کد خبر : 19518
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۶
-

سفر به منظومه تاکتیک های نظامی / روایتی از پارک ملی هوا فضا/ از لمس اقتدار با نقطه زن های خیبر و ذوالفقار تا قصه سرنگونی پهپاد آر کیو ۱۷۰ آمریکا

سفر به منظومه تاکتیک های نظامی / روایتی از پارک ملی هوا فضا/ از لمس اقتدار با نقطه زن های خیبر و ذوالفقار تا قصه سرنگونی پهپاد آر کیو ۱۷۰ آمریکا
اخیرا شماری از خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای استان سمنان در قالب اردوی «راویان پیشرفت» از نمایشگاه دائمی توانمندی های نیروی هوا فضای سپاه بازدید کردند، سفر به منظومه منسجم تاکتیک های نظامی فرصتی بود برای لمس عزت و اقتدار یک ملت از هوا تا فضا و روایت زیر در توصیف بخشی از دستاوردهای موشکی، پهبادی، پدافندی عملیات هوایی و فضایی کشورمان در پارک ملی هوا فضا به رشته تحریر در آمده است. این روایت را می خوانیم.؛

به گزارش ندای مردم دو استان ،همه دیتاهای ذهنی ام از توانمندی شگرف نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، خلاصه شده بود به خبر رونمایی چند پهپاد و موشک و رادار  از رسانه ملی و روایتی از پدر موشکی ایران و آخرین پروژه اش  که یک ماهواره‌بر چهار مرحله‌ای سوخت جامد به نام قائم بود.البته شنیدن نام سجیل و هایپرسونیک و ذوالفقار و  شهاب 3 و… و ادغامشان با نام شهید طهرانی مقدم و رمز حماسه ساز  «یا زهرا» به اندازه کافی امنیت ساز بود و  قوت قلب هر ایرانی که بداند ایران زمینش پاسبان دارد و آسمانش امن ترین نقطه جهان است.

اما حالا مجالی پیش آمد تا همراه کاروانِ روایت گران عرصه  تبیین، سفری به منظومه دستاوردهای هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی داشته باشم  تا دیتاهای ناقص ذهنی ام را از نزدیک و با لمس اقتدار کامل کنم.

از یک الی دو هفته قبل فعالان رسانه ای و خبرنگاران در جریان برگزاری اردوی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار می‌گیرند، سین برنامه حرکت اردوی راویان پیشرفت با شعار “حماسه حسینی و رسالت زینبی در عرصه جهاد تبیین” به تفکیک هر شهر اعلام می‌شود. اعزامی ها از شهرهای شاهرود، دامغان، و سمنان و گرمسار هستند. زنگ حرکت کاروان سمنان شنبه ۲۱مرداد ساعت ۴:۳۰صبح از محل سپاه ناحیه سمنان جنب رستوران لاله نواخته می شود.

به رغم تاکیدات مؤکد برگزارکنندگان این اردو  نسبت به حضور در ساعت اعلام شده، با نیم ساعت تاخیر به کاروان ملحق میشوم.

حدفاصل سمنان تا تهران فرصت مغتنمی برای گفتگو با پیشکسوتان عرصه خبر است. پای گپ چند نفری می‌نشینم  که برای بیان دیدگاهشان اعلام امادگی کردند،  راغبم قصه خواستن، «توانستن» اسطوره های سرزمین در عرصه نظامی  و اقتدار  دفاعی کشور را از زبان خبرنگاران  بشنوم.

علیرضا عربی خبرنگار روزنامه پیام استان سمنان می‌گوید: تا آنجایی که مطلعم در این نمایشگاه شمه ای از دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در عرصه نظامی به نمایش درآمده است.او با بیان اینکه اقتدار نظامی جمهوری اسلامی ایران مایه فخر و مباهات هر ایرانی است، ادامه می‌دهد: پیشرفت عرصه نظامی  تضعیف  مواضع  دشمن را در پی دارد و این اقتدار  هجمه‌های دشمن در زمینه های مختلف  را خنثی و دشمن را به عقب نشینی واداشته است.
این پیشکسوت عرصه خبر و رسانه در خصوص  ضرورت برگزاری اردوی راهیان پیشرفت و بازدید از نمایشگاه هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای اقشار مختلف مردم، می‌گوید: تبیین دستاوردهای کشور در حوزه نظامی بسیار ضروریست و باید طی برنامه ای منسجم، زمینه بازدید آحاد  مردم  از این دستاوردها فراهم شود.
عربی یادآور می‌شود : همانطور که طی سالیان اخیر اردوی راهیان نور با قدرت برگزار و مردم  و نسل جدید درباره شهدا به این باور قلبی رسیدند که امنیت کشور به واسطه خون شهداست باید برنامه ای تدوین شود تا  اقشار مردم از نزدیک با این دستاوردها در عرصه هوا فضا آشنا شوند.

