کد خبر : 19515
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۸
-

سفر به سرزمین رضوی با طعم نخبه ها

سفر به سرزمین رضوی با طعم نخبه ها
در قالب طرح سرای امید اردوی سیاحتی، زیارتی برای جامعه نخبگان کشور تدارک دیده شد، استان سمنان دومین کاروان اعزامی به مشهد مقدس در قالب این طرح بوده است. در گزارش زیر گوشه ای از این سفر پر بار و سیره رفتاری نخبگان و مستعدان استان سمنان به رشته تحریر در آمده است...؛

«ساعت ۱۰ قطار به ایستگاه سمنان می‌رسد ، مابقی هماهنگی ها اطلاع رسانی خواهد شد. لطفا در زمان مناسب در راه آهن حضور داشته باشید. طبق اعلام ایستگاه به همراه داشتن عکس بلیط کافی است. 10 دقیقه توقف در ایستگاه خواهیم داشت.»

اولین پیام آقای رشیدی مسئول هماهنگی بلیط قطار را رأس ساعت 21:7 دقیقه در سالن انتظار راه آهن دریافت می‌کنم . چند نفر که احتمالا تخمین شان مثل من برای آنتایم بودن شان اشتباه از آب درآمد، خیلی زودتر از زمان اعلام شده به سالن انتظار رسیدند.
اینبار اعزام به سرزمین رضوی با جامعه نخبگان و مستعدان برتر استان سمنان است. طبق اطلاع رسانی ها، تعداد زائرین اردو بیش از 150 نفر است و با رایزنی ها دو واگن قطار برای بخش اعظمی از زائران هماهنگ شد و مقرر است ما بقی مسافران، صبح سه شنبه بیست و یکم تیر ماه با اتوبوسی از شاهرود به جمع ما بپیوندند.
من، نگارنده این متن و شاید تنها خبرنگار جمع، خود را در این سفر، همانند شاگردی که تکلیفش را نمی‌داند، متصورم و منتظر رسیدن زمان موعد برای حرکت قطار هستم. آرزوی مفید بودن و باز شدن گره ذهنی ام، دعای آغازین خروجم از سالن انتظار است ، صدای زنگ تلفنی که مکلفم می‌کند به تهیه یک بسته خبری و حاشیه نگاری از دل این سفر ، نقطه رهیدنم از آن حس بلاتکلیفی است و استمداد جستنم از امام رضا علیه السلام برای شروع کار در حوزه نخبگان، قوت قلبی می‌شود برای خودِ گمشده ام که چند صباحی به هر سرایی سر میزنم نمیابمش و این سفر و این تکلیف می‌توانست مقدمه ای باشد برای بازیابی چند باره ام …
کبوتر دلم را بیشتر از همه آدم های سالن در تاب و تاب وصال میبینم. جماعت نخبگان و مستعدان یکی یکی به سالن انتظار می رسند. ساعت حرکت قطار نزدیک می‌شود و رسیدن فدک به ایستگاه را اعلام می‌کنند. به واسطه هماهنگی های قبلی و بدون فوت وقت، هر مسافری با خوش آمدگویی مهماندار به سمت کوپه اش هدایت می‌شود.
کوپه ام با دوست فیلمسازم یکی نیست اما از آنجایی که این سفر می‌توانست فتح بابی برای آشنایی با افراد دیگر باشد، در برابر لیست اعلامی بلیط قطار مقاومت نمی‌کنیم.
از قضا هم کوپه ام بانوی کارآفرین و طراح و مجری تولید عروسک های ایرانی اسلامی است، برای استارت کار، از او میخواهم از حوزه فعالیتش بگوید و راضیه احمدی بانوی کارآفرینی است که دغدغه حجاب و عفاف دارد و با هدف ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی اقدام به ارائه و پیاده سازی طرحی مرتبط با کودکان در حوزه حجاب و عفاف کرده است.
 او می‌گوید : در مناسب های مختلفی همچون شهادت حضرت رقیه (س) ، ایام اربعین و عید غدیر اقدام به تهیه این عروسک های باحجاب کرده است که بخش اعظمی به کوکان هدیه داده شد.
احمدی از حمایت های معنوی بسیج علمی پژوهشی استان می‌گوید و اینکه طرحش موفق به کسب مقام اول در جشنواره فرهنگی بسیج شده است.
