کد خبر : 19838
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۴:۰۵
-

۱۱ روش بادشکن غیرزنده با همکاری چین در ایران در دست اجرا است

۱۱ روش بادشکن غیرزنده با همکاری چین در ایران در دست اجرا است
مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: ۱۱ روش بادشکن غیرزنده برای تثبیت ماسه‌های روان در ایران طی تفاهم‌نامه همکاری سه‌جانبه با چین در دست اجرا است.؛

به گزارش ندای مردم دو استان  ،وحید جعفریان در حاشیه بازدید از طرح‌های تحقیقاتی مهار ماسه‌های روان در غرب استان سمنان در گفت و گو با خبرنگاران افزود: اجرای بادشکن غیرزنده در حسین‌آباد میش مست قم از جمله طرح‌های تحقیقاتی مشترک با چین برای تثبیت ماسه‌های روان است.
وی ادامه داد: تفاهم‌نامه همکاری سه‌جانبه برای تثبیت ماسه‌های روان بین سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری، دانشگاه تهران و ٢ نهاد در کشور چین در راستای برنامه همکاری ۲۵ ساله امضا شده است.
وی اضافه کرد: مواد اولیه برای مهار شن‌های روان توسط شرکت‌های دانش بنیان در داخل کشور تولید می‌شود و هدف از امضای تفاهم‌نامه دستیابی به آخرین دستاوردهای جهان در مهار گرد و غبار است.
جعفریان تصریح کرد: ایران سابقه طولانی در اجرای طرح‌های مختلف برای مهار و تثبیت ماسه‌های روان دارد و به بیانی دیگر، می‌توان گفت ایران از جمله کشورهای مبدع طرح‌های دانش بنیان در این زمینه است.
مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری افزود: یکی از پیامدهای خشکسالی افزایش گرد و غبار است که نه تنها در محدوده ایران رخ می دهد، بلکه یک ماهیت منطقه‌ای دارد و چالش‌ها و مشکلاتی را ایجاد می‌کند که می‌تواند چندین کشور را در برگیرد و راه حل های مواجهه با گرد و غبار و تثبیت ماسه‌های روان حتما نیازمندمشارکت موثر چند کشور و مشارکت‌های منطقه‌ای است.

اجرای موفق طرح پژوهشی ملی مالچ پوشالی در استان سمنان
طرح پژوهشی مالچ پوشالی برای اولین بار در کشور در محدوده کانون فرسایش بادی شهرستان گرمسار استان سمنان برای مقابله با بیابانزایی اجرا شد.
طرح پژوهشی مالچ پوشالی برای اولین بار در جهان در چین اجرا شد که موفقیت آمیز بود و اکنون در محدوده کانون فرسایش بادی گرمسار استان سمنان نیز این طرح موفقیت آمیز بود.
طرح مالچ پوشالی با مشارکت دانشکده منابع طبیعی تهران و سازمان جنگل‌ها و مراتع وآبخیزداری کشور در منطقه ایستگاه کویر که از کانونهای فرسایش بادی شهرستان گرمسار است انجام شد.
دیگر طرح تحقیقاتی که در استان سمنان برای اولین بار در کشور شد، طرح پژوهشی مالچ ریگی به صورت آزمایشی در محدوده غرب استان سمنان، در منطقه عوارضی اتوبان گرمسار- قم در وسعت ۵۰ هکتار به پیشنهاد زنده یاد پروفسور پرویز کردوانی پدر علم کویر شناسی که از اهالی همین استان است اجرا کرد تا برای مهار ریزگردها در کشور الگو باشد.
مالچ در واقع ایجاد پوشش بر روی خاک با اهداف مختلف گفته می‌شود و یکی از پوشش هایی که در استان سمنان برای مقابله با ریزگردها به ابتکار پدر علم کویرشناسی انجام شد، پاشش ریگ بر مناطق و کانون ریزگردها بود که اکنون بعد از گذشت یکسال بومیان منطقه از اجرای طرح احساس رضایت دارند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.