کد خبر : 18062
تاریخ انتشار : یکشنبه ۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۱
-

شرط جدید وام‌دهی بانک‌ها/ ۲۰درصد تسهیلات بانکی نیرو های قراردادی کارکنان دولتی بلوکه می‌شود

شرط جدید وام‌دهی بانک‌ها/ ۲۰درصد تسهیلات بانکی نیرو های قراردادی کارکنان دولتی بلوکه می‌شود
ابراهیم پورتقی سیدی، فعال فرهنگی و رسانه ای با اشاره به اینکه اگرچه بانک مرکزی اعلام کرده بود بلوکه کردن بخشی از تسهیلات وام‌گیرندگان تخلف است اما پیگیری‌ها نشان می‌دهد یکی از بانک ها دولتی استان سمنان تا ۲۰ درصد تسهیلات پرداختی را بلوکه می‌کنند بدون اینکه هیچ سودی به آن بدهند.؛

به گزارش ندای مردم  ،در این یاداشت آمده است:سال‌های گذشته بانک‌ها درصد کمی از مبلغ تسهیلات بانکی را بلوکه می‌‌کردند و مشتری تنها زمانی می‌توانست به مبلغ بلوکه شده دسترسی پیدا کند که کل اقساط وام را پرداخت کند.
در برخی از زمان‌ها به پول بلوکه شده سود تعلق می‌گرفت و برخی از از اوقات نه. اما درصد پول بلوکه شده اصولا زیاد نبود. اما حالا یکی از بانک ها دولتی می‌گویند با توجه به این که شما نیرو قراردادی هستید تنها در صورتی تسهیلات بانکی پرداخت می‌کنیم که ۲۰ درصد کل وام را قبل از دریافت سپرده بلوکه نمایید البته این مبلغ شامل نیروهای رسمی نمی شود حال بدون اینکه هیچ سودی به این پول تعلق بگیرد.

یعنی بانک ۱۰۰ میلیون تومان از یک وام ۲۰۰ میلیون را  را به مدت ۴ سال بلوکه می‌کند بدون اینکه هیچ سودی به این مبلغ پرداخت کند! البته بانک ملی اذعان دارد این درصد سپرده را برای نیروی رسمی بلوکه نمی‌کنند.

در صورتی که سامانه کارمند ایران سازمان اداری و استخدامی کشوری راه اندازی شده است،واین  درگاهی برای مدیریت یکپارچه اطلاعات نیروی انسانی دستگاه هایی اجرایی، استعلام نیروی انسانی، مدیریت مشاغل دستگاه ها، مدیریت ساختار دستگاه ها، ثبت اطلاعات حقوق و دستمزد کارکنان دولت و آموزش کارکنان دولت می باشد.که  از سال ۱۳۹۹، پرداخت حقوق به کارکنان دولت از اول تیر ۱۳۹۹، منوط به ثبت اطلاعات پرسنل رسمی، پیمانی و قراردادی در این سامانه  بوده واین الزام تبصره ۲۱ بودجه سال ۹۹ کل کشور است.

بلوکه کردن بخشی از تسهیلات بانکی در حالی به یک رویه کلی در سیستم وام‌دهی تبدیل شده که زمستان سال گذشته بانک مرکزی برای عموم بانک‌های خصوصی و دولتی خط و نشان کشید و یادآور شد که بلوکه کردن بخشی از تسهیلات وام گیرندگان تخلف است.

چند ماه پیش مدیرکل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی بانک در تلویزیون اعلام کرد اگر از وام گیرندگان، کسی دید که بانک قسمتی از تسهیلاتش را نگهداشت و بلوکه کرد، می‌تواند پیگیری کند.

واقعا به این نتیجه میرسیم که آیا امکان دارد در چنین نظام اداری یک بام و دو هوا وجود داشته باشد.

هرچند که با توجه به شرایط اقتصادی کنونی و رشد بی سابقه قیمت‌ها  اینگونه وامها کافی نیست.
مدیر محتر م بانک ملی شعب استان سمنان آیا می دانید با این حال می‌توانید  برخی گره‌های مسیر تشکیل خانواده ازطریق اینگونه وام ها می باشد .
البته شیوه نامناسب بانکها در پرداخت تسهیلات در حالی انجام می شود که اعطاء تسهیلات منوط به سپرده‌گذاری است و این امر نشانگر این مسئله است که بانک‌ها به فکر کسب سود هستند و نمی خواهند گره ای از مشکلات متقاضیان باز کنند.

به نظر می رسد گذر از هفت خوان بانکها الخصوص شرایطی که بانک‌ملی در نظر گرفته است بسیار سخت و عذاب آور است و اگرشخصا مجبور نبودم هرگز این روند طولانی را برای دریافت یک وام طی نمی کردم.
مدیر مسئول پایگاه خبری کارنامه فردا افزود : بانکها امروزه به محلی برای اعطای وام به سرمایه گذاران کارخانجات تبدیل شده است زیرا شرایطی که برای دادن تسهیلات در نظر گرفته شده متقاضیان را از دریافت وام منصرف می سازد.

صاحب امتیاز پایگاه خبری ندای مردم درپایان اذعان داشت: به نظر می رسد بانک ها برای اعطا وام باید در نحوه سیاست گذاریهای خود نمونه ارائه تسهیلات به کارمندان قراردادی و رسمی بازبینی داشته باشند زیرا در غیر این صورت بسیاری از متقاضیان از دریافت وام بی بهره می مانند و در نهایت این گونه به نظر می رسد یک بام دو هوا در نظام اداری و پرداخت تسهیلات وجوددارد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.