بانوی کارآفرین سمنانی با اشاره به حمایت مادی بنیاد علوی برای گسترش این طرح می‌گوید: با مشوق ارائه شده از سوی بنیاد علوی اقدام به تهیه ملزومات کار کرده ایم و تصمیم داریم در صورت استمرار حمایت‌ها کار را گسترش دهیم.
احمدی با اشاره به اینکه در تدوین این طرح، ابعاد مختلف را در نظر گرفتیم، خاطرنشان کرد : ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی از مهمترین رویکرد ما در پیاده سازی و اجرای این طرح است. نیتش و هدفش برایم ارزشمند است چرا که ترفند هوشمندانه ای برای خنثی سازی جنگ نرم دشمن برای نابودی فرهنگ اصیل ایرانی است.
با زیبا اسلامی مدیرعامل شرکت اَدیم کارا آترین یکی دیگر از کارآفرینان و صنعتگران مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه آشنا می‌شوم، دانشجوی کارشناسی مدیریت کسب و کار و فعال در زمینه معرق و سوخت چرم است، از قدمت 700 سال این هنر می‌گوید که هنر اصیل بومی ایرانی است و همزمان با نیاز کتابت و جلد سازی روی کار آمد.
این صنعتگر با بیان اینکه برای 12 نفر به صورت مستقیم ایجاد اشتغال کرده است، می گوید : آموزش تخصصی این هنر بیش از یکسال طول می‌کشد.
اسلامی با اشاره به فعال بودن دو کارگاه چرخ دوز و دوست دوز در کارگاهش، بیان می‌کند : در این کارگاه اقدام به تولید محصولاتی چون کیف، کمربند، جا کارتی و… کرده ایم.
مدیرعامل شرکت ادیم کارا آترین می‌گوید: محصول شان موفق به اخذ گواهی صنایع خلاق از سوی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری در دیماه سال گذشته، شده است که 12 نفر در استان موفق به اخذ این مجوز شده اند و تنها شرکتی در حوزه چرم و مد و پوشاک است که موفق به اخذ مجوز صنایع خلاق شده است.
این بانوی هنرمند در پایان ضمن تقدیر از بنیاد نخبگان کشور و استان برای برگزاری این اردوها با رویکرد تعامل و تقویت ارتباط بین جامعه نخبه و کارآفرین و… می‌گوید :باید تلاش شود این طرح ها به صورت مستمر و قدرت اهداف خود را پیگیری کند چرا که منجر به امید آفرینی بین جامعه نخبگانی می‌شود. به وجود بانوان مقتدر چون بانو اسلامی افتخار میکنم.
به اذان صبح نزدیک می‌شویم، نماز را در یکی از ایستگاه ها اقامه می‌کنیم و دوباره کبوتر وصال در امتداد بامش به تب و تاب در می آید. «می‌آید از تراکم عالم به این دیار قلبی که از تزاحم اندوه خسته است…
یاد صحبت های واعظی می افتم که می‌گوید: زیارت به همت و قسمت نیست، بلکه به دعوتی است که فرا می‌خواندت و با خودم می‌گویم تا عنایتش شامل حال کسی نشود اذن دخول نمی‌دهد.کم کم تیغ های بُرنده آفتاب، پنجه اش را بر در و دیوار قطار می‌کشد، به مقصد و نقطه مقصود نزدیک می‌شویم…
 گنبد طلایی امام رضا که از دور خودنمایی می‌کند، مروارید بلورین اشک رخسار امام رضایی ها را صیقل می‌دهد، این نقطه و سلام از راه دور انگار هر بار هم تکرار شود باز هم برای محبان بی غل و غش شمس طوس تازگی دارد و هر کس به شیوه خودش خالصانه ابراز ارادت می‌کند.
سلام ها، شعارها و دل گویه ها از جنس دلدادگی و مشتاقیست که از ضمیر ناخودآگاه شیعیانی بلند می‌شود که هر کدامشان از سوی ماه هشتم طلبیده شدند تا الهام بخش ترین لحظات شان را در این نقطه و لحظه رقم بزنند… اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِیِّ النَّقِیِ‏ وَ حُجَّتِکَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّیقِ الشَّهِیدِ…
و به مقصد رسیدیم، برنامه استقبال فاخر و جالبی از سوی بنیاد نخبگان کشور برای نخبگان و مستعدان تدارک دیده شد، استقبالی شایسته که تیم اعزامی را به وجد آورد. با دود اسپند و شاخه گل و سلام و صلوات راهی هتلی می‌شویم که محل استقرارمان است هتل حیات شرق.
