کد خبر : 6371
تاریخ انتشار : جمعه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۹
-

پراید کیلویی چند؟!

با رکوردشکنی های هر روزه قیمت پراید و  رسیدناین خودروی وطنی به مرز ۹۰ میلیون تومان، سخنان کنایه آمیز محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری سابق کشورمان درباره نحوه تعیین ارزش این خودرو دوباره در ذهن‌ها طنین‌انداز شده است. به گزارش پایگاه خبری کارنامه فردا؛ “مگر پراید چقدر ارزبری دارد! چقدر آهن، چقدر پلاستیک، چقدر کارگر

با رکوردشکنی های هر روزه قیمت پراید و  رسیدناین خودروی وطنی به مرز ۹۰ میلیون تومان، سخنان کنایه آمیز محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری سابق کشورمان درباره نحوه تعیین ارزش این خودرو دوباره در ذهن‌ها طنین‌انداز شده است.

به گزارش پایگاه خبری کارنامه فردا؛ “مگر پراید چقدر ارزبری دارد! چقدر آهن، چقدر پلاستیک، چقدر کارگر میبرد؟! بالاخره یک قیمتی دارد. به ما بگویید پراید کیلویی چند؟!” اینها بخشی از گفته‌های محمود احمدی نژاد درباره بالارفتن قیمت پراید در دوران دولت مهرورزِ اوست. افزایش قیمتی که دیگر جابه جایی دولت‌ها و توقف تولید، نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد.

همزمان با روند صعودی قیمت خودرو در بازار ایران، قیمت ارزان ترین خودروی وطنی به شکل باورنکردنی در حال افزایش است. هنوز چند ماهی از خبر مدیرعامل سایپا مبنی بر خروج پراید از خط تولید نمی‌گذرد که در یکی دو روز گذشته این خودرو قیمت ۹۰ میلیون تومانی را در بازار تجربه کرد و مجددا این بحث را که بالاخره قیمت یک خودرو که تولید آن هم متوقف شده، یا چه مترومعیاری محاسبه می‌شود، داغ کرده است.

دخالت احمدی نژاد در موضوع گرانی پراید در آن مقطع ، گره خاصی از افزایش قیمت این خودرو باز نکرد و اکنون نیز به نظر نمی رسد دولتی ها بتوانند افسار قیمت پراید را به دست بگیرند و آن را مهار کنند.

پای دلال در میان است

کارشناسان معتقدند، نقش‌آفرینی واسطه‌های بازار پس از توقف تولید دو مدل خودرو پراید باعث شد قیمت این خودرو در بازار آزاد به شکل غیرمنطقی افزایش یابد.

“سعید عبداللهی” عضو اتحادیه نمایشگاه داران خودرو پایتخت با بیان اینکه هیچ نمایشگاه داری اکنون برای سرمایه‌گذاری، خودروی داخلی خریداری نمی‌کند، در این زمینه می‌گوید: «حتی با این قیمت شاهد خرید و فروش‌های اندک پراید در سطح بازار هستیم که آن هم سرمایه‌گذاران و دلالان هستند و نه مصرف کنندگان واقعی»

تنظیم بازار با تولید مجدد پراید

این درحالی‌است که معاون بازاریابی و فروش سایپا با اشاره به افزایش قیمت پراید در بازار به ایرنا گفته است؛ این خودروساز آماده است در صورت لزوم و موافقت مراجع فرادستی فروش پراید را برای تنظیم بازار از سر بگیرد.

حسین کاظمی هم این افزایش قیمت نجومی را به گردن واسطه‌ها انداخته و گفته است: این قیمت‌های سرسام‌آور خودروها از جمله پراید هیچ ارتباطی به شرکت خودروساز ندارد و توسط واسطه ها و مالکان خودروها و یا با قیمت سازی سایت های مجازی انجام می‌شود.

اما به نوشته عصر ایران « وقتی قیمت پراید به اینجا می‌رسد یعنی باید آماده شویم که کم‌کم آنهایی که اهل تولید هستند، به سمت دلالی بروند. پراید را می‌خری ۹۰ میلیون، کمی صبر می‌کنی و گران‌تر می‌فروشی. بدون هیچ استرسی. دیگر نه نگران پول کارگر هستی، نه نگران کالای چینی و نه نگران مالیات..»

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.