کد خبر : 6480
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۱
-

تشدید گشت های یگان حفاظت منابع طبیعی برای مقابله با حریق

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی استان سمنان گفت: به منظور جلوگیری از حریق در عرصه های طبیعی گشت و مراقبت شبانه روزی به ویژه در مناطق بحرانی به حریق تشدید می شود. به گزارش پایگاه خبری کارنامه فردا ،علیرضا ابوطالبی در اولین جلسه شورای حفاظت وکار گروه ستاد پیشگیری و اطفای حریق اداره

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی استان سمنان گفت: به منظور جلوگیری از حریق در عرصه های طبیعی گشت و مراقبت شبانه روزی به ویژه در مناطق بحرانی به حریق تشدید می شود.

به گزارش پایگاه خبری کارنامه فردا ،علیرضا ابوطالبی در اولین جلسه شورای حفاظت وکار گروه ستاد پیشگیری و اطفای حریق اداره کل گفت: با ‏توجه به شروع فصل بهار و افزایش دمای هوا، برنامه‌ریزی‌های لازم برای پیشگیری از وقوع حریق در جنگل‌ها و مراتع ‏در دستور کار قرارگرفت. ‏

وی افزود: با توجه به بارش نزولات آسمانی (برف و باران) در سطح استان سمنان امکان ایجاد رویش و سبز شدن بسیار مناسب و متراکم علوفه در عرصه‌های منابع طبیعی را بدنبال خواهد داشت واز طرفی با توجه به در پیش بودن فصل گرما و عدم تعلیف کامل علوفه توسط دامداران و خشکیدگی علوفه، در نتیجه افزایش ضریب خطر وقوع حریق در عرصه ها‌ی منابع طبیعی را بدنبال خواهد داشت.

ابوطالبی در ادامه بیان کرد: در راستای اهداف جلسه مصوب گردید تشدید گشت و مراقبت شبانه روزی بر اساس توان و ظرفیت موجود شهرستان‌های تابعه به ویژه در مناطق بحرانی به حریق و همچنین سرکشی دائم از تفرجگاه‌ها و مکان‌های تفریحی ویژه ایام تعطیلات انجام گردد.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان اظهار داشت: به روز نمودن تفاهم نامه دهیاران و اعضای شورای اسلامی روستا‌های هدف که عمدتاً در مناطق بحرانی و نیمه بحرانی واقع شده اند در قالب همکاری حفاظت و صیانت از عرصه‌های منابع طبیعی ویژه در بحث همکاری حریق و تجهیز نمودن آن‌ها به تجهیزات و لوازم اولیه اطفای حریق برگزاری مانور اطفای حریق به منظور احراز آمادگی جهت حضور به موقع و موثر نیرو‌ها، بکارگیری وسائل، ادوات و تجهیزات اطفای حریق تمرین برای امداد و نجات در صورت بروز حوادث و سوانح احتمالی و احصائ نقاط ضعف و قوت در دستور کار قرارگرفت.

وی نسبت به نصب تابلو‌های آگاهی‌دهنده و دیوارنویسی در مناطق و معابر پر تردد ‏تفرجگاهی اشاره کرد و گفت: نصب اطلاعیه‌های ترویجی، آموزشی، انتشار آگهی، تهیه بروشور و تراکت که می‌تواند در ‏پیشگیری از حریق جنگل‌ها و مراتع موثر واقع شوداز تاکیداتی است که مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان بر آن تاکید داشتند. ‏

ابوطالبی عقد قرارداد با همیاران طبیعت و جوامع محلی، تبلیغ کد امداد ۱۵۰۴ جنگل و مرتع، شناسایی نقاط قوت و ضعف، بررسی تجهیزات و امکانات، پیش‌بینی امکانات مورد نیاز فردی از ‏قبیل جیره خشک، چادر صحرایی، کمک‌های اولیه پزشکی و نظارت بر چرای دام و راه‌اندازی گشت و مراقبت به ‏صورت شبانه‌روزی از دیگر موارد دستورالعمل اجرایی در پیشگیری و اطفای حریق برشمورد و در دستور کار قرار گرفت.

علینقی حیدریان مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان در این جلسه تاکید کرد: نسبت به به روز نمودن و شناسایی کانون‌های بحرانی حریق بر اساس آمار حریق‌های سال‌های گذشته، دسترسی به اطلاعات منطقه‌ای (پهنه بندی حریق)، جاده‌ها و راه‌های دسترسی منابع آب طبیعی و مصنوعی چشمه‌های دائمی، موقت، آبراهه‌های دائمی، فصلی، مخاذن ذخیره آب ثابت و متحرک احداث شده که در اطفای حریق مهم است، با همکاری یگان و اداره مهندسی و مطالعات انجام و. نهایتاً به منظور مدیریت صحیح در هنگام بحران، نقشه رقومی مناطق بحرانی به حریق با پارامتر‌های موثر تهیه نمایند. ‏

وی اقداماتی همچون طراحی، ترمیم و بهسازی خطوط ‏آتش بر، انجام عملیات بهداشتی، پرورشی و پاک‌سازی عرصه‌های بحرانی و کاهش پوشش گیاهی در زیر اشکوب ‏مناطق جنگل کاری شده را کاری لازم و ضروری خواند و از فرمانده یگان حفاظت و اعضای ستاد پیشگیری از حریق خواست با حضور ‏در صدا و سیما، خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها و تهیه پیام و تیزر‌های ترویجی و آموزشی به مردم و افکار عمومی ‏اطلاع‌رسانی تاکید داشتند.

حیدریان ابراز داشت: دستورالعمل پیشگیرانه جهت هماهنگی با دستگاه‌های اجرایی و نقش ائمه جماعات، روحانیون، ریش سفیدان و معتمدین محلی برای مشارکت ‏و همراهی منابع‌طبیعی تهیه گردد؛ و خواستار برگزاری کلاس‌های ترویجی و آموزشی برای دامداران، کشاورزان، ‏بهره‌برداران، همیاران طبیعت و مجریان طرح‌های منابع‌طبیعی در نظر گرفته شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.