کد خبر : 9718
تاریخ انتشار : شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۷
-

بزرگترین آفت برای نخبگان کشور، دور شدن از واقعیت های اجتماعی و غرق شدن در رویکردهای انتزاعی است

دکتر روزبه مفیدیان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار آریا، بزرگترین آفت برای نخبگان کشور را دور شدن از واقعیت های اجتماعی و غرق شدن در رویکردهای انتزاعی دانست. ​ دکتر روزبه مفیدیان، کارشناس حوزه صنعت و انرژی در گفتگو اختصاصی با پایگاه خبری کارنامه فردا؛ اظهار کرد:  یکی از بزرگترین آفت هایی که نخبگان ما با آن

دکتر روزبه مفیدیان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار آریا، بزرگترین آفت برای نخبگان کشور را دور شدن از واقعیت های اجتماعی و غرق شدن در رویکردهای انتزاعی دانست.

دکتر روزبه مفیدیان، کارشناس حوزه صنعت و انرژی در گفتگو اختصاصی با پایگاه خبری کارنامه فردا؛ اظهار کرد:  یکی از بزرگترین آفت هایی که نخبگان ما با آن دست به گریبان است، دور شدن از واقعیت های اجتماعی و غرق شدن در رویکردهای انتزاعی است. در واقع نخبگان خود را طیفی جدا از جامعه می بینند یا این که کمتر وارد ساحت اجتماعی می شوند. این مساله منجر به آن شده که نخبگان در مسیری طی طریق کنند که چندان همخوانی با جامعه ندارد.

وی افزود:  راهبرد و ساختار نظام های مردم سالار در انتخاب اصلح و اتخاذ بهترین تصمیم است و این مطلوب در دکترین تلاش نخبگان و سرآمدان و اندیشمندان یک نظام در تزریق آگاهی و اندیشه به بطن جامعه اسلامی حاصل خواهد شد.

مفیدیان گفت:  نخبگان به عنوان چشم با بصیرت و پُر نور ملت در امر انتخاب، پیش بینی آینده و تشخیص تصمیم های درست از نادرست در جامعه حضور دارند، و در حقیقت مکلفند ملاک های تصمیم گیری آگاهانه را به جامعه آموزش و آنها را به سلاح آگاهی و توانایی تمیز و تشخیص سِره از ناسره نمایند.  نقش مخاطره آمیز و ملموس نخبگان در جامعه برپایه جهت دهی اصلی به آرای مردمی، تبلیغ و آموزش فکری و سیاسی مردم می باشد و بدیهی است که تصمیم نهایی در سیستم های مردم سالار به آرای مردمی بر می گردد؛ همچنان که امام خمینی فرمودند میزان رای ملت است اما باید دانست که این تضارب آرا، نتیجه تلاش و عملکرد نخبگان در عرصه آگاهی بخشی جامعه است. 

این کارشناس حوزه صنعت و انرژی در ادامه عنوان کرد:  نخبگان از طریق آموزش دادن مردم می توانند بانیان جامعه ای باشند که پایه های اجتماعی آن را انسانهای آگاه تشکیل داده اند که این انسانها در پس هر رای، از منطق و دلیل خاص تبعیت کرده اند. از جمله کارکردها و شاخص های مثبت نظام های مردم سالار و سیستم انتخابات، نظارت از پایین به بالاست. طبیعی است که وقتی پایین جامعه را افرادی تشکیل داده باشند که در اثر آگاهی بخشی از سوی نخبگان به مرز نخبگی رسیده باشند، بهتر و دقیقتر و در سطحی وسیعتر و عمیقتر می توانند نظارت بر اعمال بالا داشته باشند و به ساخت جامعه خود پرداخته باشند.

وی افزود:  نخبگان به دلیل شاخصه هایی که دارند از نقشی اثرگذار در عرصه سیاسی و اجتماعی برخوردارند. طی سال های گذشته و با ظهور و بروز رسانه های اجتماعی، جایگاه نخبگان متزلزل شد. بر این اساس به نظر می رسد با توجه به جغرافیای نوین ارتباطی، نخبگان باید بتوانند نقش آفرینی بیشتری در شبکه های اجتماعی داشته باشند و از انزوای اجتماعی در آیند. 

دکتر مفیدیان در پایان گفت: هدف اصلی باید همراهی و مشارکت مردم باشد و باید بپذیریم انتخابات به نوعی عرصه ظهور و حضور نخبگان و صاحبنظران و اندیشمندان جامعه است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.