دوندگی های عوامل اجرایی استان سمنان تمامی ندارد، خانم مریم عصار کارشناس بنیاد نخبگان استان سمنان  یکی از آنهاست که و با سعه صدر پاسخگوی دعوت شدگان است، اندک ناهماهنگی ها هم که متوجه عوامل اجرایی استانی نیست در سفرهایی اینچنین چاشنی سفر است. خانم زهرا شاهی یکی دیگر از عوامل اجرایی سفر است که با همان چهره آرام و موقر خود همپای خانم عصار می‌کوشد تا برای مدعوین این سفر سنگ تمام بگذارند. ساعت پذیرش هتل را به 12 الی یک موکول کردند و فرصت را غنیمت شمرده و به سمت حرم روانه می‌شویم .
از بست نواب صفوی وارد می‌شویم. چقدر امن است اینجا. گویا همه آمدند تا سهم خود از این اقیانوس نور و از این فیض بی زوال را بردارند، انفصال روح از دنیای وانفسا و پر از آلودگی و رسیدن به فطرتی که ودیعه خداییست در این فراز و فرودها به جا آوردن آداب‌ زیارت رقم می‌خورد.
در نخستین شب استقرار، پیش از نماز مغرب و عشاء، و در رواق دارالقرآن، آیین افتتاحیه گردهمایی نخبگان و مستعدان استان سمنان و گلستان است و سخنران این مراسم حجت الاسلام و المسلمین سرلک  است.او در دیدار با نخبگان سمنان از وسعت کرامات و عنایات علی بن موسی الرضا علیه السلام به مشتاقانش می‌گوید :از فراخ بودن چشمه عطا و عنایتش و معجزه ای که در قصه طلبیدنش است.
این استاد حوزه و دانشگاه  با توصیه به اینکه باید فرصت انسان شدن را ارج نهیم و برای این امر تصمیم قاطعانه بگیریم، می‌گوید :انسان ها با تصمیم های درست به مقام انسانیت می رسند و تصمیم غلط ما را از مسیر انسانیت دور می‌کند.
او انسانیت را نتیجه عقلانیت و خردورزی میداند و می‌گوید : انسان ها به اندازه ای  که تصمیم درست می گیرند، انسان هستند.‌
سرلک به 10 ویژگی نخبه از نگاه امام رضا(ع) می‌پردازد و می‌گوید: لا يَتِمُّ عَقْلُ امْرِء مُسْلِم حَتّى تَكُونَ فيهِ عَشْرُ خِصال: أَلْخَيْرُ مِنْهُ مَأمُولٌ. وَ الشَّرُّ مِنْهُ مَأْمُونٌ. يَسْتَكْثِرُ قَليلَ الْخَيْرِ مِنْ غَيْرِهِ، وَ يَسْتَقِلُّ كَثيرَ الْخَيْرِ مِنْ نَفْسِهِ. لا يَسْأَمُ مِنْ طَلَبِ الْحَوائِجِ إِلَيْهِ، وَ لا يَمَلُّ مِنْ طَلَبِ الْعِلْمِ طُولَ دَهْرِهِ. أَلْفَقْرُ فِى اللّهِ أَحَبُّ إِلَيْهِ مِنَ الْغِنى. وَ الذُّلُّ فىِ اللّهِ أَحَبُّ إِلَيْهِ مِنَ الْعِزِّ فى عَدُوِّهِ.
وَ الْخُمُولُ أَشْهى إِلَيْهِ مِنَ الشُّهْرَةِ. ثُمَّ قالَ عليه السلام: أَلْعاشِرَةُ وَ مَا الْعاشِرَةُ؟ قيلَ لَهُ: ما هِىَ؟ قالَ عليه السلام: لا يَرى أَحَدًا إِلاّ قالَ: هُوَ خَيْرٌ مِنّى وَ أَتْقى».
او تلاش برای رفع نیاز دیگران را اولین ویژگی فرد نخبه از نگاه امام رضا علیه السلام می‌داند و می‌گوید : ویژگی دیگر فرد نخبه از منظر امام رضا این است که مردم از بدی او در امان هستند.
