کد خبر : 6451
تاریخ انتشار : شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۸
-

پیشرفت ۹۰ درصدی جداره سازی باغ مسجد جامع سمنان

به گزارش پایگاه خبری کارنامه فردا، مدیر بافت تاریخی شهرداری سمنان از پیشرفت ۹۰ درصدی مرمت و بازپیرائی جداره سازی ضلع غربی مسجد جامع خبر داد. سعید پرسا اظهار داشت: هدف از اجرای این پروژه ، اجرای دیوار بصورت مشبک و با استفاده از الگوهای سنتی و بومی شهر سمنان به جهت رویت پذیری بیشتر

به گزارش پایگاه خبری کارنامه فردا، مدیر بافت تاریخی شهرداری سمنان از پیشرفت ۹۰ درصدی مرمت و بازپیرائی جداره سازی ضلع غربی مسجد جامع خبر داد.

سعید پرسا اظهار داشت: هدف از اجرای این پروژه ، اجرای دیوار بصورت مشبک و با استفاده از الگوهای سنتی و بومی شهر سمنان به جهت رویت پذیری بیشتر باغ تاریخی مسجد جامع سمنان که یکی از زیباترین و قدیمی ترین مساجد کشور می باشد، است.

وی با بیان اینکه تاکنون ۹۰ درصد از این پروژه پیشرفت فیزیکی داشته است، افزود: قسمتی از دیوار قدیمی که کاملا مسدود شده بود و هیچ روزنه ای برای رؤیت عظمت ایوان و باغ مسجد نداشت، که با همکاری هیات امناء مسجد دیوارچینی مشبک انجام شد.

پرسا تصریح کرد: در قسمتی از اجرای این پروژه کتیبه ای در حال اجراست که در آن تاریخچه باغ و مسجد عنوان و سال اجرا در این کتیبه حک خواهد شد.

گفتنی است تنها مسجدی که در میان مساجد جامع ایران، در مقابل محراب آن باغ زیبایی به چشم می آید، مسجد جامع سمنان است. وجود این باغ باعث وزش نسیمی خنک در شبستان های غربی مسجد میگردد. این باغ زیبا در سال ۱۳۴۹ ه. ق توسط مرحوم حاج ملا عبدالعلی الهی وقف گردید. از امتیازات فاخر این باغ، مسیر سنتی آبیاری آن می باشد که قدمتی بالغ بر ۸۰۰ سال دارد که از میان راسته بازار سمنان عبور کرده و پس از گذر از خیابان امام (ره) و راسته بازار پایین به مسجد منتهی می گردد. از امتیازات مهم نهر ناسار که ریشه در اعتقادات کهن مردم سمنان دارد، وقف آب سحر برای ساکنین و کسبه شهر بوده است که واقف به نیت طهارت، وضو و استحمام، قبل از نماز صبح این آب را برای مدتی وقف کرده بوده است تا ساکنین این نهر در ابتدای سحر به منظور وضو و طهارت واجبه و نیز پر کردن آب انبارها و خوت های منازل از این آب بهره جویند.
این نهر و باغ سنتی مسجد جامع در سال ۱۳۹۹ به همت شهردار محترم شهر سمنان مورد مرمت و بازپیرائی قرار گرفت.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.