کد خبر : 20685
تاریخ انتشار : جمعه ۲۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۲
-

روایت صنعتگران سمنانی؛؛

ازتبدیل تحریم ها به فرصت تا خودکفایی در تولید علم و ابزارآلات

ازتبدیل تحریم ها به فرصت تا خودکفایی در تولید علم و ابزارآلات
مدیر مهندسی "شرکت دانش بنیان شرکت فنرلول ایران"ازتبدیل تحریم ها به فرصت تا خودکفایی در تولید علم و ابزارآلات در این شرکت خبرداد.؛

به گزارش ندای مردم ، تیم رسانه ای” راویان پیشرفت” ساعت 7:30 صبح روز شنبه 23 دی ماه 1402 حرکت خود را از شهر سمنان به سمت شرق این استان پهناور آغاز می کند تا روایتگر دستان پر تلاشی باشد که در راه اعتلای وطن، سختی ها را به جان می خرند تا چشم انداز روشنی را برای آینده فرزندان این مرز و بوم ترسیم نمایند.

تیم رسانه ای” جام امید” بعد از یک ساعت حرکت در جاده سمنان-دامغان، مقابل شرکت دانش بنیان “فنرلول ایران” واقع در 30 کیلومتری دامغان متوقف می شود و تیم های رسانه ای شهرستانهای دامغان و شاهرود هم در این مکان به ما ملحق می شوند.

ازظرفیت تولید 1هزار تُن قطعه درماه تا بازار یابی در کشورهای حوزه خلیج فارس

حسین جلالی مدیر مهندسی “شرکت دانش بنیان شرکت فنرلول ایران”  می گوید: این شرکت از سال 1363 آغاز به کار کرده است و هم اکنون در زمینه تولید انواع فنرهای کششی، فشاری و پیچشی فعالیت می کند؛ موارد مصرف این فنرها تمامی صنایع از ساعت و اسباب بازی گرفته تا صنایع نظامی،خودروسازی، نفت،گاز، پتروشیمی، کشاورزی وریلی … را شامل می شود؛ 30 درصد مواد اولیه این شرکت از داخل وبقیه بخاطر حساسیت قطعات، از خارج تامین می شود، ظرفیت تولید این شرکت در حال حاضر 1هزار تُن در ماه است وبا وجود صادرات به کشور عراق، دنبال بازاریابی در کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز هستیم.

شرکت دانش بنیان “فنرلول ایران” خودکفا در زمینه تعمیر دستگاهها و ساخت ابزار آلات

مدیرمهندسی این شرکت می افزاید: در زمینه دانش فنی و توسعه علمی با کشورهای چین و روسیه در ارتباط هستیم و با وجود آنکه  بیشتر دستگاه های ما اروپایی هستند در 10 سال اخیر در زمینه تعمیر دستگاهها به خودکفایی رسیده ایم و اگر جایی نیاز باشد از پیمانکاران داخلی استفاده می کنیم در ساخت ابزار آلات نیز،خودکفا هستیم.

شرکت، در مسیر توسعه و افزایش نیروی کار است

جلالی، افزایش تنوع محصولات را یکی از برنامه های پیش روی این شرکت برشمرد و افزود: مطالعات طرح توسعه هنوز به انجام نرسیده است ولی در آینده با گرفتن 50 هکتار زمین می خواهیم قطعات و فنرهای خاصی که در کشور تولید نمی شود را تولید کنیم و برای توسعه شرکت، جذب 1 هزار نفر نیروی کار را در برنامه داریم.

از بومی سازی دستگاه ها تا استفاده مثبت از تحریم ها

مدیرمهندسی شرکت دانش بنیان” فنرلول ایران” می گوید: این شرکت علاوه بر داشتن تجربه و دانش فنی بالا، توانسته است هم در محصول و هم در فرایند تولید دانش بنیان شود به این معنا که 50 درصد از محصولات شرکت طی فرایندهای پیچیده و خاص که قبلا خارجی بوده هم اکنون توسط مدیران شرکت، بومی سازی شده و دستگاه هایی که قبلا از چین، انگلیس و آلمان وارد می شده نیز با دانش فنی مدیران کارخانه بومی سازی شده است.

