیب می‌بیند، اقتصاد خانوار و کسبه و مشاغل مختلف است.

نمکی گفت: برای وزیر بهداشت بهترین حالت، تعطیلی مشاغل است، اما در کشور ما ۷۰ نفر به صورت شبانه روزی برای مشاغل مختلف، پروتکل بهداشتی تهیه کردند و این طرح، برای اولین بار در دنیا اتفاق افتاد که مشاغل به کم خطر، با خطر متوسط و پرخطر تقسیم شدند و برای همه آنها، پروتکل‌های بهداشتی تهیه و تدوین شد.

وزیر بهداشت اظهار داشت: در مدت شیوع کرونا در کشور، هیچ بیماری معطل تخت بیمارستانی و پزشک نبود و هیچ اولویت سن، گروه و یا جنسیتی برای بیماران قائل نشدیم در این مدت، زن و مرد ۱۰۸ و ۹۲ ساله در بیمارستان‌ها بهبودی یافتند و ترخیص شدند و از طرفی بیماران غیرکرونایی نیز پشت درب بیمارستان‌ها نماندند.  

نمکی خاطرنشان کرد: کرونا، ویروسی نیست که بتوانیم در مورد آینده آن قضاوت کنیم. برآورد ما و همکاران مان این است که در پاییز و زمستان شاهد هجمه نسبتا سنگین همزمان کووید ۱۹ و آنفلوآنزا باشیم و باید برای آن زمان خودمان را به شدت آماده کنیم. سال گذشته ۳۰۰ هزار دوز واکسن آنفلوآنزا برای گروه‌های پرخطر وارد کردیم.  

وزیر بهداشت در پایان تاکید کرد: برای امسال نیازمند ذخیره استراتژیک واکسن آنفلوآنزا، دارو، تجهیزات پزشکی، بیمارستان‌های آماده و تقویت نیروی انسانی هستیم. باید ذخیره کافی از لوازم حفاظت فردی برای پرسنل وزارت بهداشت در انبار‌ها داشته باشیم و در مورد استخدام نیروی پرستاری و نیروی بهداشتی باید توجه ویژه‌ای از سوی دولت شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.