کد خبر : 17812
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۲
-

فرهنگ و فرهنگسازی دغدغه پیشین، پیش زمینه پیشرفت

فرهنگ و فرهنگسازی دغدغه پیشین، پیش زمینه پیشرفت
ابراهیم پورتقی سیدی، فعال فرهنگی و رسانه ای در یادداشتی با عنوان “فرهنگ و فرهنگ سازی؛ دغدغه پیشین، پیش زمینه پیشرفت” به بیان دغدغه های شهروندی خود در خصوص منطقه سوادکوه شمالی و شیرگاه پرداخت.؛

به گزارش پایگاه خبری کارنامه فردا، در این یادداشت آمده است:

 

مدتی پیش توفیق حاصل شد تا چند روزی در سرزمین مادری حضور داشته باشم. در دیدار یکی از دوستان قدیمی، وی از من پرسید:

 

مشکل شهر کجاست؟

 

آیا شما راهکاری دارید؟

 

عارض شدم که مشکل شیرگاه عدم همگرایی و همدلی و همراهی و همکاری و وحدت کلمه و هم نظری می باشد _و البته این همراهی به معنی دیکته نمودن راای و نظر اکثریّت بر اقلیّت یا عکس آن یا نداشتن اندیشه متفاوت نیست، که راه شناخت نقاط ضعف و تلاش جهت رفع و تعالی و اقتدار و اعتلای شهر ، همین تضارب آراء مخالف و دیدگاه های متفاوت است_ و ریشه آن نیز به فرهنگ و فرهنگ سازی منوط است

 

تصدیق و تایید ما اندیشه امام(ره) است :

 

“راه اصلاح هر جامعه ای اصلاح فرهنگ آن جامعه است و اصلاح باید از فرهنگ شروع شود.”

 

گاهی اصلاح فرهنگ رجوع به سنّت ها و باورهای قدیمی است (و هر بازگشتی نیز ارتجاع نیست) و همچنین درس آموزی از تجربیّات فرماندهان و رزمندگان دفاع مقدس،برگزاری جلسات هم اندیشی آزاد با اصل تحمّل و پذیرش نظرات متفاوت و حتّی مخالف، اجلاس و گردهمایی های موثرین شیرگاهی های داخل و خارج کشور، استفاده از تجربه پیشکسوتان و بازنشستگان، مدیران و مسئولین اسبق و سابق و…..

 

می گوئیم سوادکوه شمالی از قافله پیشرفت عقب مانده!

 

چه کنیم؟!!

 

آیا شیرگاه را باید با زیراب و قایمشهر مقایسه کرد؟!

 

یا بابل با اینکه عقب ماندگی و عدم پیشرفت شهر را در بازگشت به گذشته و بر مبنای قدمت و اعتبارچندین ساله فرهنگی و …جستجو می کنیم؟؟

 

شاخص های بهداشتی و سرانه اعتبار و امکانات و فضاهای ورزشی و آموزشی و اعتبارات جاری و عمرانی، نسبت توزیع امکانات زیربنایی،میزان رشد و نرخ جمعیّت یا مهاجرت(!!!) مدّنظر است یا میانگین حداقل سرمایه برای تولید یک شغل و …یا موارد دیگر؟!!

 

ما باید علاوه بر اهتمام جدّی مسئولین به رفع نیازها و بسترسازی رفاه و پیشرفت، به معیارها و شاخص های پیشرفت از دیدگاه اسلام نیز توجه کنیم:

 

✅تقدّم عدالت و مواسات بر پیشرفت

✅تقدّم مصلحت عموم بر ویژگان

✅مقدّم بودن حق و حقیقت

✅اجتناب از زیاده خواهی و پایمال نمودن حقّ محرومین

✅پیشرفت اقتصادی بر محور و مدار اخلاق و معنویّت

✅اولویّت تولید بر مصرف و…..

 

امّا بعد…..

 

زمینه های عدم پیشرفت هر چه هست معتقدم :

 

هر طرح و برنامه ای، بدون پیشینه و پشتوانه فرهنگ و فرهنگ سازی عقیم خواهد ماند.

 

از اهمِّ شاخص های فرهنگی مورد ضرورت، ترویج فرهنگ مطالبه گری است (از خانه و مدرسه گرفته تا اجتماع و شهر و استان…. و در همه شئون زندگی اجتماعی با رعایت اخلاق و التزام به قانون)

چه آنکه انسان هایی که دنبال حقوق خود نیستند، صاحب کرامت نیستند

لقد کرّمنا بنی آدم

ما به فرزند آدم، کرامت بخشیدیم

 

در شرایط امروزه حوزه فرهنگ به دلیل گستردگی و پیچیدگی حوزه فرهنگ و هنر بدون همکاری و مشارکت سایر سازمان‌ها و نهادها نمی‌توان بر مشکلات این حوزه فائق آمد چرا که ثمره‌ی‌ حوزه‌ی‌ فرهنگ‌، همفکری‌ اجتماعی‌ است‌.بنابرین ‌ فرهنگ‌ می‌تواند نظام‌ ارتباطات‌ جامعه‌ را توسعه‌ دهد.

 

به طور کامل تر باید گفت هیچ زبانی را گویاتر، برهان‌تر و جذاب‌تر از زبان هنر سراغ ندارم. در مقوله هنر اگر میلیاردها تومان هزینه کنیم اما اگر از کانال و راه هنری نباشد یقیناً تاثیرگذار نخواهد بود و یکی از دلایلی که عدم موفقیت در معضلات و آسیب های اجتماعی می باشد، همین موضوع است که از کانال فرهنگ و هنر وارد نشده ایم، چرا که فرهنگ نیازهای فکری انسان را تامین می‌کند و بر همین اساس چنانچه نظام تحقیق و آموزش و تبلیغ در جامعه درست سازماندهی نشود جامعه هم از لحاظ اقتصاد و هم فرهنگ دچار مشکل خواهد شد.

 

حال اگر هر کاری را درحوزه عمرانی انجام دهیم در انتها می گویند این از وظایف این مجموعه می باشد؛ ولی اگر یک کار فرهنگی و هنری ماندگار انجام شود همیشه در تاریخ ثبت خواهد شد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.