کد خبر : 9599
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۳
-

شوراهای اسلامی شهر و روستا؛ تجلی‌گاه مردم‌سالاری دینی/ نقش شورای شهر در سوادکوه شمالی در روند بهبود وضعیت مدیریت شهری و عمران و آبادانی منطقه چگونه بوده است؟!

ابراهیم پورتقی سیدی، فعال فرهنگی و رسانه ای در یادداشتی از مناظر گوناگون به اهمیت نقش و جایگاه شوراهای اسلامی شهر و روستا پرداخت و خواستار تامل بیشتر شهروندان سوادکوه شمالی بر عملکرد شورای شهر این منطقه و نقش آفرینی آنان در انتخابات آتی شد. به گزارش پایگاه خبری کارنامه فردا، متن یادداشت به این شرح

ابراهیم پورتقی سیدی، فعال فرهنگی و رسانه ای در یادداشتی از مناظر گوناگون به اهمیت نقش و جایگاه شوراهای اسلامی شهر و روستا پرداخت و خواستار تامل بیشتر شهروندان سوادکوه شمالی بر عملکرد شورای شهر این منطقه و نقش آفرینی آنان در انتخابات آتی شد.

به گزارش پایگاه خبری کارنامه فردا، متن یادداشت به این شرح است:شوراهای شهر و روستا به عنوان تبلور و نماد اصلی مشارکت مردم در عرصه تصمیم‌گیری‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی هستند،از منظر مشارکت جمعی و تصمیم‌گیری‌های مربوط به امور مردم دارای اهمیت بسیار بالا هستند.

از منظر دیگر، اهمیت شوراها را می توان در موکدات دینی و قرآنی، آنجا که در سوره شورا بر آن تاکید شده و همچنین در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که شش اصل آن به اهمیت شوراها پرداخته است، مشاهده کرد.

همچنین شوراها؛ تجلی‌گاه مردم‌سالاری دینی به معنای واقعی کلمه و حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش خستند. در قانون اساسی هم شوراها افزون بر شرکت در فرآیند تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری، از اختیارات و وظایف اجرایی نیز برخوردارند.

“شوراهای اسلامی شهر” و “شهرداری” به‌عنوان دو بازوی نظارتی و اجرایی نظام مدیریت شهری، نقش مؤثر و اساسی در روند اداره شهر ایفا می‌کنند. با توجه به این‌که شوراهای اسلامی شهر کارآمدترین ابزار حکومت محلی برای مدیریت شهری و در راستای نهادینه شدن مشارکت مردم در ساختارهای تصمیم‌گیری محلی هستند، توسعه نقش آنها در امور مدیریت شهری، ضرورتی غیر قابل انکار است.

از جمله مسائلی که شوراها می‌توانند در آن نقش داشته باشند نظارت بر اجرای طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی، بهداشتی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و رفاهی شهر و سرعت بخشیدن اجرای این پروژه‌هاست که در اصل ۱۱۰ قانون اساسی به آن اشاره شده است.

حال و با توجه به اینکه در جامعه ما هم اکنون به نظر می رسد کار شورایی و مشورتی و خردجمعی جایگاه چندانی ندارد؛ با نگاهی یکسان این سوال در ذهن نقش می بندد که نقش شورای شهر سوادکوه شمالی در روند بهبود وضعیت مدیریت شهری و عمران و آبادانی منطقه چگونه بوده است؟!

بیان این نکته ضروریست که هدف نگارنده از این متن، بیان اهمیت نقش شوراها و کمک به افکار عمومی برای بهتر اندیشیدن در راستای توسعه و تعالی شهر و منطقه و اندکی تامل بر عملکرد شورای کنونی است.

در پایان امیدواریم تا با انتخاب افراد اصلح، متخصص، مقتدر و مردمی از سوی شهروندان در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، شاهد رشد پایدار شهر و منطقه در سال های آتی باشیم…

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.