سرلک: انسان نخبه خیر اندک دیگران را بسیار می شمارد و خیر بسیار خود را اندک جلوه می‌دهد و از دانش طلبی خسته نمیشود، شهرت را دوست ندارد؛ بلکه مهجوری را برمی گزیند . در عمر خود از دانش طلبی خسته نمی شود و فقر در راه خدایش را از توانگری محبوبتر می داند و برایش خواری در راه خدا از عزت با دشمنان خدا محبوب تر است و آخرین ویژگی انسان نخبه این است که به هر کسی می رسد، می گوید که از من برتر است.
نخستین شب حضور نخبگان و مستعدان استانهای سمنان و گلستان در حرم مطهر امام رضا علیه السلام با این گردهمایی معنوی و تشریح خصایل نخبگانی از نگاه امام هشتم به پایان می‌رسد.در حاشیه این نشست با یکی دیگر از محققان و نخبگان دامغانی آشنا میشوم. فاطمه امیراحمدی فارغ التحصیل رشته زیست شناسی گرایش سلولی تکوینی از دانشگاه دامغان است.
او می‌گوید :مقاله استخراج شده از طرحش در ژورنال Call and tissue banking (هلند) در آگوست 2022 چاپ شده است و دو مقاله دیگر نیز در حال چاپ دارد.
امیر احمدی از اقدام بنیاد نخبگان که در قالب سرای امید فرصتی برای آشنایی بیشتر و تقویت روحیه معنوی نخبگان را فراهم آورده است قدردانی می‌کند و می گوید : استمرار این گردهمایی ها منجر ارتباطات علمی این جامعه و تشکیل شبکه نخبگانی می‌شود.
مفتخرم به مصاحبت با یکی دیگر از نخبگان کشور و شهرم، نامش را قبل‌ترها شنیده بودم البته اینکه نخبه ها در مهجوری سر ببرند، چیز عجیبی نیست در بیوگرافی مختصرش نوشته بود: مدرس دانشگاه، ویراستار، شاعر و پژوهشگر اما می‌دانم و شنیده ام که فراتر از این حرفهاست. دکتر حسن یعقوبی را می‌گویم و از او درباره ضرورت و ثمرات و برکات این سفرهای معنوی می پرسم، با استناد به آموزه‌های دینی، می‌گوید: علم حقیقی نور است که خداوند در دل‌ها نهادینه کرد و درک این موضوع برای کسی که خداوند به او استعداد و موهبتی عنایت کرده اهمیت دارد، اینکه بداند اگر دانش و توانمندی دارد هدیه‌ای از طرف خداوند بلند مرتبه است و اگر وجود نخبه با معنویات گره بخورد دچار تکبر و خود برتر بینی نمی‌شود و همیشه شاکر خداوند است  و این سفرهای معنوی، زمینه ساز پیوندهاست و موجب می‌شود توجه شخص به مبدا و منبع اصلی بیشتر شود و همیشه خود را در برابر عظمت مطلق خدا ، ناچیز و فقیر الی الله بشمارد و این یکی از برکات مهم سفر معنوی برای افراد مستعد و نخبه است.
او معتقد است: این سفرهای معنوی باید با برنامه‌ریزی دقیق‌تری انجام شود چرا که فرصت مغتنمی است و باید نهایت بهره را از آن برد و برگزاری جلسات و نشست‌های هم‌اندیشی از الزامات این سفرهای نخبگانی است.
دکتر حسن یعقوبی این سفر معنوی را به خنکای نسیمی تشبیه می‌کند که از چارچوب پنجره ای می‌وزد و می‌گوید: افرادی که در مسائل علمی، تحقیقاتی و پژوهشی یا حتی در امور هنری درگیر هستند این سفرها میتواند فرصت فراغتی باشد که منجر به تجدید قوای روحی شود و زمینه را برای تلاش های بیشتر فراهم می‌کند.
برای روز دوم سفر، سرزمین موج های آبی  را برای متقاضیان و علاقمندان تدارک دیدند، اتوبوسی هم برای ایاب و ذهاب هماهنگ شده و عوامل اجرایی بنیاد ملی نخبگان، مدعوین را به سرزمین موج های آبی هدایت می کنند.
