کد خبر : 6553
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۵
-

“قوانین متضاد”؛ چالش شوراهای بالادستی

رئیس شورای اسلامی استان سمنان بر ضرورت تغییرات اساسی در قوانین مرتبط با شوراهای شهر و روستا تاکید و گفت: وجود برخی قوانین متضاد و موازی در شوراها و خصوصا شوراهای بالادستی به یک چالش تبدیل شده است. عباس آلبویه بر ضرورت بروزرسانی قوانین این حوزه تاکید و اظهار کرد: بسیاری از قوانین ما در

رئیس شورای اسلامی استان سمنان بر ضرورت تغییرات اساسی در قوانین مرتبط با شوراهای شهر و روستا تاکید و گفت: وجود برخی قوانین متضاد و موازی در شوراها و خصوصا شوراهای بالادستی به یک چالش تبدیل شده است.

عباس آلبویه بر ضرورت بروزرسانی قوانین این حوزه تاکید و اظهار کرد: بسیاری از قوانین ما در حوزه شوراها مربوط به سال ۱۳۳۴ است و این در حالی است که در این ۶ دهه جامعه ما تغییرات اساسی داشته است.

وی با بیان اینکه شوراها نیازمند تغییرات ساختاری و مدیریتی هستند خاطرنشان کرد: نیاز به این تغییرات در شهرداری‌ها و دهیاری‌ها نیز کاملا محسوس است.

این عضو پارلمان شهری سمنان با اشاره به شرط خواندن و نوشتن برای عضویت در شوراهای روستا خاطرنشان کرد: این درحالی است که دارا بودن مدرک کارشناسی برای دهیار الزامی است لذا همین تضاد سبب بروز مشکلاتی در شوراهای روستایی شده است. البته قبلا همین تفاوت بین عضو شورا و شهردار در شوراهای شهری وجود داشت که خوشبختانه مرتفع و اصلاح شد.


وی با بیان اینکه این تضادها سبب برخی ناهماهنگی‌ها و چالش‌ها بین شورا و دهیاری‌ها می‌شود ادامه داد: با توجه به تعدد تحصیل‌کرده‌ها در روستاها می‌توان شرط خواندن و نوشتن برای عضویت شورای روستا را ارتقا داد تا دهیاری‌ها و شوراها درک متقابل بهتری از همدیگر و توسعه روستایی داشته باشند.

رئیس شورای اسلامی استان سمنان با اشاره به شکل‌گیری شوراهای استانی، شهرستانی و فراتر از این دو شورای عالی استان‌ها گفت: با توجه به امکان عضویت هر کدام از اعضای شوراها در این شوراهای شهرستانی و استانی، وجود برخی تضادها مشکلاتی را برای این شوراها و حتی شورای عالی استان‌ها ایجاد می‌کند. اعضای انتخاب شده برای این شوراهای استانی و شهرستانی باید توانایی علمی، تجربی و تخصصی لازم را داشته باشند از همین رو پیشنهاد ما این است که شرط عضویت حداقل یک دوره در شوراها را برای عضویت در شوراهای بالادستی را الزامی کنند.

وی با بیان اینکه یکی از ضعف‌ها و چالش‌های شورای عالی استان‌ها نیز همین موضوع است افزود: خوشبختانه امروزه آنقدر تحصیلکرده در روستاها داریم که اگر شرایط عضویت را ارتقاء دهند، مشکلی بوجود نخواهد آمد.

آلبویه با بیان اینکه مصوبات شوراهای روستایی استان سمنان طی یک سال اخیر کمتر از ۷ درصد مغایرت داشته‌اند افزود: این مهم نشان‌گر این است که در روستاها افراد توانمندی هستند. خوشبختانه در شوراهای شهری استان نیز حتی یک اختلاف از ناحیه استان به شورای مرکزی حل اختلاف نرفته که این‌ها گویای وجود توانمندی‌ها در شوراهای استان است.

وی با اشاره به برپایی دوره‌های آموزشی مختلف برای شوراهای این استان گفت: شورای اسلامی استان آموزش را زیرساخت توسعه دانسته و از همین رو دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی متعددی با حضور اساتید برجسته برگزار کرده است.

منبع: ایسنا

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.