محمد تقی قدس پیشکسوت دیگر عرصه رسانه و خبرنگار دفاع مقدس در توصیف  گزاره «ما می‌توانیم» و پیشرفت جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های نظامی می‌گوید:در ابتدای جنگ، کشورمان  ایران وارد کننده سیم خاردار بود اما با اتکا و اعتقاد به داشته‌های خود در زمینه صنایع دفاعی به چنان پیشرفت و اقتداری رسیده است که قدرت اول منطقه محسوب می‌شود.این پیشکسوت عرصه رسانه و خبر رسیدن به این نقطه و درجه از اقتدار در حوزه نظامی را موجب فخر و بالندگی هر   ایرانی می‌داند و معتقد است: باید تلاش شود این پیشرفت ها در همه ابعاد و  حوزه‌ها از جمله حوزه اقتصادی و علمی رقم بخورد و برای مردم ملموس باشد.

قدس بیان کرد: با برگزاری این اردو قدرت نظامی کشور را به صورت عینی لمس خواهیم کرد و این اردو زمینه ای برای آشنایی  یک بُعد از فعل خواستن توانستن برای نسل جوان است.

مسئول روزنامه جمهوری اسلامی در استان سمنان با اشاره به ضرورت فراهم آوردن شرایط برای بازدید اقشار مختلف از این نمایشگاه می‌گوید:همه مردم باید سِیری به  سرزمین دستاوردهای نظامی کشور داشته باشند تا منجر به تقویت حس امیدآفرینی و خودباوری در بین مردم و به ویژه نسل جوان شود.
سعید قدرتی خبرنگار و نماینده روزنامه رسالت در استان سمنان یکی دیگر از حاضران شرکت کننده در این اردوست که  برای نخستین بار با هدف سفر نظامی و معنوی عازم تهران می‌شود.او می گوید: توصیف عظمت و اقتدار دفاعی کشور را شنیده ام از این رو راغب شدم به صورت میدانی و حضور در اردوی راویان پیشرفت از نزدیک با صنایع دفاعی جمهوری اسلامی ایران آشنا شوم. یادآور می شود:در عرصه  اقتدار نظامی و صنایع دفاعی تبلیغات و نشر چندانی نداشتیم و این بازدیدها، تقویت حس خودباوری و امید و همچنین اعتماد به اقتدار جمهوری اسلامی ایران را افزون می‌کند.

ساعت حدود نه و نیم صبح  به محل نمایشگاه هوا و فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران نزدیک می‌شویم.دیوارهای نظامی بعضاً بلند و کوتاه هستند و با سیم خاردار محصوراند، بلوار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و مجموعه ورزشی شهید طهرانی مقدم را پشت سر می‌گذاریم و با توقفی کوتاه برای هماهنگی ورود اتوبوس مان وارد محوطه نمایشگاه می‌شویم.اتوبوس به فاصله کمی از ساختمان نمایشگاه توقف میکند و اولین چیزی که نظرم را جلب می‌کند خودنمایی آیه«وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّة»
بر فراز ساختمان نمایشگاه اقتدار است.«آن چنان نیرومند شوید که دشمن به وحشت بیفتد، زمین هاى غصب شده را پس بدهد و در سر جاى خود بنشیند.»

کاروان ها که می‌رسند گروه، گروه مقابل ساختمان اقتدار فریم هایی از  غرورشان  ثبت می‌کنند. اینجا حضور  در سالن همایش را برایمان تدارک دیدند و سردار بلالی  مشاور عالی سردار حاجی زاده و مسئول نمایشگاه هوا و فضا سخنران پیش از برنامه بازدید در این نشست است.همزمان با شعر خوانی مجری، روی ویدئو پرژکتور، جلوه‌ای از اقتدار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به نمایش در می آورند. رادار کاووش، قدیر، مطلع الفجر، سامانه پدافندی سوم خرداد، انهدام پهپاد آمریکایی ام‌کیو-۴سی تریتون توسط نیروی هوا فضای سپاه پاسداران را می‌بینیم.چه شکوهی دارد این اقتدار آنچه که چشم ها اینجا می‌بیند فراتر از یک سرزمین نظامی است.

