کد خبر : 5863
تاریخ انتشار : شنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۳
-

روزهای سخت کرونایی در آرامستان وادی السلام سمنان

به گزارش پایگاه خبری کارنامه فردا، این روزها نام ویروس کرونا نه تنها برای زنده ها دردناک است، بلکه مرده ها نیز از دست آن امان ندارند، ویروسی که علاوه بر گرفتار کردن میلیون ها نفر و خسارات مالی و جانی به آنها ،​تاکنون هزاران نفر در ایران و جهان را نیز به کام مرگ کشانده

به گزارش پایگاه خبری کارنامه فردا، این روزها نام ویروس کرونا نه تنها برای زنده ها دردناک است، بلکه مرده ها نیز از دست آن امان ندارند، ویروسی که علاوه بر گرفتار کردن میلیون ها نفر و خسارات مالی و جانی به آنها ،​تاکنون هزاران نفر در ایران و جهان را نیز به کام مرگ کشانده است .

 ویروس کرونا به اندازه کافی ترس در دل عموم مردم افکنده است و تقریبا تمامی فعالیت های اجتماعی و عادی جامعه را ​مختل کرده به اعتقاد برخی کارشناسان این پیامدها شاید تا مدت‌های طولانی بر معیشت و حیات اجتماعی و اقتصادی مردم تاثیر گذار باشد،​اما از مشکلات و چالش های​دنیای زنده ها​در برابر​ویروس کرونا که بگذریم این ویروس شر خود را بر دنیای مرده ها و فوت شدگان​ نیز رسانده است که نه تنها مانع برگزاری مراسم خاکسپاری شد، بلکه شایعاتی را در مورد فوت شدگان کرونایی رقم زد.

رعایت اصول بهداشتی در فرآیند مدیریت اجساد قربانیان ناشی از شیوع بیماریهای عفونی مثل شیوع اخیر ویروس کرونا،به منظور حفظ جان افراد مشارکت کننده غسال ها و غساله ها و بستگان متوفی در ارایه خدمات عمومی لازم مثل غسل، کفن و دفن و تشییع جنازه ضروری است. انتشار برخی اخبار مسموع و باور عمومی نادرست،مبنی بر انتقال عامل بیماری از اجساد به افراد صدرالاشاره،باعث شده در برخی از نقاط افراد فوت شده را بدون انجام تشریفات و آداب شرعی لازم دفن نمایند. علیرغم این که انتشار ویروس ها از قبیل ویروسHIVو کرونا و .. از یک جسد در مقایسه با یک فرد زنده بسیار کمتر است، بر اساس بررسی های علمی در سطح ملی و بین المللی از منابع معتبر، اجساد ناشی از این بیماری با رعایت نکات لازم الاجرا قابل غسل،کفن و دفن طبق آداب شرعی اسلام بوده و خطری متوجه غسالها و غساله ها نمی باشد، لذا برای پیشگیری از مشکلات احتمالی آتی، انجام دستورالعمل بهداشتی باید صورت بپذیرد.​

اما شایعاتی از جمله دفن اجساد بدون تغسیل و یا تدفین در گورهای دسته جمعی و همچنین دفن در گورهای با ارتفاع چندین متر ترس و واهمه ای را در دل و جان مردم انداخته است که حتی مانع گذر افراد از چند صد متری آرامستان ها شده است.​

در این بین صحبت های علیرضا جندقی سرپرست سازمان مدیریت آرامستان های شهرداری سمنان شاید بتواند به خیلی از این شایعات و واهمه ها در سمنان پایان بدهد.​

لذا بر آن شدیم تا  نشستی صمیمانه با ایشان در محل دفترشان داشته و گزارشی مطلوب را به شما خوانندگان عزیز ارائه دهیم.