حضور در رواق دارالرحمه و دیدار نخبگان با قائم مقام بنیاد ملی نخبگان از برنامه رو سوم سفر است.مکان اجتماع و حرکت را از لابی هتل حیات شرق اعلام می‌کنند. به بهانه های مختلف ری اکشن های این جماعت را آنالیز میکنم و چیزی که نظرم را جلب می‌کند، اخلاص  و خاکی بودن تک تک شان است. با وجود اینکه رزومه ای چند صفحه از اکثریت شان سراغ دارم باز هم انگار چیزی در چنته جز اخلاص و خاکی بودن ندارند، البته این شاید از محاسن این سفر معنوی باشد شاید هم  همراه با توفیقات حوزه تخصصی شان، چند واحد درس پرهیز از غرور و تکبر را پاس کرده اند. آدم حظ می‌برد از معاشرت با این جماعت. البته می‌گویند شکستن بت منیّت زمانیست که انسان خودش را در برابر عظمت خدا گم کند… و انگار این ها در مسیر کمال شان و اذکر الله و ذکر کثیرا گفتن شان به این نتیجه رسیدند که عاقبت به خیری در گمشدن دربزرگی خداست…
به سمت دار الرحمه حرکت می‌کنیم، این را هم بگویم یکی از قشنگی های این سفر، جاذبه و موقعیت مکانی محل استقرارمان است و البته بست شیخ نواب صفوی . مسیرمان تا حرم 7 دقیقه است وبه قول بچه ها ا گر مثل آقای کی پور تند پا باشیم این مسافت تا 4 دقیقه هم تقلیل میابد.با راهنماهای مسیر به دارالرحمه می رسیم. رئیس بنیاد نخبگان استان سمنان با همان روحیه جهادی و لبخند الهام بخشش که طنین امیدواری در آن موج می‌زند چند کلامی با جامعه نخبگان صحبت می‌کند از تاریخچه شکل گیری بنیاد استانی میگوید که سنش تنها دو سال کوچکتر از بنیاد ملیست.
رضا کی پور با استناد به تدوین سند راهبردی کشور به تشریح تفاوت نخبه و مستعد می پردازد که نخبه کسی است که در زمینه های فرهنگی، هنری، و… کار بارز و برجسته جهت اعتلای کشور انجام داده و مستعد نخبگی کسانی هستند که توانمندی ذاتی دارند و جهت اعتلا و پیشرفت کشور در مسیر کسب توانمندی و تجربه هستند.
رییس بنیاد نخبگان استان سمنان نخبه پروری، نخبه شناسی و نخبه گماری را جزو وظایف همه ارگانهای کشور می‌داند.
در اثنای سخن گفتن رئیس بنیاد استان سمنان، قائم مقام بنیاد ملی نخبگان به جمع اضافه می‌شود خوش و بش کوتاهی شکل میگیرد. گوشه رواق مشغول تنظیم خبرم هستم که جو عرفانی حاکم بر حرم ، مجابم می کند برای دقایقی  قلم را  رها کنم و به این هیات مکتوب دل بسپارم…
شکیبا غفاریان غزل آئینی رضوی اش را برای حضار قرائت می‌کند.
و باز غرق گناه آمدم به دیدن تو
دوباره روی سیاه آمدم به دیدن تو
سؤال می‌کنم از من، من ٍ درون خودم
چگونه از دل چاه آمدم به دیدن تو؟
پر از نشانه‌ی نقاره‌های معجزه‌ام
که مثل یک پر کاه آمدم به دیدن تو
ببخش ای همه خوبی که باز هم با اشک
و شکل ناله و آه آمدم به دیدن تو
چقدر عاشق وقت طلوع خورشیدم
همیشه وقت پگاه آمدم به دیدن تو
من از ورودی باب الجوادت ای خورشید
من از ورودی ماه آمدم به دیدن تو
پناهگاه تمام غزال های جهان
بدون پشت و پناه آمدم به دیدن تو
نگاه کن به من و دست های خالی من
به شوق نیم نگاه آمدم به دیدن تو
نخواه راهی بیراهه های خسته شوم
منی که این همه راه آمدم به دیدن تو
آه امام رضای من، کنار مضجع نورانی ات این محفل عرفانی چه می‌چسبد . این بست نشینان حرمت این لحظه را با قشنگ ترین اصوات موسیقایی جهان عوض نمی‌کنند ، اینجا با هر طنین عباس گفتن های دکتر حسن یعقوبی و مدح ماه منیر بنی هاشم، گلوها از بغض تارانده و چشم ها بی اراده می جوشند.قلمت نویسا باد مرد. و دلها را با این غزل به آسمان بین الحرمین گره می‌زند.