پهپاد شاهد 129،191،133،اور هال جنگنده سوخو که می‌گویند درمقطعی جان تازه ای به نیروی هوایی داده است، را نمایش می‌دهند که می تازد بر فراز و قلع و قمع می‌کند.
با دیدن بالگردهای اطفای حریق و مانور امداد شان ، نفس ها در سینه حبس می‌شود .الله اکبر از این همه اقتدار آنجا که می‌گویند قلم در توصیفش قاصر است، همین‌جاست به نقطه قصور قلم میرسم.ماهواره بومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را رونمایی می‌کنند، رصد پایگاه نورفولک آمریکا توسط اولین ماهواره سپاه را می‌بینیم و کمتر از ‌10 دقیقه حضار نمایش دستاوردها را روی ویدئو پرژکتور می‌بینید. و همه اقتداری که در این منظومه به نمایش گذاشته شد از  اتکا به توان داخلی و دانش بومی  تا دستاوردهای مهم در عرصه طراحی و تولید تجهیزات دفاعی فی الواقع تعبیر همان آیه و اَعِدُّ لَهُمْ مَاستَطَعْتُم… است و اینجاست که سلام و درودمان را نثار پایه‌گذار برنامه موشکی سرزمینم و تمام عناصر کارآمد  این عرصه میکنیم.

فرمان که به حکم یار شد یعنی این/ آتش که به اختیار شد یعنی این
دوران بزن و در برو پایان یافت/موشک خودِ ذوالفقار شد یعنی این
بعد از پایان کلیپ ده دقیقه ای، سردار بلالی مشاور عالی فرمانده هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دقایقی به تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی در عرصه هوا و فضا، می پردازد.

او  شالوده پیشرفت دفاعی  ایران در عرصه  هوا فضا را  جمله «ما می توانیم» امام خمینی  «ره» می‌داند و می‌گوید امروز ایران به نقطه ای رسیده است که فقط در زمینه تولید  موشک نقطه زن فعال است موشک هایی با برد 2 هزار کیلومتر، انحراف صفر و دقت  اصابت نقطه ای.
سردار سرتیپ علی بلالی بخش های مختلف نمایشگاه هوا فضا را  شامل پنج حوزه  اصلی موشکی، پهبادی، عملیات هوایی، پدافند و فضایی عنوان می‌کند و میگید : سه حوزه ی اول، سابقه در ۸ سال دفاع مقدس دارند و دو حوزه دیگر کمی جوان تر هستند.

او از نقش و هم افزایی موثر مردم ایران در پیروزی کشورمان در مقابله با صدام قدردانی می‌کند و می‌گوید :در  زمان ۸ سال دفاع مقدس اگر مردم به کمک ارتش و سپاه پاسداران نمی آمدند، قطعا نمی توانستیم در مقابل عراق و ۸۷ کشوری که آن را از هر نظر حمایت می کردند، پیروز شویم.
سردار بلالی می‌گوید : در زمان جنگ ایران و عراق ۱۱ ملیت مختلف سرباز و جنگجوی اسیر داشتیم و این نکته حاکی از این امر بود که  کشور های مختلف امکانات جنگی خود را به صدام اجاره می دادند.

مشاور عالی فرمانده هوا فضای سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه  بُرد سلاح های ایران در جنگ با عراق تنها ۲۷ کیلومتر بود و ما تنها  قادر به بمباران اطراف بصره بودیم، ادامه داد:صدام با امدادهای متعددی که از او داشتند  موشک هایش تا عمق کشور ایران، غربی ترین نقطه ی ایران و حتی نیروگاه شهید سلیمی نکا را بمباران می کرد.

و عنوان می‌کند:در زمان ریاست جمهوری مقام معظم رهبری،  سامانه ی موشکی از لیبی وارد شد و تعدادی از نیروها برای آموزش به لیبی و روسیه رفتند اما در نهایت خود لیبیایی ها از این سامانه ها در جنگ ایران و عراق استفاده کردند که پس از مدتی کارشان را متوقف کردند و دست به خرابکاری زدند.
سردار بلالی ادامه می‌دهد:تجاربی به ما آموخت که  نباید به دوستانمان هم اعتماد کنیم و باید روی پای خودمان بایستیم.