صبح روز شنبه سی ام فروردین ماه 99 ساعت 8.30 صبح به محل آرامستان رفتیم. طبق دستور العمل های صادره درب های آرامستان بسته بود و با توجه به هماهنگی های انجام شده وارد آرامستان شدیم همه نیروها مجهز به ماسک و دستکش بودند و این اولین نویدی بود که بر رعایت بهداشت در این محل تاکید می کرد. وارد دفتر سرپرست آرامستان شدیم از بویی که در فضا استشمام می شد مشخص بود پروتکل بهداشتی در این محل نیز به درستی اجرا می شود.

علیرضا جندقی در ابتدا با بیان اینکه کرونا   یکسری مزایا داشته و  یکسری معایب ادامه داد: یکی از مزایای آن این بوده است که مردم را بیدار کرد و در روابط روزانه ای که داشتند با هم روبوسی میکرده و یا دست می دادند الان بهداشت را مد نظر قرار داده و در این موضوع جدیتی را بکار می بندند. البته برای ما هم حسن داشته و حسنش این بود که کارکنان آرامستان که همیشه بسیار نادیده گرفته می شدند الان دیده شدند؛ در بحث پسماند ، پاکبان ها که در نقش رفتگر بودند  سازمان به نام مدیریت پسماند پررنگ شد و الان همه مردم می دانند پسماند کجاست و شان پاکبان حفظ شد و یا آتش نشانان ما شاید قبل از حادثه پلاسکوخیلی جاها دیده نمی شدند الان مردم به آنها نگاه دیگری دارند و برای این قضیه مردم کم گریه نکردند حالا در کنار همه اینها آرمستان هم هست که کارکنان آن قهرمانان خاموش هستند که هیچ ادعایی ندارند در صورتی که اگر غسال ها اتفاقی برایشان بیفتد از کجا می توانیم غسال پیدا کنیم زیرا این بحث کار راحتی نیست. شاید در قسمت تدفین خانواده متوفی کمک می کنند یا می شود یک کارگر آورد وکار را یادش داد و در قسمت تدفین گذاشت هر چند که اینجا یک اداره است و باید برای همه کارکنان سلسله مراتب اداری طی شود و از جهت سو سابقه باید بررسی شود  اما لازم است اقرار کنیم که پیدا کردن غسال کار راحتی نیست، همچنین پیدا کردن راننده آمبولانس راحت نیست.کار ما جدا از مسائل جانبی آن از این حیث سخت است و خداروشکر در این بحث با توجه به مرکز استان بودن سر بلند بیرون آمده و مخصوصا در امور واجبات شرعی کرونایی ها ما خیلی زیرکانه عمل کردیم.

وی در بحث غیرقابل باور بودن انجام تطهیر متوفیات بیماران کرونایی نیز افزود: بچه های خبرگزاری مرات زمانی که اینجا آمدند تعجب کردند واقعا زمان شلوغی بود و در اوج مسائل کرونا بود و فوت عادی هم داشتیم یک مرتبه در روز حدود  ده فوتی داشتیم خیلی از شهر های استان ما غسال ندارند که کار شستشو را انجام دهند و آنها  را به سمنان می آورند و در اینجا همه کار های مربوط به متوفی انجام می شود و آنها فقط کار تدفین را انجام می دهند و این کارها وظیفه ما است و اگر کاری از دستمان برآید برای ما مایه افتخار است و این کار را برای شهر و استان خودمان انجام می دهیم. اینجا هم ایستگاه آخر همه مردم است و مردم نیاز به خدمات دارند و نباید دغدغه ای داشته باشند چون آنها خودشان یک عزیزی را از دست داده اند و باید کارهای آنها از صفر تا صد به راحتی انجام شود.

جندقی در بحث اینکه تطهیر اجساد کرونایی در سمنان از ابتدا انجام شده است ابراز نمود: در مورد واجبات شرعی کرونایی ها خیلی از شهر ها تیمم انجام می دادند اما ما از روز اول تصمیم گرفتیم براساس فتوای حضرت آقا و استعلامی که انجام دادیم جلو برویم و می دانستیم که خیلی از شهر ها تیمم انجام می دهند اما  خدارو شکر ما سربلند بیرون آمده و خود را وقف این راه آخرت کردیم.

