کد خبر : 18641
تاریخ انتشار : یکشنبه ۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۶
-

دکتر حسینی پور، مازندران نوین در تراز بین المللی را کلید زد

دکتر حسینی پور، مازندران نوین در تراز بین المللی را کلید زد
 دکترمجیدقربانی، تحلیلگر و استاد دانشگاه در یاداشتی عنوان کرد با اندیشه های  دکتر حسینی پور  مازندران، به نقطه عطفی برای نقشه راه فعال سازی "اقتصاد دریا" و به عبارت دیگر"اقتصاد آب محور" تبدیل شده است.؛

به گزارش ندای مردم دو استان ، در این گزارش آمده سال ها بود که مازندران را نقطه تنفس ایران در ایام تعطیلات می دانستند.تفکری که تولید و توسعه و پیشرفت در مازندران را به گوشه رینگ برد و همچون پروژه ای چندلایه، انفعال نخبگان و خبرگان را در پی داشت.
هیچ تحلیلگری در سطح کشور، در خروجی محاسبات خود، هرگز نمی پذیرد که استانی که بیشترین تحصیلکرده و ضریب نفوذ اینترنت و تکنولوژی را دارد، استانی که در موقعیت همجواری با کشورهای حاشیه دریای خزر، کریدور شمال و جنوب، اقلیم و جغرافیای منحصربه فرد، جنگل های هیرکانی، مناطق ویژه اقتصادی ،گردشگری و کشاورزی منحصر به فرد، اقتصاد دریا و روستا، و صدها ظرفیت و مزیت که هریک به تنهایی، برای شکوفایی اقتصاد و تحول در معیشت، کفایت می کند، این چنین مورد بی مهری قرار گرفته باشد.
در دوران تحولی جدید، با حضور دکترحسینی پور در سمت استاندار مازندران، موجی دومینو وار از درخت واره های تحول و توسعه ایجاد شده است که در مورد اخیر که همانا”پهلوگیری صنعت کشتی سازی” در استان مازندران، به نقطه عطفی برای نقشه راه فعال سازی “اقتصاد دریا” و به عبارت دیگر”اقتصاد آب محور” تبدیل شده است.
به عبارت دیگر، استاندار مازندران، کشتی مازندران نوین را به سمت تراز بین المللی هدایت کرد.
گردشگری دریایی و ریلی که از گزینه های روی میز استاندار مازندران برای پیاده سازی سند تحول استان است، با در نظر گرفتن ظرفیت های مغفول مانده، به نقطه امنی برای اشتغال مستقیم و غیر مستقیم هزاران نفر از نیروی کار استان، به صورتی پر رنگ و قابل لمس، بدل گشته است.
آنچه که در سفرها و بازدیدهای هدفمند دکتر حسینی پور ، قابل رصد میدانی است، ایجاد یک هاب اقتصادی در شمال کشور می باشد که در محیط آن، دهکده های توریسم سلامت و هلدینگ های بزرگ اقتصادی به همراه تحولی عظیم در فعال سازی ظرفیت های پنهان مانده، قابل مشاهده است.
اگر بخواهیم تحلیلی از عملکرد استاندار مازندران ، در حداقل سال ۱۴۰۱ داشته باشیم، بخشی از نوآوری ها و تحولات به صورت ذیل قابل مشاهده است:
یکم: تغییر نگرش مسولان کشوری به مازندران که این استان را نقطه تنفس کشور در ایام تعطیلات می نگریستند، به محلی که نقطه اتکای کشور است ،با اقدامات در تراز ملی توسط استاندار مازندران
دوم: یکپارچه سازی ظرفیت های انسانی با ویژگی های متفاوت در قالب یک هدف که همانا توسعه و تعالی استان است.
سوم:جذب و شناسایی و به کارگیری نخبگان وخبرگان در ذیل کارگروه های تخصصی در جهت توسعه استان
چهارم:بازدید ها و سفرهای هدفمند و متصل به هم جهت تحقق پروژه های تعریف شده در اتاق های فکر استانداری
پنجم:توجه به توسعه متوازن از شرق تا غرب استان با توزیع دقیق و هدفمند منابع
ششم:فعال سازی گردشگری به ویژه با به کارگیری ظرفیت دریا، آبی، ریلی و هوایی
هفتم:تشکیل زنجیره و شبکه وفاق در سطح احزاب و کنشگران سیاسی و اجتماعی
هشتم: فعال سازی انجمن هاو سمن ها با هدف پویایی و نقش آفرینی در توسعه و تعالی مازندران
نهم: فعال سازی و احیای برخی کارخانه ها و صنایع ورشکسته و نیمه فعال
