کد خبر : 20525
تاریخ انتشار : شنبه ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۹
-

اجرا طرح بیابان زدایی در ۱۲۵ هکتار ازاراضی بیابانی منطقه جنوب دلازیان شهرستان سمنان

اجرا طرح بیابان زدایی در ۱۲۵ هکتار ازاراضی بیابانی منطقه جنوب دلازیان شهرستان سمنان
مسئول اداره بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سمنان گفت :اجرای طرح بوته کاری ،آبیاری و مراقبت در بیابان‌های جنوب سمنان برای با هدف تثبیت شن‌های روان و جلوگیری از پیشروی بیابان، طرح بیابان زدایی در ۱۲۵ هکتار از اراضی بیابانی منطقه جنوب دلازیان شهرستان سمنان در حال اجرا می باشد. ؛

به گزارش ندای مردم ،محمدرضا حسینی افزود : پيشروي مناطق بياباني در همه جاي كشور وجود دارد و مسئولان منابع طبيعي سمنان اين پيشروي را در استان سمنان قطعي مي‏دانند. عوامل طبيعي و انساني بر بيابان‌زايي تاثيرگذار هستند و خوشبختانه اين عوامل در سمنان شناسايي شده‌اند. عوامل موثر بيابان‌زايي در استان سمنان شامل عوامل محيطي نظير اقليم، ژئومرفولوژي، خاك و آب و عوامل انساني نظير تخريب گياه، افت سطح ايست آبي سفره‌هاي آب زيرزميني، تبديل مراتع و جنگل‌ها به زمين‌هاي كشاورزي و معادن است.
وی گفت”بيابان‌‌زايي از تخريب اراضي در مناطق خشك، نيمه خشك و خشك و مرطوب تحت تاثير تغييرات اقليمي و به ويژه فعاليت‌هاي انساني است. شناخت عوامل و ميزان فاكتورهاي موثر در پديده بيابان‌زايي نياز اوليه براي برنامه‌ريزي مديريت صحيح بر عرصه است.
محمدرضا حسینی اظهار داشت: اقدامات تشويقي و حمايتي براي حفظ پوشش گياهي منطقه و ايجاد راهكارهايي براي اين منظور با مشاركت ساكنان منطقه اتخاذ، مطالعات مديريت مناطق بياباني و كنترل كانون‌هاي فرسايش بادي در سطح استان، مطالعات بيابان‌زدايي و مديريت جنگل‌هاي دست كاشت بياباني، اجراي طرح‌هاي تثبيت تپه‌هاي ماسه‌اي با احداث بادشكن، پروژه‌هاي نهال كاري و بذركاري در سطح استان با استفاده از گونه‏هاي گياهي مقاوم تاغ، آريتپلكس، قره داغ و اسكنبيل جلوگيري از بيابان‌زايي و كنترل فرسايش بادي انجام شده است.
وی گفت: مراقبت و آبياري پروژه‌هاي ، انجام پروژه كنترل هرز آب براي توسعه پوشش گياهي در اراضي بياباني استان ، طرح‌هاي مديريت جنگل‌هاي بياباني دست كاشت در تاغزارهاي قديمي از ديگر اقدامات انجام شده جهت جلوگيري از بيابان‌زايي و كنترل فرسايش بادي است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.