وی همچنین با اشاره به پاسخگوی غیر مجازی و گویای شبانه روزی افزود: ما اینجا یک سامانه داریم به نام 1530 که یک سامانه کشوری محسوب می شود و چند سال از راه اندازی آن می گذرد. حتی قبل از اینکه اینجا تبدیل به سازمان شود این سامانه روی آمبولانس های ما درج شده و به طور 24 ساعته بر خلاف سایر سامانه ها که اپراتور مجازی  است برای ما به طور واقعی همکاران جوابگو هستند چون ماهیت کار ما طوری است که وقتی کسی تماس میگیرد باید سریعا به کمک آن برویم. آنها به طور 24 ساعته جوابگو هستند مثلا دیشب ساعت 1:30 یک فوتی داشتیم که در جاده تصادف کرده بود همکاران سریع به آنجا اعزام شدند مثل آتش نشان ها و اورژانس. کار ما قبلا هم به همین صورت بوده است ولی الان جدی تر این کار دنبال می شود و ما وارد هر شهری شویم 1530 آرامستان آنجا جواب می دهد وخیلی ها از این سامانه مطلع نیستند.

سرپرست سازمان مدیریت آرامستان های شهرداری سمنان به بحث پروتکل اجرایی برای متوفی کرونایی اشاره نمود: برای بحث کرونا از داخل بیمارستان اتفاق می افتد و خود خانواه ها تماس میگیرند و برای تشکیل پرونده به اینجا هدایت می شوند. مراحل اولیه ضد عفونی اجساد از بیمارستان توسط کادر درمانی خود جسد با محلول های خاص انجام می شود و داخل کاور های مخصوص گذاشته می شوند. همکاران ما با لباس های مخصوصی که کیت های ضد عفونی تنشان است به آنجا اعزام می شوند و جسد را داخل آمبولانس قرار میدهند البته لازم میدانم برای شفافیت بیشتر متذکر شوم که خودروهای آمبولانس  و سالن شستشو هم برای آنها فرق می کند. ما با مرکز بهداشت تماس می گیریم و ماموران بهداشت در آنجا حاضر می شوند. قبل از اینکه جسد به آرامستان برسد عملا مامورین بهداشت ما هم اینجا حاضر هستند تا زمان تدفین و خاکسپاری. بعد از اینکه از بیمارستان حرکت کردند و به اینجا آمدند طبق پروتکل های ابلاغی از تهران جسد به سرد خانه انتقال پیدا نمی کند چون مراحل بهداشتی آن به همین شکل است و مستقیم به سالن شست و شو وارد می شود و جسد مستقیم برای مراحل تغسیل،تکفین و ضد عفونی خود جسد کلیه واجبات شرعی آن از صفر تا صد حتی حساس تر از فوت عادی انجام می شود. کلیه واجبات شرعی از اول اسفند ماه تا این لحظه حتی یک مورد با تیمم نداشتیم. با علم بر اینکه غسال ها و غساله های ما در این قضیه استرس بسیار شدیدی داشتند ولی توجیحشان کردیم که این کار را انجام دهند حتی دقیق تر که مدیون خانواده ها و متوفی نشویم ما برای بحث سالن شستشو که بسیار هم مجهز است 4 سالن داریم که 2تا از سالنها، سالن های بحران است و سالن های رزرو ما محسوب می شود که در طول سال کار نمی کند و فقط به طور کامل آماده باش است و 4تا غسال و غساله ما بین این سالن ها تقسیم می شود که کار پیش برود و به حمدالله تا قبل از بحث کرونا ما این موضوع را نداشتیم اما باید اضافه کنم این توضیح باعث نشود فکر کنیم کرونایی های ما زیاد است