آسمان تکیه به دستان تو دارد عباس
مرغ دل، خانه در ایوان تو دارد عباس
در حریمت نه فقط دل‌شدگان حیران‌اند
عشق هم دست به دامان تو دارد عباس
شب از آن روز که چشمان تو خاموش شده‌ست
رنگِ گیسوی پریشان تو دارد عباس
ابر هرگاه که می‌بارد از انبوهیِ بغض
شرم از تشنگیِ جان تو دارد عباس
طور عشق است نگاه تو و موسای دلم
بهره از مشربِ عرفان تو دارد عباس
خیمه‌ها تشنه‌ی آب‌اند و لبِ دشنه‌ی رنگ
صحبت از شام غریبان تو دارد عباس
شعر خوانی ها تمام می‌شود اما دلهای شیفتگان ولایت از قدم زدن در کوچه پس کوچه های شعر و ثناگویی حضرت عباس و ماه هشتم آن هم در حرم علی بن موسی الرضا، سیر نمی‌شوند.
و در ادامه ناصر باقری مقدم قائم مقام بنیاد ملی نخبگان به تنوع فعالیت ها و خدمات بنیاد در سال‌های اخیر اشاره می‌کند. از هیات های اندیشه ورز و جذب مستعدانِ حوزه صنعت و بورسیه های تحصیلی می‌گوید که نمونه این خدمات است.
او به نخبگان و مستعدان استان سمنان این نوید را می‌دهد که در بحث اشتغال 5 هزار ردیف استخدامی برای نخبگان تعریف شده و در بخش خصوصی نیز در قالب شرکت های دانش بنیان برای سرآمدان این حوزه ایجاد اشتغال شده است
باقری همچنین حامل پیام خوش ساخت مسکن برای نخبگان است و می‌گوید: برای تامین مسکن فعالان این عرصه به یک طرح ابتکاری با دانشگاه های مادر در سراسر کشور رسیدیم و در صورت تخصیص زمین، برای ساخت مسکن نخبگان یا به صورت واحدهای سازمانی یا اجاره به شرط تملیک اقدام می‌شود.
این مقام مسئول در بنیاد ملی نخبگان می‌گوید : در بنیاد زمینه اثر بخشی نخبگان با رویکرد حل مسائل در دستور کار است و غیر از نخبگان علمی 5 حوزه دیگر همچون نخبه ادبی، قرآنی، صنعتی، فناوری و… را نیز به رسمیت شناخته ایم.
بعد از پایان سخنرانی، نخبگان و مستعدان استان سمنان  از مطالبات و خواسته های خود می‌گویند، بی پروا انتقاد می‌کنند. از کاستی هایی گله می‌کنند. از انتظاراتشان می‌گویند و این مسئول تمام و کمال شنونده مطالبات آنان است و رسالت بنیاد را حمایت بی چون و چرا از جامعه نخبگانی با رویکرد حل مسائل کشور عنوان می‌کند و برنامه های در دست اجرا را راهکاری برای تقلیل مشکلات جامعه نخبگانی عنوان می‌کند.
صدای گلبانگ اذان ظهر از گنبد و مناره صحن و سرا بالا می‌رود صفوف نماز منظم می‌شود و همه به امام جماعت حاضر اقتدا می‌کنند.پس از پایان نماز ظهر و عصر هم گفتگویی بین این مسئول و نخبگان و مستعدان استان سمنان شکل می‌گیرد. با هر حرم رفتنی و گره خوردن چشم با گنبد طلایی اش و با قرائت زیارت جامعه کبیره، امین الله و… با دیدن انواع تشرف های مشتاقانی که دلهاشان در طواف حریم امن آقاست، اعجاز دعوت به گونه ای دیگر برای زائران کویش ، تفسیر می‌شود. آقای خوبی ها، شکر این دعوت را کجای حرم اقامه کنم؟
عصر آن روز هتل فدک الزهرا میزبان نخبگان و مستعدان استان‌های سمنان و گلستان است و آیین اختتامیه گردهمایی نخبگان دو استان مقرر است با برنامه های متنوع و جذاب در این مکان برگزار شود. فاصله مکان استقرار مان تا هتل فدک الزهرا پنج دقیقه است. با راهنمایی کارگزاران به سالن همایش های هتل فدک الزهرا می رسیم. مجری برنامه هم طناز است و هم تسلط خوبی در اجرا دارد. همان اول کار، نخبگان را با دعوت به چالش گل رز آبی محک می‌زند که این گل رز زیر صندلی هر کسی است سکه ای به او تعلق می‌گیرد و حضارِ در جستجوی سکه با قهقه مجری می‌فهمند که رکب خوردند.