جلالی می افزاید: تحریم ها گرچه در برهه ای باعث کاهش ارزآوری و تعدیل نیرو شد اما سبب شد تا مدیران شرکت به این نتیجه برسند که باید برای بقای خود گزینه سومی هم داشته باشند و به جای استفاده از نیروی کار به عنوان یک اهرم و رباط،  از دانش آنها برای افزایش بهره وری استفاده کنند و همین هدف گذاری های مدیریتی سبب دانش بنیان شدن محصول و دستگاه ها شد؛ از طرفی  بازاریابی داخلی و بستن قرارداد با شرکت های داخلی موجب شد تا مجموعه  در زمینه فروش محصول و جذب نیروی انسانی 8 برابر رشد داشته باشد و به خودکفایی خوبی برسد.

شرکت”توربوژنراتور” واقع در شهرک صنعتی شاهرود به فاصله 70 کیلومتری جاده دامغان- شاهرود مقصد بعدی اصحاب رسانه است.

“توربوژنراتور” یک شرکت سفارش محور است

محمد حسین عامریون مدیر عامل شرکت”توربوژنراتور”شاهرود با بیان اینکه این شرکت در سال 1369 با احداث یک مغازه 12 متری داخل شهرکارخود را در زمینه بازسازی و تعمیرات ماشین های الکتریکی آغاز کرده است، می گوید: بعدها این شرکت با استقرار در شهرک صنعتی به مرور زمان 20 هزار متر مربع زمین می گیرد و علاوه بر کار بازسازی و تعمیرات به ساخت انواع الکتروموتور، ژنراتور و ترانسفورماتور هم می پردازد و هم اکنون 250 نیرو بطور مستقیم در این شرکت مشغول به کار هستند.

عامریون با بیان اینکه این شرکت ابتدا درخواست را از کارفرما می گیرد و سپس اقدام به ساخت موتور می کند،می افزاید: در زمینه تعمیرات و بازسازی، خودِ کارفرما موتور را ارسال می کند یا استعلام گرفته می شود و یا اگر در مناقصات برنده شود موتور ارسال می شود و در زمینه ساخت نیز بسته به نظر کارفرما کار ساخت آغاز می شود و یک سری از موتورها هم براساس مصرف آینده بازار صنعت ایران ساخته می شود.

مدیر عامل شرکت “توربوژنراتور” با اشاره به اینکه این شرکت در کل ایران با هر شرکتی که در آن موتور وجود داشته باشد در ارتباط است و آن را می شناسد، می گوید: توربوژنراتور” در درجه اول با صنایع ریلی و سپس با تمام صنایع از قبیل: سیمان، نفت، فولاد، پتروشیمی و … مرتبط است و در حال حاضر به طور مستقیم به کشورهای دیگر صادرات ندارد.

ساخت ژنراتور آر10 نقطه عطفی برای شرکت “توربوژنراتور” شاهرود

عامریون می گوید: ژنراتور آر10 به عنوان اصلی ترین ژنراتور لکوموتیو درشرکت “توربوژنراتور” شاهرود ساخته شد که قبلا توسط آمریکا کانادا و کره ساخته می شد و هم اکنون شرکت “مپنا” 20 دستگاه از این ژنراتور را سفارش داده که 12 تای آن ساخته و تحویل داده شده و 8 تای دیگر باقی مانده است؛ این دستگاه، ژنراتور اصلی لکوموتیو است و این شرکت هر موتوری را که بخواهد بسازد ازمهندسی معکوس استفاده می کند یا صفر تا صدِ آن را طراحی نموده و می سازد.