مشاور عالی فرمانده هوا فضا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به نگاه و مواضع  دلسوزانه شهید طهرانی مقدم برای توانمندی خودمان، گفت: تاکید این شهید و تلاشش این بود که سلاح باید برای خودمان باشد و علاوه بر تیراندازی باید نحوه ی نگهداری و تعمیر آن را هم فرا بگیریم .
مسئول نمایشگاه هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه پدافند هوایی، دانش حفاظت از مرزهای هوایی کشور است، خاطر نشان کرد: در روز سی ام خرداد سال ۱۳۹۸، ساعت ۴ و ۵ دقیقه ی صبح، ایران با یک فروند موشک و رمز یا زهرا به هواپیمای فوق جاسوسی آمریکا که وارد مرزهای هوایی کشورمان شده بود و به تذکر خروج از مرز بی اعتنایی کرده بود، شلیک کرد.
سردار بلالی با بیان اینکه هواپیمای فوق جاسوسی ام‌کیو-۴سی تریتون که ۶۰ هزار پا ارتفاع دارد از ارزشی  ۱۵ برابر هزینه ی هواپیمای مسافربری ایرباس برخوردار است، گفت: روزی در جنگ با عراق با هواپیماهای مسافربری در عملیات خیبر و بدر روی سر رزمندگان ما زباله و آهن آلات میریختند و ما کاری از دستمان بر نمی آمد اما در حال حاضر با اتکا به توانمندی خود حرفهای زیادی برای گفتن داریم .

مشاور عالی فرماندهی هوا و فضا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ادامه داد: آمریکایی ها با استفاده از همین هواپیمای فوق جاسوسی وارد کشورهای مختلفی نظیر عراق، افغانستان و … شدند و به بهانه ی حمله به کاروان طالبان، جشن عروسی مردم بی گناه را نشانه می گرفتند و به این شکل استکبار خود را به جهانیان نشان می دادند.
سردار بلالی تصریح  می‌کند : ترامپ در واکنش به عملیات صیانت ایران از مرزهای خود در قبال هواپیمای فوق  جاسوسی، ابتدا ایران را تهدید کرد اما وقتی سپاه ایران مدعی شد که طبق قوانین هوانوردی ابتدا به این هواپیما تذکر خروج از مرز هوایی کشور را داده بود و هر گونه اقدام انتقام جویانه را به منزله ی شروع جنگ می داند و برای شروع جنگ هم آمادگی دارد، رییس جمهور وقت آمریکا با ترس از موضع خود عقب نشینی کرد.

او با اشاره به اینکه به تعبیر رهبری دوران «بزن در رو» تمام شده است، تصریح کرد: در بیانیه ی گام دوم انقلاب نیز حضرت آقا می گویند: ایران باید مرجع علمی دنیا شود تا اگر جهانیان خواستند به دانشی دست یابند مجبور شوند ابتدا زبان فارسی را بیاموزند.
مشاور عالی فرمانده هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پایان خاطرنشان کرد : دانشمندان حال حاضر کشور ما، همچون رزمنده های ۸ سال دفاع مقدس هستند که در حوزه ی فناوری های نانو، پزشکی، دانش بنیان و … سخت در حال جنگیدن و تلاش کردن می باشند.

پس از پایان صحبت‌های سردار بلالی پوستر جشنواره رسانه ای ابوذر رونمایی می‌شود و سپس به سمت سالن اصلی  نمایشگاه دستاوردی نظامی  رهسپار می‌شویم .
روی بخشی از دیوار نمایشگاه نام و دانشمندان و مفاخر کشورمان را حکاکی کرده اند و یادمان شهید بلندآوازه  طهرانی مقدم نیز در بخشی از سالن  جانمایی شده هست .
نخستین ایستگاه، فضاسازی دوران تلخ جنگ است که از در و دیوارش اندوه می‌چکد. در این ماکت، موشکی کلاس درس بچه ها را نشانه گرفته.

