کد خبر : 21206
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۹
-

تورم تولید دارو به نقطه جوش نزدیک شد

تورم تولید دارو به نقطه جوش نزدیک شد
ندای مردم -تورم نقطه به نقطه تولیدکننده دارو و فرآورده‌های شیمیایی و گیاهی در بهمن امسال به 76.4 درصد رسید. بررسی روند نشان می‌دهد تورم تولید دارو از ابتدای تابستان امسال با سرعت بیشتری رشد کرده است.؛

به گزارش ندای مردم دو استان ،بانک مرکزی شاخص قیمت تولیدکننده را تا بهمن 1401 منتشر کرده است. این شاخص میانگینی از قیمت‌ها را بلافاصله پس از تولید یعنی وقتی هنوز وارد زنجیره توزیع نشده است، نشان می‌دهد. تغییرات این شاخص تورم تولیدکننده نامیده می‌شود که شاخصی برای پیش‌بینی تورم کالایی است که به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

دارو و فرآورده‌های دارویی شیمیایی و گیاهی یکی از زیرگروه‌های بخش صنعت است. قیمت دارو تاثیر مستقیمی بر سلامت جامعه و سیستم بهداشتی کشور دارد و از این جهت تورم آن حائز اهمیت است.

در این گزارش تورم نقطه به نقطه تولیدکننده گروه دارو در بهمن 1402 و روند آن از ابتدای سال 1401 بررسی شده است. این بررسی نشان می‌دهد تورم تولید داروها در سال جاری رشد قابل توجهی داشته است.

تورم تولیدکننده دارو در بهمن ماه 1402

تورم تولیدکننده در واقع تورم کالایی را نشان می‌دهد که تولید شده و همچنان در محل ساخت قرار دارد. بنابراین چیزی که این تورم نشان می‌دهد، رشد هزینه‌های تولید، کاهش تامین مواد اولیه و دیگر عوامل مربوط به تولید است. تورم تولیدکننده اغلب یک شاخص برای پیش‌بینی تورم مصرف‌کننده است و از این جهت به آن شاخص پیشران تورم گفته می‌شود.

در بهمن 1402 تورم نقطه به نقطه تولیدکننده زیرگروه دارو که تغییرات قیمت را نسبت به بهمن سال قبل نشان می‌دهد برابر با 76.4 درصد بوده است که مقدار قابل توجهی است و نشان می‌دهد که در یک سال گذشته رشد هزینه‌ها، تولید دارو در کشور را چه مقدار تحت تاثیر قرار داده است.

اما روند این تورم از ابتدای سال 1401 نیز نشان می‌دهد که سرعت رشد قیمت‌ داروهای تولیدشده در داخل کشور شدت گرفته است.

روند صعودی تورم تولیدکننده دارو از تابستان امسال

تورم نقطه به نقطه تولیدکننده دارو در فروردین سال گذشته برابر با 52.5 درصد بود. این تورم به روند افزایشی خود ادامه داد و در خرداد ماه به 59.3 درصد رسید که رکورد تورم نقطه به نقطه تولیدکننده دارو در سال 1401 بود.

با این حال پس از خرداد سرعت رشد قیمت‌ تولید دارو کاسته شد و در خرداد 1402 تورم نقطه به نقطه به 28.8 درصد رسید که کمترین مقدار تورم از ابتدای سال گذشته بود. بنابراین می‌توان گفت که در مدت این یک سال تولیدکنندگان دارو با فشار هزینه‌ای کمتری مواجه بوده و عملکرد تولید بهبود یافته است.

 

اما داده‌های بانک مرکزی حاکی از این است که از ابتدای تابستان امسال رشد قیمت تولید دارو دوباره بر دور تند قرار گرفته است. به طوری که تورم تولیدکننده دارو در آذر امسال به 78.3 درصد رسید که رکورد تورم از ابتدای سال گذشته بود. البته در 2 ماه گذشته از تب تورم دارو اندکی کاسته شده است.

در سال‌های اخیر تولید داروی داخلی با توجه به اثر تحریم‌های بین‌المللی و دشواری دسترسی به داروی خارجی اهمیت زیادی برای کشور پیدا کرده است. با این حال ارقام نشان می‌دهد هزینه‌های تولید این کالای مهم نظام بهداشت و درمان در داخل کشور به ویژه در ماه‌های اخیر رشد زیادی کرده است.

منبع حبر-اکو ایران

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.