کد خبر : 19841
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۲
-

مدیر کل دامپزشکی استان سمنان؛؛

استان سمنان رتبه اول کشور از لحاظ کارخانه های دارویی/تولید ۸۵ درصد داروهای دام و طیور در داخل استان

استان سمنان رتبه اول کشور از لحاظ کارخانه های دارویی/تولید ۸۵ درصد داروهای دام و طیور در داخل استان
مدیر کل دامپزشکی استان سمنان، گفت: این استان با دارا بودن ۱۵ کارخانه دارویی تولید مکمل، رتبه اول کشور را دارد. ؛

به گزارش ندای مردم  دو استان حمیدرضا حسینی در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته دامپزشکی با اشاره به خدمات گسترده این حوزه، بیان کرد: امروزه نقش دامپزشکی از مزرعه تا سفره را شامل می شود و وظیفه اصلی ما، پیشگیری از بیماریهای واگیر دام از طریق واکسیناسیون و مبارزه با بیماریهای مشترک بین انسان و دام است.
وی با اشاره به “تب مالت” به عنوان معروفترین این بیماریها، افزود: در ۶ ماهه نخست سالجاری بالغ بر ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نوبت انواع واکسیناسیون در استان انجام شده و ۶۵ درصد حوزه خدماتی دامپزشکی بطور رایگان انجام می شود.
حسینی با اشاره به وجود ۸ کانون بیماری از ابتدای سال تا کنون، افزود: در بحث مبارزه با بیماریهای مشترک، بالغ بر ۱۲ هزار راس دام تحت مراقبت قرار گرفت که تاکنون ۳۳ راس دام مبتلا به سل و ۴۳ راس دام مبتلا به تب مالت شناسایی شده است.
مدیر کل دامپزشکی استان سمنان با اشاره به برون سپاری برخی کارها به بخش خصوصی و انجام نظارت توسط دامپزشکی، تصریح کرد: حوزه درمان به بخش خصوصی واگذار شده که تاکنون ۱۲۳ مرکز فعال از غربی ترین تا شرقی ترین نقاط استان دایر شده و ۱۶۰ نفر در ۳۰ داروخانه دامپزشکی فعال در استان، مشغول به کار شده اند.
وی گفت: ۶ کشتارگاه فعال دام و ۶ کشتارگاه فعال طیور در استان مستقر هستند و ۱۱۰ نفر مسئول فنی مستقر در حوزه نظارتی وجود دارد.
حسینی با اشاره به وجود ۱ هزار مرکز عرضه در سطح استان، بیان کرد: از ابتدای سال بیش از ۹ هزارو ۸۰۰ کیلوگرم فراورده های غیر قابل مصرف انسانی از این مراکز جمع آوری و برای ۷۳ مرکز پرونده قضایی تشکیل شده است.
مدیر کل دامپزشکی استان با بیان اینکه استان سمنان از لحاظ تعداد کارخانه های داروسازی رتبه ۲ کشور و از لحاظ تنوع داروها رتبه ۱ کشور را دارد، افزود: ۵۰۱ واحد صنعتی پرورش دام و طیور با ظرفیت ۱۵ میلیون و ۲۰۰ قطعه در استان وجود دارد و میزان جوجه ریزی در ۶ ماهه ابتدایی سالجاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱ درصد افزایش داشته است.
وی با اشاره به بازگشت ۱ واحد راکد خوراک دام و طیور به چرخه تولید در ابتدای سالجاری، گفت: ۳۸۰ نفر بطور مستقیم و غیر مستقیم در این واحد مشغول به کار شدند.
حسینی با بیا اینکه شاخص محصولات صادراتی استان، تخم مرغ و لبنیات می باشد، اظهار کرد: از ابتدای سال ۱۶۷ اردوی جهادی در ۴ محور برگزار شده است.
مدیر کل دامپزشکی استان سمنان با بیان اینکه یک واحد پرورش مرغ لاین در میامی شهرستان شاهرود مورد تایید قرار گرفته و در حال ساخت می باشد،گفت: در سال آینده فاز ۱ کارخانه تولید واکسن در سمنان آغاز می شود.
حسینی افزود: ۷۰ درصد دام سنگین استان به سمت صنعتی شدن رفته است و ۱۶ ناظر شرعی در کشتارگاههای استان بر ذبح شرعی دام نظارت می کنند.

خبرنگار – فاطمه قدوسی

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.