در بخش دیگری  خانه های مردم دزفول و مقاومت شان را  فضا سازی کردند،  از زمانی که در آن  هستیم به سه دهه گذشته پلی زدند با تصویری رعب آور و تکان دهنده.
راوی، در روایت هایش می‌گوید: دزفول در زمان جنگ مهمترین نقطه استراتژیکی دشمن بود و همیشه مورد هدف دشمن اما با این اوصاف مردم ایستادند و مقاومت کردند. کمی جلوتر فضاسازی کوچه های آبادان در زمان جنگ را میبینیم. به سالن موشک زمین به زمین میرسیم. بازدید کنندگان با هیجان و شعف خاصی از دستاوردهای موشکی بازدید می‌کنند.اسکاد، شهاب 2، قیام، خرمشهر، قدر، عماد سجیل شهاب 3 هر کدام شان در سایزهای مختلف و به صورت عمودی و افقی چیده شده اند.
راوی درباره موشک های استراتژیکی توضیحات می‌دهد.و در یک موشن گرافی روی مانیتوری مقایسه ای می‌شود از  موشک های سجیل و عماد و…
خیبرشکن فاتح 4″ و ذوالفقار هم مشخصات تخصصی شان روی مانیتور برای علاقمندان به نمایش در می آید.

روایتگر  درخصوص موشک های نقطه زن توضیحات مبسوطی میدهد. موشک هایی که با سوخت مایع و جامد کار می‌کنند. راوی می گوید : سوخت موشک هایی که عمود پرواز هستند، مایع است.
روبروی سالن موشک زمین به زمین در یک محیط پاسیو مانند بزرگی موشک ها و ماهواره بر سیمرغ، ، تندر 69 و… به نمایش درآمده است.

زیر سیستم موشک و روی مانیتورهایی سیر تکامل سامانه های ناوبری موشک ها را به نمایش گذاشتند. موتورهای ماهواره بر سیمرغ، موتور موشک شهاب، تندر، سرجنگی ترکش انفجاری و… در این بخش هم اطلاعات کامل سرجنگی ثبت شده است.

ایستگاه بعدی ایستگاه پهپادهاست، سیر ارتقای خانواده پهپادهای ایرانی را به نمایش گذاشتند .شاهد 129،171،مهاجر 2 را می‌بینیم.پهپاد صاعقه، مهاجر، ابابیل کرار و.. را می‌بینیم .در بخشی هم نوع هدایت و ناوبری محموله اپتیکی را.مرکز هدایت و کنترل سیار پهپادهای هم فعال است و علاوه بر راوی شناسنامه و اطلاعات تخصصی آنها روی مانیتورهای مخصوص به نمایش درآمده است.

درباره شاهد 129 اینطور ثبت شده است : مساحت قابل پایش در یک پرواز 20 هزار کیلومتر و اطلاعاتی هم درباره وزن، پیشینه، پیشینه بُرد، ارتفاع پروازی، مداومت پروازی، قابلیت کنترل رادیویی و ماهواره ای آن نوشته اند. پهپادهای شکار شده هم اینجا به نمایش درآمده اند RQ170، MQ1 و.. و دیگر  هواپیمای ساقط شده آمریکایی که راوی درباره تجاوز پهپاد پیشرفته آمریکایی به حریم کشورمان و عدم توجه به اخطارها و نهایتا شلیک شدن توسط موشک پدافندی ما توضیحات مبسوطی می دهد.

به قسمت موشک ها میرسیم ماکت، موشک آذرخش، اوژن 250،اوژن 500،موشک هوشمند شفق، بمب هوشمند یاسین، بمب رسام 100،120،و.. و شعار امید بخش ما می توانیم هم در قسمتی نگاشته شده است.ماکت هایی مانور بالگردها را نشان می‌دهند. بالگرد شاهد 274، شاهد 285.
تاریخچه بخش تجهیزات پروازی هوا فضای سپاه سالنی که ماکت هواپیمای ترابری، هواپیمای آموزشی مشتاق، هواپیمای ترابری سبک تاکتیکی را به نمایش گذاشتند.

از منظومه منسجم تاکتیک ها و تکنیک های نظامی این سرزمین و به وجد می آیم در انتهای ایستگاه موشک ها، همانجایی که تصور میکنی نقطه پایانی ایستگاه دستاوردهاست با نوشته امید بخشِ  «این داستان ادامه دارد» …. مواجه می شوم  و اینجا سرزمین رادارهاست.

