کد خبر : 3285
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۷
-

عقلانیت و خردورزی نقش تعیین کننده‌ای در سرنوشت فردی و اجتماعی دارد

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:عقلانیت و خردورزی که نقش تعیین کننده‌ای در سرنوشت فردی و اجتماعی ما دارد. به گزارش پایگاه خبری کارنامه فردا،محمدرضا سوقندی در هفتمین نشست شورای هماهنگی امور ایثارگران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: متأسفانه در یکی دو هفته گذشته شاهد اتفاق تلخی بودیم که در راس آن شهادت

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:عقلانیت و خردورزی که نقش تعیین کننده‌ای در سرنوشت فردی و اجتماعی ما دارد.

به گزارش پایگاه خبری کارنامه فردا،محمدرضا سوقندی در هفتمین نشست شورای هماهنگی امور ایثارگران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: متأسفانه در یکی دو هفته گذشته شاهد اتفاق تلخی بودیم که در راس آن شهادت سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و در ادامه جان باختن جمعی از هموطنان‌مان در مراسم تشییع این شهید بزرگوار در کرمان و همچنین حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی و جان باختن جوانان و نخبگان و پاره تن ملت ایران بود. حادثه اخیر وقتی تلخ‌تر شد که اعلام شد که متوجه شدیم بر اساس یک خطای انسانی رخ داده است.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: همه این حوادث ما را غمگین و ملت ایران را داغدار کرده است. اما از سوی دیگر در تمام این حوادث درس‌هایی نهفته است که ما به عنوان ایثارگران و خدمتگذاران عرصه ایثار وظیفه داریم که درس‌ها و عبرت‌های این حوادث سلسله‌وار را با بصیرت، معرفت و آگاهی و  تحلیل، درست بشناسیم، اولویت‌بندی کنیم و به عنوان بخش نخبگانی جامعه دیگران را هم آگاه کنیم و این قضایا را برای آنها نیز تبیین کنیم.

وی ادامه داد: آنچه مسلم است این است که جمهوری اسلامی در آغاز کامل دوم انقلاب، در یک شرایط جدیدی قرار گرفته است و ما باید از گردنه‌ها و عقبه‌های جدیدی عبور کنیم و به همان میزان که قدرت و اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران در منطقه و در جهان خود را نشان می‌دهد، به همان میزان هم دشمن با پیچیدگی‌ها و نظام رسانه‌ای خاص خود، این اقتدار و قدرت را به چالش می‌کشد. در اینجا باید اذعان کنیم که توده مردم همواره با روشن‌بینی و بصیرت خود، نقش تاریخی خودشان را ایفا کردند، به طوری که در این حوادث و وقایع هم شاهد آن بودیم. اما این جامعه نخبگان و خواص جامعه هستند که به عنوان جریان فکری، مهندسی کار دشمن را درست بشناسند و درست بشناسانند.

سوقندی با اشاره به نقش مهم نخبگان و وقایع تاریخی گفت: اصولا وقتی ما می‌گوییم فتنه، جریانات سیاسی و پیچیدگی‌ها، امتحانات الهی و عبور از گردنه‌ها، قطعا این‌ها کارهای آسانی نیستند. اگر در این مسیر راه هموار و روشن باشد که دیگر نام آن گردنه نیست، اتفاقا وقتی این پیچیدگی‌ها، سوالات و ابهامات مطرح می‌شود، نقش نخبگان و خواص که در تاریخ آنها را به عنوان «عمار» و یا «مالک اشتر» می‌شناسیم، خودنمایی می‌کنند. در هر حال جمهوری اسلامی از این حوادث و وقایع عبور خواهد کرد و این روزهای تلخ و سخت خواهد گذشت، اما تاریخ و معرفت تاریخی، نوع اقدامات، تصمیمات و اعلامات و موضع گیری‌ها هم در ذهن مردم و ملت و هم در حافظه تاریخ خواهد ماند. لذا باید بر اساس آن چیزی که نیاز جامعه ما است، هرکدام در هرجا هستیم نقش خود را بشناسیم، درست تبیین و روشنگری کنیم.

مأموریت‌های دفتر امور ایثارگران

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران با اشاره به مأموریت‌های دفتر امور ایثارگران گفت: ما سه مأموریت را دنبال می‌کنیم؛ مأموریت اول رسیدگی و اهتمام به ایثارگران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که شاخص‌های آن، اسناد بالادستی و مجموعه اقدامات لازم در قوانین و مقررات به میزان لازم وجود دارد؛ اما مهم‌ترین کاری که در این بخش باید انجام دهیم، هماهنگی، پیگیری و نظارت برای اجرای درست، به موقع و اثربخش این قوانین و مقررات است که در برخی موارد حداقلی است و در مواردی هم همراه با ابهام است.

