کد خبر : 17838
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۳
-

وظایف شورای اسلامی شهرها چیست؟ (بخش دوم_شوراها تجلی گاه مردم سالاری دینی)

وظایف شورای اسلامی شهرها چیست؟ (بخش دوم_شوراها تجلی گاه مردم سالاری دینی)

ابراهیم پورتقی سیدی، فعال فرهنگی و رسانه ای در بخش دوم یادداشت “وظایف شورای اسلامی شهرها چیست؟”؛ شوراها را تجلی‌گاه مردم‌سالاری دینی و نمونه حاکمیت مردم بر سرنوشت خود دانست. به گزارش پایگاه خبری ندای مردم دو استان  متن یادداشت به این شرح است: شوراهای شهر به عنوان تبلور و نمود مشارکت اصیل مردمی در عرصه

ابراهیم پورتقی سیدی، فعال فرهنگی و رسانه ای در بخش دوم یادداشت “وظایف شورای اسلامی شهرها چیست؟”؛ شوراها را تجلی‌گاه مردم‌سالاری دینی و نمونه حاکمیت مردم بر سرنوشت خود دانست.

به گزارش پایگاه خبری ندای مردم دو استان  متن یادداشت به این شرح است:

شوراهای شهر به عنوان تبلور و نمود مشارکت اصیل مردمی در عرصه تصمیم‌گیری‌های اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی، به نوعی مشارکت جمعی و تصمیم‌گیری‌های مربوط به امور مردم هستند.

از نظر دین و شریعت با توجه به تأکیدی که در سوره شورا بر آن شده است و نیز در قانون اساسی که ۶ اصل آن به اهمیت شوراها در نظام جمهوری اسلامی می‌پردازد، اهمیت شوراها نمایان می‌شود. شوراها تجلی‌گاه مردم‌سالاری دینی به مفهوم کلمه و نمونه حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش است. در قانون اساسی شوراها افزون بر شرکت در فرآیند تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری، از اختیارات وظائف اجرائی نیز برخودارند.

‘شوراهای اسلامی شهر’ و ‘شهرداری’ به‌عنوان دو بازوی نظارتی و اجرایی نظام مدیریت شهری، نقش مؤثر و اساسی در روند اداره شهر ایفاد می‌کنند. با توجه به این‌که شوراهای اسلامی شهر کارآمدترین ابزار حکومت محلی برای مدیریت شهری و در راستای نهادینه شدن مشارکت مردم در ساختارهای تصمیم‌گیری محلی هستند توسعه نقش آنها در امور مدیریت شهری و شهرداری، ضرورت غیر قابل انکاری دارد.

از جمله مسائلی که شوراها می‌توانند در آن نقش داشته باشند نظارت بر اجرای طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی، بهداشتی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و رفاهی شهر و سرعت بخشیدن اجرای این پروژه‌هاست که در اصل ۱۱۰ قانون اساسی به آن اشاره شده است. رویکرد حاکم بر پژوهش، توصیفی – تحلیلی می‌باشد. در این پژوهش، ضمن استفاده از منابع و اسناد کتابخانه‌ای معتبر، از فواید آثار و حکمت‌های نهفته در شورا، نقش شورای شهر در بهبود مدیریت شهری و نقش شوراهای اسلامی در عمران و آبادانی روستاها سخن به میان خواهد آمد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.