کار در شرکت “توربو ژنراتور شاهرود” نشُد ندارد

مدیر عامل این شرکت می افزاید: به گفته صنعتگران هر کاری که صنایع موازی شرکت”توربو ژنراتور شاهرود” نتوانسته اند انجام دهند این شرکت با حتمیت و قطعیت انجام داده ویا موتورهایی که در جاهای دیگر به مشکل برخورده است در این شرکت مشکلش مرتفع شده است؛ بنابراین کار دراین شرکت، نشُد ندارد و از طرفی صفر تا صد تمامی کارهایی که مرتبط با بازسازی، تعمیرات و ساخت یک الکترو موتور است توسط عوامل مجموعه همین شرکت انجام می شود.

گرداندن چرخ صنعت با خنثی سازی تحریم ها وتکیه بر شعار”ما می توانیم”

عامریون با اشاره به اینکه 3 شرکت بزرگ در داخل ایران هم ردیف و هم رتبه شرکت توربوژنراتور وجود دارد و بقیه به صورت شرکت های کارگاهی کوچکی هستند که از این 3 شرکت بزرگ،منفک شده اند، می گوید: اینکه ما بخواهیم هر مساله ای را به تحریم ربط دهیم فرار از مسائلی است که ممکن است برای هر شرکتی پیش بیاید.

وی می افزاید: تحریم ها در وضعیت کنونی کار را سخت می کند اما نشدنی نمی کند و به نظر من هر شرکتی موازی با شرکت ما، اگر اسم لغو تحریم را بیاورد بهانه است و در شرکت توربوژنراتور تاکنون کلمه”تحریم” معنا و مفهومی نداشته است.

در آینده نه چندان دور”نیروی انسانی” بزرگترین مشکل صنعت خواهد بود

مدیر عامل شرکت “توربوژنراتور شاهرود” معتقد است: مشکلی که در آینده نه چندان دور گریبان شرکت هایی امثال شرکت ما را می گیرد نیروی انسانی است چرا که نیروهایی که جذب این شرکت ها می شوند نیروی ساده اپراتوری نیستند بلکه نیروی متخصص هستند و تربیت نیروی متخصص، زمانبر است؛ ازسوی دیگر؛ هر 10 نفرنیروی متخصصی که تربیت می شوند 7یا 8 نفر آنها برای خودشان کسب و کاری راه اندازی می کنند و در نهایت 2 نفر باقی می مانند و در شرکتی مانند توربوژنراتور که به نیروی متخصص نیاز دارد در آینده ای نه چندان دور تامین نیروی انسانی به یکی از دغدغه های ما تبدیل خواهد شد؛ از طرفی وجود یک سری مشاغل فِیک که ارزش ذاتی ندارند ولی آزادی اشخاص را تامین می کنند سبب شده تا با داشتن درآمد مساوی،  شخص خود را قربانی کار در صنعت نکند و  مدیرعامل شرکت نمی تواند با فروش  محصول تولیدی را با قیمت بالاتر به کارفرما بفروشد و با افزایش دستمزد کارگر، در او ایجاد انگیزه نماید.

این مدیر عامل جوان در خاتمه گفت: با ایده ها وسیاست های جدیدی که برای شرکت توربوژنراتور در نظر داریم اگر اوضاع بر وفق مراد باشد و سیاست آزار دهنده ای وضع نشود با تلاش و تکاپویی که انجام می شود از آینده شرکت توربوژنراتور در داخل و خارج از ایران پیشرفت های زیادی را شاهد خواهیم بود.

خبرنگارتیم رسانه ای”جام امید” در حاشیه بازدید ازاین دو شرکت با برخی از کارگران گفتگویی انجام داده است که اغلب آنها با داشتن رضایت نسبی ازشرایط کاری از تطابق نداشتن دستمزد کارگری با میزان تورم در جامعه گلایه مند بودند و برخی نیزاز تعلق نگرفتن سختی کاربه آنها با وجود شرایط و محیط کاریِ خود و همچنین اضافه کاری های اجباری و نداشتن تعطیلات، ناراضی بودند.

تیم”راویان پیشرفت” پس از زیارت گلزار شهدای گمنام شاهرود با توقفی کوتاه در شهر دامغان به سمت سمنان حرکت می نماید و ساعت 18 در مقصد متوقف می شود.

گزارشگر: شهربانو خسروی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.