وی با اشاره به وظیفه این دفتر برای تکریم ایثارگران گفت: ایثارگران نیاز به ترحم ندارند، بلکه در مجموعه حماسه‌سازان، قهرمانان و پهلوانان و نقش‌آفرینان انقلاب و دفاع مقدس با پیشینه‌ای به بلندای تاریخ بشریت و در راس آن فرهنگ عاشورا نقش‌آفرینی قرار دارند. تکریم فرهنگ ما و بخشی از این فرهنگ، فرهنگ سازمانی ما است. ارتقاء و تعالی فرهنگ سازمانی در پذیرش و فرهنگ پذیری تکریم ایثارگران عزیز هم از وظایف ما است که البته طی این سال‌ها دچار آسیب شده که قصد داریم به کمک حاضران در این نشست اصلاح کنیم و ارتقاء ببخشیم.

سوقندی ادامه داد: مأموریت دوم ما توسعه و ترویج فرهنگ ایثار، شهادت، مقاومت و جهاد است. در طول تاریخ شهادت‌ها و ایثارها در بزنگاه‌ها به داد امت‌ها رسیده است. در انقلاب اسلامی هم همینطور بوده است و ماجرای جریانات حاکم بر کشور که شاید شهادت شهید بهشتی و یارانش توانست به مدد امام خمینی(ره)، مردم و انقلاب بیاید و در عصر حاضر و همین روزها هم شرایط قبل از شهادت سردار سلیمانی و یارانش را با شرایط پس از شهادت ایشان هم در کشور، هم در سطح منطقه‌ای و هم در سطح بین‌المللی در همین راستا قرار می‌گیرد. شهادت‌ها این چنین ملت‌ها و امت‌ها را به صحنه آورد و ظرفیت‌ها را بسیج کرد. این همان فرهنگ شهادت است.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران درباره سومین مأموریت دفتر امور ایثارگران گفت: تشکل‌های مردمی حوزه فرهنگ ایثار و شهادت که شورای عالی ترویج، تهیه دستورالعمل و ترویج آن را به عهده ما گذاشته، مأموریت سوم ما هستند که پیش نویس آن آماده شده و قطعا از نظرات دوستان بزرگ وار در تدوین نهایی آن استفاده خواهیم کرد.

کتابخانه‌های عمومی؛ آمادگاه فکر و اندیشه

وی در ادامه سخنان خود درباره جایگاه کتابخانه‌های عمومی در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت گفت: ما دو جریان را در حوزه فرهنگ ایثار و ایثارگران دنبال می‌کنیم. یکی جریان فکری و معرفتی هست و یکی جریان فرهنگی؛ وقتی در حوزه ابزارها و اقدامات موثر رصد می‌کنیم، می‌بینیم که نقش کتاب و کتابخوانی به عنوان نماد عقلانیت و خرد ورزی و نماد و نشانه بنیادهای معرفتی، نقشی ممتاز است و کتابخانه آمادگاه فکر و اندیشه است. اگر دیگران مشغول تولید محتوا هستند، آنجا که عرضه می‌شود و مواجه فکری پیدا می‌کند و باز خورد می‌گیرد، نهادی به نام «کتابخانه» است. کتابخانه‌ها نهادی هستند که مستقیما با ارباب و اصحاب فکر و اندیشه سر و کار دارند و مخاطبان اصلی کتاب در کتابخانه‌ها هستند.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران افزود: بعد جریان فرهنگی کتاب به عنوان آمادگاه اندیشه و عرضه مستقیم به مخاطب، نقش مهمی دارد. وقتی ما بررسی می‌کنیم در نظام تولید و منظومه معرفتی، می‌بینیم که بیشترین میزان تولیدات حوزه ایثار، مقاومت و دفاع مقدس «کتاب» است که نمونه تقریظ هایی است که مقام معظم رهبری بر بخشی از رمان‌ها و کتاب‌های دفاع مقدس داشته‌اند را می‌توان نشان از اهمیت این حوزه دانست. اگر این موضوعات را بپذیریم، نقش نهاد کتابخانه‌های عمومی، مسئولان و کتابداران آن به عنوان افسران جبهه جنگ نرم، بیش از پیش مشخص خواهد شد.

سوقندی با اشاره به روند روبه رشد توسعه و فعالیت‌های کتابخانه‌های عمومی طی سال‌های اخیر گفت: امروز شاهد افزایش و گسترش و تجهیز کتابخانه‌های عمومی هستیم و قطعا جریان دولتی و هم مشارکتی در کتابخانه‌ها که دامنه آن در شهر و روستاها نیز گسترده شده، می‌تواند به جریان فرهنگی کشور کمک کند.

وی ادامه داد: در میان حدود ۵۰ شهید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۴ نفر کتابدار هستند که در استان‌های مختلف نیز کتابخانه‌هایی به نام آنها مزین شده است. کتابداران شهید در کنار ایثارگران، رزمندگان و خانواده‌های شهدایی که جذب شدند و در بدنه این وزارتخانه مشغول به کار هستند، اسناد زنده‌ای برای ایثار و جهاد در میان اهالی فرهنگ و ادب هستند.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امیدواریم این نشست و گفتگوها، فتح بابی در نزدیک شدن به کتاب و اهمیت آن و همچنین عقلانیت و خردورزی که نقش تعیین کننده‌ای در سرنوشت فردی و اجتماعی ما دارد، باشد و در کنار تولید و عرضه کتاب، کتابخوانی و بهره‌برداری از کتاب بیش از پیش گسترش پیدا کند و به یک رسم و عادت عمومی تبدیل شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.