کد خبر : 2287
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۶
-

اجرای ۴۵۴ برنامه فرهنگی همزمان با گرامیداشت هفته کتاب در گیلان

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان در آستانه فرارسیدن بیست و هفتمین دوره هفته کتاب، از برگزاری ۴۵۴ ویژه برنامه فرهنگی در ۹۹ باب کتابخانه عمومی استان خبر داد. به گزارش پایگاه خبری کارنامه فردا، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان ضمن تبریک فرارسیدن این هفته به کتابداران پرتلاش استان گیلان و دست اندرکاران حوزه

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان در آستانه فرارسیدن بیست و هفتمین دوره هفته کتاب، از برگزاری ۴۵۴ ویژه برنامه فرهنگی در ۹۹ باب کتابخانه عمومی استان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری کارنامه فردا، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان ضمن تبریک فرارسیدن این هفته به کتابداران پرتلاش استان گیلان و دست اندرکاران حوزه گسترش فرهنگ مطالعه، تقارن این هفته با ماه شادی و سرور مسلمانان را در برگزاری باشکوه برنامه های مناسب و چشاندن «حال خوش خواندن» به عموم مردم موثر دانست.

پریسا کرمی با تشریح برنامه های پیش بینی شده و در دست اجرا به مناسبت فرارسیدن هفته کتاب، این هفته را فرصت مناسبی برای معرفی دستاورهای یک ساله کتابخانه ها و خدمات متنوع این مراکز فرهنگی به عموم مردم دانست و از برگزاری ۴۵۴ برنامه فرهنگی ویژه هفته کتاب در ۹۹ باب کتابخانه عمومی نهادی و مشارکتی استان خبر داد.

برگزاری مراسم تجلیل از کتابداران برگزیده در روز ۲۰ آبان

کرمی با اشاره به برگزاری مراسم تجلیل از کتابداران و مروجان کتابخوانی استان گیلان به عنوان نخستین برنامه این هفته در روز دوشنبه(۲۰ آبان)، خبر داد و گفت: تقدیر از کتابداران برگزیده سال۹۸، فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی استان و خانواده معظم شهدای مدافع حرم و اجرای برنامه های متنوع فرهنگی شامل سخنرانی، نمایشنامه خوانی، از مهم ترین محورهای این مراسم خواهد بود.

وی همچنین دیدار با خانواده های شهدای مدافع حرم، گلباران مزار شهدا و تجدید پیمان با آرمان های شهدا و امام شهدا با حضور کتابداران استان در روز ۲۳ آبان ماه، نواختن زنگ کتاب در مدارس استان توسط کتابداران، اجرای طرح «شهر می خواند» در سطح استان با معرفی ۹ عنوان کتاب در حوزه کودک و نوجوان، جوان و بزرگسال، دیدار کتابداران با نماینده ولی فقیه در استان، حضور فعال در نمایشگاه بزرگ کتاب استان با برگزاری نشست های ویژه با حضور فعالان فرهنگی استان، دیدار با نخبگان استان، برگزاری نشست کتاب خوان ویژه فرهیختگان استان با حضور چهره های فرهنگی و مسئولان را از مهم ترین برنامه های این هفته برشمرد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان همچنین برگزاری ۴۳ نشست کتاب خوان دانش آموزی در مدارس استان، ۳۷ نشست کتاب خوان کتابخانه ای، بازدید دانش آموزان از کتابخانه های عمومی، جلسات قصه خوانی و کتاب خوانی، برگزاری دوره آموزشی مادران قصه گو، برگزاری مسابقات خلاصه نویسی، کتابخوانی، نقاشی، برگزاری ۱۵جلسه نقد و بررسی کتاب در کتابخانه ها و گشایش نمایشگاه های کتاب را از دیگر برنامه های پیش بینی شده در هفته کتاب سال جاری عنوان کرد.

تقویت خدمات رسانی فرهنگی به روستاها و مناطق عشایری استان

پریسا کرمی خلاقیت در اجرای برنامه ها به منظور جلب اقشار مختلف به کتابخانه و بهره مندی از خدمات متنوع این مراکز را از اولویت های مجموعه کتابخانه های عمومی استان گیلان دانست و گفت: دست اندرکاران حوزه کتابخانه های عمومی استان از ابتدای سال جاری با در پیش گرفتن سیاست جذب حداکثری مردم شهرها و روستاها به کتابخانه ها اقدامات متنوعی چون تقویت خدمات رسانی فرهنگی به مردم مناطق عشایری استان در قالب ارسال کوله های کتاب و بسته های فرهنگی را در دستور کار خود قرار دادند که مورد استقبال عشایر استان نیز قرار گرفت.

برگزاری کارگاه های آموزش نحوه برخورد با کودکان خیابانی و کار

کرمی همچنین انعقاد تفاهمنامه همکاری با انجمن حامی کودکان کار و برگزاری دوره های آموزشی نحوه برخورد با کودکان خیابانی و کودکان کار را از دیگر برنامه های خلاقانه در سال جاری برشمرد و گفت: با انعقاد این تفاهمنامه همکاری و برگزاری کارگاه ها و دوره های آموزشی، بخشی از کودکان کار در شهر رشت به رایگان به عضویت کتابخانه های عمومی درآمدند و از امکانات این مراکز بهره مند شدند.

