کد خبر : 19992
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۱
-

دست آورد انتخاب سمنان به عنوان پایتخت کتاب ایران، متعلق به مردم و نهادهای مردمی است

دست آورد انتخاب سمنان به عنوان پایتخت کتاب ایران، متعلق به مردم و نهادهای مردمی است
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان، دست آورد انتخاب سمنان به عنوان پایتخت کتاب ایران را متعلق به مردم و نهادهای مردمی دانست و گفت: سمنان باید در یک سال آینده 24 طرح ابتکاری و خلاقانه خود را در خصوص توسعه و ترویج کتاب و کتابخوانی اجرایی و عملیاتی کند. ؛

فرشید فلاح در گفت و گو با کارنامه فردا با تشریح عوامل موثر در انتخاب سمنان به عنوان پایتخت کتاب ایران افزود: رویداد پایتخت کتاب مسابقه طرحها است و شهری در این رویداد انتخاب می شود که طرح ها و ایده های نو و خلاقانه توسعه و ترویج کتابخوانی را پیشنهاد داده باشد.

وی با تبریک انتخاب سمنان به عنوان پایتخت کتاب ایران به مردم این استانیادآور شد: رویداد انتخاب پایتخت کتاب یک رویداد طراحی شده توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و امسال هشتمین دوره آن با شرکت بیش از 100 شهر برگزار شد.

فلاح ادامه داد: در مرحله بعد 10 شهر به عنوان شهرهای دوستدار کتاب انتخاب شدند و درنهایت پنج شهر به دور پایانی راه یافت که داوری نهایی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شد و سمنان مقتدرانه به عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب و معرفی شد.

وی با اشاره به غنای فرهنگی و علمی استان سمنان افزود: در سمنان مردم فرهنگ دوست این استان با کتاب آشنایی و سابقه دیرینه دارند و میانگین سطح سواد در استان سمنان بالاتر از میانگین کشوری است و در هر سنجش علمی مردم این خطه جایگاه خوبی را دارند.

فلاح در خصوص طرح های توسعه و ترویج کتابخوانی اذعان کرد: این دست آورد متعلق به مردم و گروهها و نهادهای مردمی است و دولت نقش کمتری در این رویداد فرهنگی داشته است.

وی خاطرنشان کرد: کتابخانه های متعدد مردم نهاد با کمک خیرین و وجود هزاران عنوان کتاب و هزاران مترمربع زیربنای فرهنگی در سمنان ایجاد شده که فضا را برای مطالعه و ارتباط مردم با کتاب فراهم کرده اند.

فلاح گفت:علاوه بر این ظرفیت ها، سمنان طرح هایی را از جمله کارت هویت کتاب ویژه دانش آموزان پیشنهاد داده است که از طریق این کارت سیر مطالعاتی هر دانش آموز غیر از کتاب های درسی ثبت شده و قابل رصد است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان همچنین به ارائه 24 طرح نو و خلاقانه در خصوص توسعه و ترویج کتاب و کتابخوانی در سمنان اشاره کرد و ادامه داد: سمنان دبیرخانه توسعه و ترویج کتاب و کتابخوانی را در یک موسسه مردم نهاد دانش بنیان قرار داده است و جوانان مبتکر و خلاق با اختراع چند دستگاه خوب و جذاب در خصوص کتاب و کتابخوانی زمینه موفقیت سمنان را در رویداد پایتخت کتاب فراهم کرده اند.

فلاح، طراحی، ساخت و ارائه ربات سخنگو که قابلیت تبدیل شدن به کتابدار را دارد مورد اشاره قرار داد و گفت: این ربات می تواند مراجعین در کتابخانه ها را همانند یک کتابدار دانا و آگاه به سمت کتاب های خوب و مناسب راهنمایی کند.

وی، از برگزاری جشن بزرگ انتخاب سمنان به عنوان پایتخت کتاب در آینده نزدیک خبر داد و گفت: مسوولان و مردم سمنان باید در یک سال آینده که سمنان پایتخت کتاب ایران است این 24 طرح را عملیاتی و اجرایی کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان گفت: در جشن بزرگ سمنان برنامه های یک ساله را برای توسعه و ترویج کتاب و کتابخوانی و اجرایی کردن این طرح ها ارائه خواهد کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.