دهم: رونمایی از اطلس فرهنگی با محوریت رسانه ها با هدف اثرگذاری بر شرایط فرهنگی استان
یازدهم: به کارگیری بانوان و جوانان در امور مدیریتی در سطوح مختلف
دوازدهم: ارتباط با کشورهای حاشیه دریای خزر و برنامه ریزی جهت بهره گیری از ظرفیت cis
سیزدهم:راه اندازی صنایع نوین مانند صنعت کشتی سازی
چهاردهم:تلاش جهت افزایش سرانه ورزشی و بهسازی ورزشگاه ها و اماکن ورزشی
پانزدهم: ایجاد حلقه ای جهت اتصال دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و علمی با استانداری و دستگاه های اجرایی با راه اندازی کارگروه های مشورتی تخصصی
شانزدهم: نشر فرهنگ نوآوری و خلاقیت در فرآیندهای جاری دستگاه های اجرایی با حمایت از کارکنان نخبه و صاحب نظر و پایش مدیرانی که مانع رونق کسب و کار و حل مشکلات مردم استان شده اند
هفدهم: تلاش جهت تعریف منابع ملی و همچنین تغییر نگرش مدیران کشوری نسبت به استان با هدف دریافت امتیازات بیشتر برای توسعه مازندران
به موارد فوق، ده ها موارد دیگر می توان اضافه کرد که از اتفاقات مثبت و تحولات جدی در امور استان است.
به منظور کمک به برنامه ها و اقدامات بسیار موثر دکتر حسینی پور، استاندار خوشفکر و انقلابی مازندران، با عنوان جامعه نخبگانی و خبرگانی، موارد ذیل را به صورت کلی پیشنهاد می دهیم و در آینده در جلسات تخصصی، جزییات را مطرح خواهیم کرد:
یکم: طراحی آرشیو و مستندات از اقدامات وسیع صورت گرفته جهت تنویر افکار عمومی و نخبگان و رجوع تحلیلگران،صورت پذیرد.
دوم: در صورت امکان به دستگاه ها ابلاغ گردد،از جوانان بدون پارتی و نخبه که همچنان در صف انتظار هستند، بیشتر بهره بگیرند.
سوم: آزادسازی ساحل دریا حسب قانون و تاکیدات مسولین کشوری و مطالبه مردم، با سرعت و وسعت بیشتری انجام شود.
چهارم: ترمیم ضعف در برخی از دستگاه های متولی حوزه سلامت که هنوز از استانداردها فاصله زیادی داریم و در برخی نرم ها از میانگین کشوری، فاصله معنادار و روبه عقب داریم
پنجم: پایش برخی هدلینگ های خصولتی که محل تاخت و تاز اشخاصی که مسبب عقب ماندگی استان هستند و دقیقا خلاف جهت برنامه های استاندار، حرکت می کنند
ششم: در بخش کارگری و بازنشستگی، تحولات اساسی صورت نگرفته است و فقدان نوآوری در این حوزه، به روشنی مشاهده می شود
هفتم: ارتباط مجمع نمایندگان استان با تیم استانداری، به صورت سیستماتیک و هدفمند با یک مدل مشخص، طراحی یا پیاده سازی شود.
هشتم: علی رغم تاکید استاندار، هنوز برخی سازمان ها با بروکراسی ها و قوانین دست و پا گیر، موجب انفعال سرمایه گذار می شوند که پیشنهاد می شود کمیته نظارت و ویژه ای مسولیت این بخش را برعهده گیرند
نهم: در مازندران، برخی هلدینگ ها، شرکت ها و دستگاه ها، اصطلاحا به صورت مویرگی به دستگاه ناراضی ساز تبدیل شده اند که به پایش جدی نیاز است.
دهم: جلسات و نشست های تخصصی با نخبگان و خبرگان گمنام و بدون پارتی، پررنگ تر و هدفمندتر برگزار شود.
یازدهم: هنوز برخی اصطلاحا پدرخوانده ها در شهرستان های استان، جولان می دهند و پایش این مدعیان که حضورشان موجب مفسده است، یک مطالبه جدی می باشد.
حال ‌که مازندران با حضور استاندار در تراز ملی که با حضورش همه نگاه های مسوولان ارشد کشور را به این نقطه از کشور جلب کرده است، در مسیر تحول و پیشرفت در حال حرکت است، امیدواریم با تغییر نگرش برخی مدیران و همراهی با برنامه های تحول گرایانه استاندار و تیم همراه او، با شتاب بیشتر به سمت پیاده سازی برنامه های تحولی، گام برداریم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.