وی همچنین با شرح اینکه استفاده از سالن های تطهیر مجزا از همان روز اول به ما ابلاغ شده که این کار را انجام دهیم ادامه داد: همچنین باید بگویم آمبولانس و سالن های شست و شو کاملا جدا شده، چون افرادی که فوت عادی داشتند نگران بودند که  فوتی ما در همان سالن که جسد کرونایی را می شورند شسته می شود. هرچند که هیچ ایرادی نداشت چون قبل و بعد از پایان شست و شو با محلول وایتکس و آب ژاول ضد عفونی می شوند دقیقا همان چیزی که به ما ابلاغ شده بود ما در اینجا دستگاه های پمپ دستی داریم که حتی ماشین های خودمان را ضد عفونی میکنیم.

جندقی در این میان در بحث ضد عفونی خاطر نشان کرد: روزانه دوبار کل محوطه و سالن ها را ضد عفونی می کنیم.یکی اول صبح قبل از انجام کار و یکی آخر وقت. لباس هایی که استفاده می کنند لباس هایی مخصوص کیت یکبار مصرف است. خودرو های آمبولانس ما ضدعفونی می شود و در هوای آزاد 10 الی 15 دقیقه می ماند تا خشک شود و در جای مخصوص که برای این کار پیش بینی شده آبکشی می شود.

وی همچنین در بحث تطهیر و تدفین اجساد کرونایی ادامه داد: اما از موضوع اصلی خود خارج نشویم و باید اذعان کنم بعد از اینکه پیکر خود کرونایی ها به آرامستان انتقال پیدا کرد و به سالن شست وشو انتقال پیدا کرد راننده موظف است که با پمپ های مخصوص و محلول ضد عفونی کننده ماشین را ضد عفونی کند تا برای جسد بعدی آماده شود.بعد از اینکه غسل ها و شست و شو ها داخل سالن انجام شد جسد مستقیم برای مرحله ی تدفین منتقل می شود و ما از قبل با خانواده صحبت کردیم که دیگر مراسم وداع را انجام نمی دهند سپس به مرحله ی نماز می رسیم و اینجا هم باید یک سری فاصله رعایت شود. نماز داخل سالن اجتماعات آرامستان انجام نمی شود بخاطر اینکه در فضای بسته است نماز را در فضای باز با فاصله می ایستند و از خود پیکر هم 3متر فاصله میگیرند. شایان ذکر است که بگویم درب های آرامستان طبق ضوابط بسته است چه برای خانواده هایی که فوت عادی دارند و چه برای خانواده های کرونایی یا افراد مشکوک به کرونا صفر تا صد رعایت می کنیم و اقوام درجه یک نهایت 2تا 3 ماشین را راه می دهیم. بعد از نماز در بحث تلقین و خاکسپاری همه مراحل را همکاران ما انجام می دهند و پرسنل تدفین با لباس های مخصوص یکبار مصرف که بعد از مراسم همه در زباله های مخصوص پسماند های عفونی معدوم می شود این مرحله را انجام می دهند. هنگامی که جسد در قبر گذاشته می شود باید حد اقل 2متر زیر خاک باشد که برای ما از 2متر هم بیشتر است و باید یادآور شوم که حتی گذاشتن سنگ توسط همکاران ما انجام می شود.

جندقی با عنوان کردن بحث ضدعفونی تمام قطعه های آرامستان سمنان اضافه کرد: از اوایل اسفند ماه کلیه سطوح قبور ما با خودرو های سنگین آتش نشانی حد اقل هفته ای 2 بار و تا زمانی که موضوع بیماری کرونا ادامه داشته باشد همین کار را انجام می دهیم.