وی در ادامه به مشارکت گروه ها و نهادهای مردمی در ترویج فرهنگ مطالعه در استان گیلان نیز اشاره کرد و از اهدای کتاب به کتابخانه ها، مشارکت تشکل های غیردولتی و سازمان های مردم نهاد در برگزاری پاتوق ها و نشست های کتابخوانی به عنوان بخش دیگری از برنامه های مجموعه کتابخانه های عمومی استان گیلان یاد کرد.

راه اندازی نخستین کتابخانه مدرسه و بخش مستقل نوجوان در گیلان

وی در ادامه افتتاح کتابخانه عمومی آیت الله طالقانی به عنوان نخستین کتابخانه مدرسه استان گیلان در مدرسه زنده یاد محمد موثق شهر بندرانزلی را از دیگر اقدامات خلاقانه مجموعه کتابخانه های عمومی استان گیلان در سال جاری برشمرد و گفت: این کتابخانه عمومی به جهت قرار گرفتن در محوطه مدرسه، ضمن ارائه خدمات کتابخانه ای به دانش آموزان، از طریق درب ایجاد شده به خیابان به عموم مردم نیز خدمت رسانی می کند که این موضوع در نوع خود کم نظیر است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان راه اندازی «بخش مستقل و ویژه نوجوان» برای نخستین بار در استان در طرح توسعه کتابخانه عمومی شهید باهنر لاهیجان را از دیگر اقدامات ابتکاری این مجموعه برشمرد و گفت: ایجاد این بخش در کتابخانه های عمومی می تواند در پویایی کتابخانه ها نقش مهمی ایفا کرده و بسترهای رشد علمی نوجوانان را ایجاد کند.

اجرای طرح ابتکاری «شهر می خواند» در گیلان

کرمی یکی از مهم ترین برنامه های در دست اجرا در استان گیلان را طرح ابتکاری «شهر می خواند» دانست که به معرفی ۹ عنوان کتاب در حوزه کودک و نوجوان، جوان و بزرگسال می پردازد.

وی گفت: در اجرای این طرح بزرگ کتابخوانی که با همکاری دستگاه های مختلفی چون شهرداری، صدا و سیمای مرکز گیلان، معاونت فرهنگی هنری سپاه قدس گیلان، آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، مراکز عرضه کتاب و دیگر نهادهای فعال در حوزه کتاب برگزار می شود، هدف معرفی کتاب های موجود در کتابخانه های عمومی به مردم با استفاده از روش های خلاقانه خوانش کتاب به صوت گروهی و انفرادی، جمع خوانی، شرکت در پویش کتاب خوان مجازی و دیگر روش ها است.

اجرای طرح ابتکاری «تقویم فرهنگی» برای نخستین بار در کشور

وی همچنین نحوه اطلاع رسانی برنامه های در دست اجرا به عموم علاقمندان به کتاب و کتابخوانی و اعضای کتابخانه ها را از مهم ترین دغدغه های مجموعه عنوان کرد و گفت: از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری و به منظور برگزاری هرچه بهتر برنامه‌های فرهنگی کتابخانه‌ها، طرح ابتکاری «تقویم فرهنگی» در اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان طراحی و در اختیار کتابخانه های عمومی سراسر استان قرار گرفت.

وی اضافه کرد: در این طرح استانی مناسبت‌های پیش‌رو در ماه های سال، شامل پیشنهادهای ارائه‌شده از سوی مجموعه و امکان درج پیشنهاد کتابدار برای اجرای برنامه های مختلف فرهنگی ایجاد می شود و علاوه‌ بر آن هر تقویم حاوی یک نکته اخلاقی است.

حضور مردم در کتابخانه های عمومی گام نخست پویایی کتابخانه ها است

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان در پایان با اشاره به اجرای برنامه های متنوع فرهنگی در کتابخانه های عمومی سراسر استان، یکی از مهم ترین دستاوردهای این اقدامات را جلب عموم مردم به کتابخانه دانست و گفت: بر اساس سند چشم انداز نهاد کتابخانه های عمومی کشور، تمامی امکانات مجموعه کتابخانه ها و تلاش کتابداران بر ایجاد فضای مناسب با درنظر گرفتن امکانات مناسب، شاداب سازی کتابخانه ها و بهره گیری از ظرفیت حضور اقشار مختلف مردم برای پویایی کتابخانه های عمومی معطوف است. این امر منجر به رشد شاخص های مطالعه در استان خواهد شد.

پریسا کرمی همچنین حضور مردم در کتابخانه های عمومی را گام نخست پویایی کتابخانه ها برشمرد و گفت: پس از جلب مردم به کتابخانه ها باید با فراهم آوری امکانات بیشتر در حوزه منابع مکتوب، روزآمد سازی امکانات و رفع نیارهای مخاطب، استمرار حضور مردم در کتابخانه و وفادار سازی اعضا در اولویت اقدامات کتابداران قرار گیرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.