کد خبر : 18958
تاریخ انتشار : شنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۴
-

۸۰ هزار هکتار از اراضی شالیزاری مازندران در معرض خشکسالی قرار دارد

۸۰ هزار هکتار از اراضی شالیزاری مازندران در معرض خشکسالی قرار دارد
نماینده مردم ساری ومیاندورود در مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه حدود ۷۰ تا ۸۰ هزار هکتار از اراضی برنج‌زار مازندران در آسیب جدی خشکسالی قرار دارد، گفت: سفر هیئت دولت در اسرع وقت به مازندران باید انجام شود، چرا که خشکسالی و برنج دپو از جمله موارد مهمی است که باید در سفر دولت به آن پرداخته شود زیرا تولید کننده هزاران میلیارد تومان از بابت خشکسالی در حال ضرر کردن است .؛

به گزارش ندای مردم دو استان ،منصور علی زارعی در صفحه شخصی خود  در خصوص وضعیت برنج‌های دپو شده در انبارهای استان اظهار کرد: برنج به عنوان یکی از محصولات اساسی کشور است که حدود ۳.۲ میلیون تن مورد مصرف داخلی قرار  می گیرد.

 

وی با بیان اینکه از این میزان ۲.۲۰۰ میلیون تن تولید داخل کشور است که بیش از یک میلیون آن توسط مازندران تولید می شود، افزود: بیش از یک میلیون تن برنج از خارج کشور وارد می‌شود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی یادآور شد: واردات باید براساس آنچه در مجلس تصمیم گیری شده است انجام شود اما متاسفانه در سال گذشته این اتفاق نیفتاد.

این عضو مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه واردات برنج بر اساس قانون تا مرداد ماه ممنوع است، گفت: متاسفانه در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ حدود یک میلیون و چهار هزار تن برنج وارد کشور شد.

زارعی با اشاره به بالا بودن هزینه تولید در کشور نسبت به سایر کشورها بیان کرد: تراز واردات و صادرات باید از سوی دولت کاملا منطبق باشد و دولت  نباید در واردات به گونه ای عمل کند که قیمت آن ارزان تر از هزینه تولید داخلی باشد.

وی با تاکید بر دادن یارانه دولت به تولید کننده برنج، یادآور شد: دولت برنامه ای برای خرید برنج دپو شده ندارد و مجمع نمایندگان استان با پیگیری‌های مستمر این مهم را از دولت درخواست کرده‌اند.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه از ۳۵۰ هزار تن برنج دپو شده ۵۰ هزار تن خریداری شده است و بیش از ۲۵۰ هزار تن دپو شده باقی ماند، خاطرنشان کرد: با توجه به نزدیک شدن به فصل تولید برنج در مازندران از آنجایی که ماندگاری برنج چندان زیاد نیست باید هرچه زودتر فکری برای این میزان برنج دپو شده بشود و نباید تولید کننده دراین شرایط سخت تنها بماند.

وی با اشاره به اقداماتی که باید در سال گذشته برای مقابله با کم آبی و خشکسالی زمین های برنج می شد، گفت: در استان آببندان‌هایی وجود دارد که سنتی است و تقریبا یک میلیارد متر مکعب ظرفیت این آببندان‌ها است که ما باید از آب‌های سطحی در فصل بارش برای آبگیری این منابع استفاده می کردیم.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در مجلس شورای اسلامی با اشاره به کاهش بارندگی در کوهستان نسبت به دشت در سال گذشته، اظهار کرد: ظرفیت آببندان‌های موجود در مازندران امسال ۲۰۰ میلیون متر مکعب است.

زارعی با تاکید بر اجرای طرح آبخیزداری و جمع آوری آب‌های سطحی در مازندران، اضافه کرد: با توجه به کاهش بارندگی باید به گونه ای برنامه ریزی شود که دراین فصل همین میزان بارندگی هم به دریا وارد نشود و بیشترین بهره‌وری صورت گیرد.

وی با بیان اینکه کمتر از ۱۵ درصد زمین های کشاورزی بیمه هستند، گفت: دولت برای جبران خسارت کشاورزان باید ورود پیدا کند.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.