رادارهای مطلع الفجر و کاوش را میبینم با توضیحی درباره سیر هر کدام شان.راوی میگوید: پدافند سه بخش دارد. رادار. سامانه پدافند هوایی. مرکز فرماندهی و کنترل سیار. و اگر رادار وجود دشمن را تشخیص داده است سامانه پدافند با دستور صادر شده دشمن را مورد اصابت قرار می‌دهد.سامانه پدافند HQ2، سام 6،قدیر، کاشف را به نمایش گذاشتند و اطلاعات هر کدام روی بدنه آن نصب شده است.

سنگربانان جهاد تبیین یا همان فعالان رسانه ای را میبینم که به محض رسیدن به هر ایستگاه تصاویری از خودشان در کنار هر یک از  دستاوردها ثبت می‌کنند.یقیناً با این ثبت کردن‌ها  شکوه دستاوردهای اینجا هم در ضمیر ناخودآگاه شان ثبت می‌شود.در مرکز ایستگاه رادارها ایستاده ام، به این فکر میکنم هر چه بنویسم و ثبت کنم باز هم گوشه ای از اقتدار اینجا را مصور و مکتوب نکرده ام.
به مرکز فرماندهی و کنترل و رصد دوربین های مداربسته در مراکز پادگان های نظامی یا مرفوک می‌رسیم اعضای مرفوک هم فرمانده، افسر شیفت، افسر کنترل سامانه موشکی پدافندی و… هستند.این نمایشگاه از دزفول شروع شد و ثریا ایستگاه پایانی آن است.
به فرمانده این بخش  می گویم اقتدار و امنیت کشورمان را در یک جمله خلاصه کند و می‌گوید : اقتدار کشورمان آنقدر بسیط است که اکنون  شما اینجا ایستاده اید و  با آرامش خاطر از من سوال میکنید. پاسخش و لحن کلام‌ش  آمیخته با صلابت و امنیت است، امروز ایران مان  به تمام فناوری‌‍‌های پیچیده در حوزه صنعت دفاعی دست پیدا کرده است و در حوزه هواپیمای بدون سرنشین و پهپادهای در تراز جهانیست، تمام قدرت‌های بزرگ دنیا را به چالش میکشد.

فکرم متمرکز صحبت های سردار بلالی و مجری جوان با کلید واژه جنگ روایت ها می‌شود و با خودم می‌گویم:در  جنگ روایت ها، فقط ید طولای روایتگر است که می‌تواند وسط هجمه اجانب مثل انتحاری عمل کند و هیمنه پوشالی بدخواهان را در هم بشکند.
حجت الاسلام و المسلمین دیباجی هم از همراهان و بازدیدکنندگان نمایشگاه عزت و اقتدار ایران زمین است. او به خاطر شکوه این اقتدار و  شتاب  حركت علمي در ايران زمين شاکر خداوند است.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی استان سمنان می‌گوید : ما مدیون خون شهدایی چون طهرانی مقدم هستیم چرا که با تحقق صنعت موشکی به صورت  بومی و خودکفا  امنیت را برای ایران و بسیاری از کشورهای منطقه به ارمغان آورد و نسل جوان باید واقع بین بوده و قدردان آنانی باشد که خالق این دستاوردها هستند.

 

در یک گفتگوی کوتاه از  ابولقاسم کواکبیان پیشکسوت رسانه و سرمقاله نویس روزنامه پیام درباره نمایشگاه اقتدار میپرسم. او می‌گوید: چند سالیست که پیشرفت‌های دفاعی کشور در زمینه‌های نظامی را تنها از طریق  رسانه ملی شنیده و دیده ایم  اما سپاه پاسداران و بسیج رسانه استان سمنان  با برگزاری این اردو زمینه‌ای را فراهم آوردند که به این موضوع با دید بازتری نگاه کنیم و از نزدیک دریابیم  دانشمندان ایرانی به چه پیشرفت‌هایی دست پیدا کردند.

