کد خبر : 18343
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۸
-

آتش سوزی در دی ماه امسال به ۱۳۵هکتار از جنگل های شرق مازندران خسارت زد

آتش سوزی در دی ماه امسال به ۱۳۵هکتار از جنگل های شرق مازندران خسارت زد
فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری درباره آتش سوزی عرصه های طبیعی در سال جاری گفت: در حالی که در ۹ ماهه امسال آتش‌سوزی در عرصه‌های جنگلی و مرتعی این استان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۶۰ درصد کاهش داشته است، اما در یک ماهه دی شاهد اتش سوزی در عرصه حدود ۱۳۵ هکتار بوده ایم.؛

به گزارش ندای مردم ،ذکریایی با بیان این که افزایش دمای هوا ، کاهش بارندگی و انباشت لاشبرگ ها سبب گسترش حریق در عرصه هیا طبیعی در یک مااه دی ماه شده است، گفت: در ۹ ماهه امسال در مجموع ۳۲ فقره آتش سوزی در عرصه‌های مرتعی و جنگلی زیرپوشش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری بوقوع پیوست که در جریان آن ۳۷ هکتار از این عرصه‌ها در آتش سوخت و دچار خسارت شدند اما فق در دی ماه امسال ۱۳فقره آتش سوزی در شرق استان رخ داد که منجر به خسارت ۱۳۵هکتاری شده است.

ذکریایی به وجود رانش و تخریب جاده های جنگلی به عنوان یک مشکل اصلی درپی آتش سوزی های متعدد اشاه کرد و گفت: به همین دلیل انتقال نیرو و تجهیزات برای اطفای حریق در این مسرها با مشکل مواجه هستیم.

وی وجود دو بالگرد برای اطفای حریق را بسیار کمک کننده توصیف کرد و گفت: از آن جایی که عملیات اطفای حریق با بالگرد در شب مقدور نیست و جاده های جنگلی نیز وضعیت مناسبی ندارد، در اطفای حریق با معضل جدی مواجه هستیم.

سرهنگ ذکریایی عامل انسانی را علت اصلی بیشتر آتش سوزی های عرصه‌های جنگلی مازندران اعلام کرد و گفت: گرم‌تر شدن هوا، وزش باد گرم، بارش کم باران، سخت گذر بودن مناطق، ریزش برگ‌های خشک در کنار بی توجهی مسافران و گردشگران از دلایل اصلی وقوع آتش سوزی در عرصه های جنگلی این استان است.

وی گفت: امروز قوه قهریه پاسخگوی صیانت از عرصه های ملی نیست ، باید با آسیب شناسی، اقدامات پیشگیرانه از انفال را عملیاتی کنیم ، امروز درختان افتاده و شکسته در جنگل بلای جان شده است ، کارشناسان هم می گویند وجود این درختان یک فرایند طبیعی بازسازی جنگل ها است ، اما این آسیب ها راهکار عملیاتی نیاز دارد.

استان مازندران حدود ۲ میلیون و چهار هزار هکتار مساحت دارد که از این مقدار حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار آن عرصه های طبیعی شامل جنگل و مرتع است.
برای حفاظت و مدیریت عرصه های طبیعی مازندران ۲ اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در ساری و نوشهر فعالیت دارند که منطقه ساری حدود ۷۱ درصد و نوشهر حدود ۲۹ درصد این عرصه ها را مدیریت می کند.در مجموع حدود ۵۴ درصد از عرصه های جنگلی شمال کشور را در اختیار دارد و همچنین نیمی از جنگل های هیرکانی ثبت شده در سازمان جهانی یونسکو در جغرافیای مازندران واقع است.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.