برنامه اینجا مهیج است. اجرای زنده موسیقی روی استیج و نمایش فان و جالبی را تدارک دیده اند که برای دقایقی سالن از صدای خنده تا مرز انفجار پیش می‌رود.
تهییج را لحظاتی با فرار هلی شاتی که با فاصله میلیمتری از کنار سر حضار می‌گذرد تجربه میکنیم و به اصطلاح خلبان یا هدایتگر هلی شات با عینک های واقعیت مجازی خارج از سالن هدایتش می‌کند.
برای دقایقی رئیس بنیاد نخبگان استان سمنان پای تریبون می‌رود. با همان انگیزه و نشاط همیشگی اینبار هم امید افزایی در صحبت هایش موج می‌زند، این گردهمایی را به فال نیک می‌گیردو او از نخبگان و مستعدان به عنوان چشمان امید جامعه یاد می‌کند.
سرپرست نهاد نمایندگی  رهبری در بنیاد ملی نخبگان، سخنران بعدی است او به حضار توصیه می‌کند، کتاب سلول های بهاری که سرگذشت پروفسور بهاروند نخبه و مرد شماره یک سلول های بنیادی کشور است را حتما مطالعه کنند.
حجت‌الاسلام والمسلمین کرمی، می‌گوید : بهاروند کسی است که ۱۹ جایزه بین المللی اخذ کرد و ۶ اختراع او در آمریکا ثبت شده است و معتقد است استاد راهنمای او امام رضا(ع) است و افراد زیادی با رسیدن به درجات بالای علمی اذعان می‌کنند این مقام و مرتبت به برکت وجود امام رضا(ع) است.
او از اجرای طرح سرای امید در مشهد الرضا به عنوان منشا اتفاقات و تصمیمات بزرگ یاد کرد و افزود :امیدواریم نخبگان و مستعدان برتر برنامه های تاثیر گذار را از این مکان مقدس شروع کنند.
کرمی با اشاره به اقتدار جمهوری اسلامی ایران با وجود اعمال تحریم ها و توطئه های مختلف، ، می‌گوید : ایران در فاصله ۳۰ سال رتبه ۱۵ تولید علم جهان را به دست آورده و ۲.۵ درصد تولید علم جهان به دانشمندان ایرانی اختصاص دارد و  رتبه ۴ سلول های بنیادی به جمهوری اسلامی ایران اختصاص دارد و در ۶ پلتفرم خودکفا شدیم و واکسن را تولید کردیم.
او ادامه می‌دهد: رهبر برای جامعه نخبگانی از تعابیر بسیار زیبایی استفاده می کنند و اگر حمایت های رهبری را نداشتیم ، دستاوردهای علمی به بار نمی نشست و این حوزه آنقدر از نگاه رهبر با اهمیت است که فرمودند تا آخرین قطره خون پای رشد علمی کشور ایستاده ایم.
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان نیز در آیین اختتامیه با اشاره به ضرورت توجه به نخبگان، رهبری را پایه گذار اهمیت به نخبگان جامعه می‌داند و می‌گوید مقام معظم رهبری توصیه کردند به جوانان نخبه بیش از پیش توجه شود.
باقری مقدم به تلاش های دشمنان و القای یاس در جوانان ایرانی، اشاره می‌کند و معتقد است : اگر جوانان هوشمندانه عمل کنند مثل همیشه توطئه بدخواهان خنثی میشود.
او دربخش دیگری از سخنان خود به ایجاد 9 هزار شرکت زایشی در کشور و فعال بودن در عرصه تولید و صادرات اشاره می‌کند و می‌گوید ‌: با وجود این توفیقات باز هم رسانه های دشمن، واقعیات را وارونه جلوه می‌دهند.