کواکبیان  با اشاره به هوش سرشار ایرانینان، می‌گوید : ایرانیان اگر امکانات و ابزارهای لازم را داشته باشند یقیناً از هوش بالاتری نسبت به مردمان بلاد دیگر برخوردار هستند.
او عقب ماندگی‌های کشور در زمینه های اقتصادی و… را ناشی از عدم برنامه‌ریزی‌ اصولی  عدم مدیریت‌ها  و کمبود امکانات دانست و گفت :  مدیریت درست در همه زمینه ها موجب توسعه و اعتلای  کشور می‌شود.
او ادامه می‌دهد: ایران اکنون به پشتوانه دانشمندان‌ش در عرصه  نظامی به اوج اقتدار رسیده است آنچنان که  کشورهای قلدر و زورگو را به ستوه آورده است و  صاحبان قدرت در عرصه نظامی از این همه  پیشرفت وحشت زده اند. این پیشکسوت عرصه رسانه با بیان اینکه اقدامات ارزشمند کشورمان باید بیشتر معرفی شود تا مردم دلگرم شوند، تصریح  می‌کند: امیدواریم مسئولان کشور در زمینه رفع مشکلات اقتصادی فعال تر از همیشه  باشند تا مردم در رفاه زندگی کنند و قدر دستاوردهای نظامی را بیشتر بدانند.

سرمقاله نویس روزنامه پیام و پیشکسوت رسانه استان سمنان با طرح این سوال  که چرا مردم از وجود موشک های نقطه زن  بابرد  ۲۰۰۰ کیلومتر آگاه نیستند، می‌گوید : پاشنه آشیل کشور ما مسائل اقتصادی است و اگر مشکلات اقتصادی حل شود مردم با دید بازتری به دستاوردهای نظامی توجه و آن را تبیین می‌کنند و قدردان عزت این کشور هستند.
کواکبیان خاطرنشان می‌کند: موشک‌های اولیه ما به شعاع ۳ کیلومتر خطا داشتند ولی با به کارگیری علم نوین در حال حاضر هر نقطه‌ای را که اراده کنند مورد هدف قرار می‌دهند بدون اینکه بی‌گناهی کشته شود.پس از بازدید از نمایشگاه سخنان محمد تقی قدس سرپرست روزنامه جمهوری اسلامی ایران را می‌شنوم.او می‌گوید :دیدن رشد و پیشرفت صنایع دفاعی در این نمایشگاه احساس غرور میکنم  و به دانشمندان و مجاهدان و شهیدانی که زندگی و جان خود را برسر این موفقیتها گذاشتند می بالم ، اما همانطور که سردار بلالی اشاره کردند  در دفاع مقدس بیش از 80 کشور جهان با رژیم بعث عراق همکاری کرده و حتی از فروش سیم خاردار به ما خودداری کردند ، ولی  همبستگی و اعتمادی که بین مردم و حاکمیت وجود داشت ، نیروهای مردمی ، بسیج ، سپاه ، ارتش و … در مقابل دشمن ایستادند ومانع تحقق  اهداف دشمن شدند.

قدس با اشاره به ضرورت تقویت و همبستگی بین مردم و مسئولان تصریح می‌کند : در شرایط کنونی  وحدت و همبستگی و اعتماد بین مردم و حاکمیت کمی خدشه دار شده است  و مسئولین باید با تلاش و کوشش ،گامی اساسی جهت رفع مشکلات اقتصادی بردارند تا  اعتماد ازدست رفته جبران شود.

مسئول روزنامه جمهوری اسلامی ادامه میدهد: فقدان اعتماد موجب می‌شود، پیشرفته ترین سلاحها هم به چشم مردم نیاید اما خدمت صادفانه مسئولان به مردم در کنار  ابزار پیشرفته و همچنین اعتماد مردم معجزه آفرین خواهد بود.
او می‌گوید: با دیدن این دستاوردها از نزدیک، عزت و توانمندی یک ملت را به صورت میدانی شاهد بودیم و جهادگران عرصه تبیین باید در سنگر روشنگری بیشتر از همیشه ایفای نقش کنند.

به اقتدار سرزمین بزرگمان ایران  فکر میکنم. به منظومه عظیم دستاوردها در عرصه هوا  فضا و  به نوع واکنش جمهوری اسلامی ایران به  پهپادهای  آر کیو 170 و ساقط کردن پهپاد   گلوبال و درسی که ایران به جهانیان داده‌ است .به این فکر میکنم که چگونه با تکیه بر فعل خواستن به توانستن رسید و سوار بر تکنولوژی می‌تازد و می هراساند وأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّة وَ مِنْ رِباطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ را به رخ جهانیان میکشد.
حالا ما راویان پیشرفت با لمس این اقتدار باید روایتگر  دستاوردهای اقتدار  باشیم و به همگان  بگوییم اینجا آسمان در قبضه فرزندان  ایران زمین است./ انتهای پیام

نگارنده : محدثه عباسی

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.