وی در مورد تعداد افراد فوتی ناشی از کرونا اشاره کرد: تعداد فوتی های ناشی از کرونا محرمانه است و ما نمیتوانیم بگوییم اما باید بگویم روز های قبل از کرونا میانگین 3نفر فوتی داشتیم. آمار ماهیانه که داخل اخبار سایت شهر سمنان قرار میدهیم که کلا در این ماه چند مورد فوتی داشتیم و چند مرد چند زن چندتا جنین نوزاد چند نفر در آرامستان وادی السلام دفن شدند و چند نفر در آرامستان های اطراف اعزام شدند و ما دقیقا مشخص می کنیم چند نفر به استان ها و چند نفر به کشور های دیگر اعزام می شوند.

علیرضا جندقی در مورد اعزام اجساد به دیگر شهرها در این شرایط نیز عنوان نمود: اگر اجساد کرونایی بخواهند به استان های دیگر اعزام شوند اول اینکه به خانواده ها صحبت میکنیم جسد از اینجا خارج نشود وهمین جا دفن شود در غیر این صورت کلیه مراحلش انجام شده و مستقیما اعزام می شود بدین صورت که حتی ماشین ها پلمپ می شود و توسط کادر شناسانی که اینجا مستقر هستند مستقیم به شهر دیگر اعزام می شود.

جندقی همچنین در مورد محل دفن اجساد کرونایی اضافه کرد: اجساد کرونایی در ابتدای بهترین بلوار اصلی آرامستان وادی السلام تدفین می شوند و قبل از اینکه برای مزار آنها سنگ تعبیه شود برای آنها تابلو نصب می شود مثل اجساد عادی. حتی برای آنها کار دقیق تر انجام می شود.

وی در بحث موارد باقی مانده که شاید برای مخاطبان قابل توجه باشد اشاره کرد: مواردی از کرونایی اتباع هم داشتیم و قطعه ای جدا برایشان در نظر گرفته ایم.همچنین کسانیکه کرونا یا مشکوک به کرونا باشند داخل امامزاده ها دفن نمی شوند و در کنار این موضوع کارشناسان محیط هم که اینجا هستند اجازه نمی دهند. بهترین نقطه ی آرامستان برای اجساد کرونایی هست تا جایی که خود خانواده ها هم از این مسئله تعجب می کنند و ما برای این که بعدا خانواده ها بخواهند مراسم بگیرند اجساد کرونایی را از سایر اجساد با فاصله از هم و به طور باز دفن می کنیم.

ایشان در آخر در مورد بحث بسته بودن درب های آرامستان توضیح داد: اگر به ما بگویند که در ها را باز کنید ما مردم را راهنمایی می کنیم که فاصله گذاری هوشمند را رعایت کنند و ماسک و دستکش داشته باشند  نگران این موضوع نباشند که اینجا آرامستان است و  عفونت دارد  حتی من خودم با این که مدیر عامل اینجا هستم میتوانستم بحث یک سوم را رعایت کنم و هر روز نیایم ولی پا به پای نیروهای خودم حتی در تعطیلات اینجا بودم. معابر اصلی و فرعی وادی السلام مثل خیابان ها ضد عفونی میشود اینجا هم جزیی از شهر است که مردم مراجعه می کنند.

سوتیتر1: در مورد واجبات شرعی کرونایی ها خیلی از شهر ها تیمم انجام می دادند اما ما از روز اول تصمیم گرفتیم براساس فتوای حضرت آقا و استعلامی که انجام دادیم جلو برویم

سوتیتر2: درب های آرامستان طبق ضوابط بسته است چه برای خانواده هایی که فوت عادی دارند و چه برای خانواده های کرونایی یا افراد مشکوک به کرونا

سوتیتر3: در بحث تلقین و خاکسپاری همه مراحل را همکاران ما انجام می دهند و پرسنل تدفین با لباس های مخصوص یکبار مصرف که بعد از مراسم همه در زباله های مخصوص پسماند های عفونی معدوم می شود این مرحله را انجام می دهند


منبع:روزنامه پیام سمنان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.