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان از مغفول ماندن ذهن جوانان انتقاد می‌کند و می گوید: با وجود همه پیشرفت ها در عرصه های مختلف، از مدیریت فضای ذهنی جوانان با ماندیم، ایران کشور واردکننده سیم خاردار در زمان جنگ بود اما اکنون در عرصه های نظامی آنقدر اقتدار دارد که کشورهای مدعی در صف خرید پهپاد ایرانی هستند اما با وجود پیشرفت ها در مدیریت فضای ذهنی جوانان غفلت صورت گرفته است.
او به نخبگان می‌گوید ‌: در بنیاد، 4 کار محوری در حال پیگیری است که موضوع اشتغال و ، مسکن نیز در آن گنجانده شده است.
و خاتمه برنامه تجلیل نخبگانی از 6 نخبه استان‌های سمنان و گلستان است که با اهدای لوح و هدیه ای از آنان تجلیل می‌شود.
آقایان دکتر رضا ناظم‌نژاد و دکتر محسن حسینی‌نژاد برگزیده طرح کاظمی آشتیانی و خانم دکتر زهرا امیری برگزیده طرح شهید وزوایی هستند که از استان سمنان روی سن می‌روند و تجلیل می‌شوند. برای برش کیکی که تدارک دیده اند، قرعه به نام دکتر رضا ناظم‌نژاد می افتد و با تشویق حضار کیک را برش می‌دهد.
برنامه مهیج این سالن با یک شات یادگاری از نخبگان دو استان به پایان می‌رسد.
کم کم زمزمه رفتن به گوش می‌رسد در گروهی که به منظور هماهنگی برنامه سفر تدارک دیده اند، زمان حرکت قطارها را اعلام می‌کنند، اما دلها نه از ایوان طلای اینجا کنده می‌شود و نه سقاخانه با معماری بی نظیرش که کبوترانِ اینجا، محصورش کردند.
 «من آن کبوترم به دور گنبد طلایی اش چه عاشقانه میپرم، دوباره نبض های من عارفانه می‌زند، نگاه کن سقاخانه ای مرا صدا می‌زند»
اما از آنجایی که هر آمدنی با رفتنی گره خورده، چمدان ها بسته می‌شوند و قطار سوت حرکت را می‌زند. به رهاورد این سفر فکر می‌کنم به ویژگی های انسان خردمند، همان 10 خصلتی که امام رضا کامل شدن عقل مسلمان را منوط به رعایت این اصول می‌داند به این که حتما نباید نخبه یا مستعد برتر باشی و رزومه پر و پیمان داشته باشی تا نهادینه شدن این خصایل در وجودت، خردمندت کند، هر کسی در هر جایگاهی، می‌تواند با رعایت این اصول که توصیه امام رضا علیه السلام است و پرهیز از هر خبطی، نخبه وجود خودش باشد . این همان نسخه انسان ساز امام رضایی است که بر سر در یکی از رواق ها نصب شده و اگر برای نهادینه شدن این خصایل در رفتارمان بکوشیم و به سهم مان مروجش باشیم، نام مان اتومات در سامانه هوشمند خدا به عنوان انسان نخبه و  خردمند  ثبت می‌شود…
 دیگران به خیر او امیدوار باشند مردم از بدی او در امان باشند، خیر اندک دیگری را بسیار شمارد، خیر بسیار خود را ناچیز پندارد، هرچه حاجت از او خواهند دلگیر نشود، در عمر خود از دانش طلبی خسته نشود، نیازمندی به درگاه خدا برایش محبوب‌تر از بی‌نیازی باشد، خاری نزد خدا برایش از عزت با دشمنان خدا محبوب‌تر باشد، گمنامی را از پرنامی بیشتر بخواهد، به احدی ننگرد جز اینکه بگوید او از من بهتر است.
و حالا سه روز از سفر میگذرد، و پیام های قطور قدرشناسی کاروان دوم طرح سرای امید، از تیم اجرایی در سمنان تمامی ندارد. امید است با شکل گیری این هسته نخبگانی
اهداف عالیه بنیاد به سر منزل مقصود برسد. به پایان آمد این دفتر حکایت همچنان باقیست…
خبرنگار: محدثه عباسی

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.