کد خبر : 10285
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۹:۲۴
-

کسب رتبه برتر هنرمندان استان سمنان در مسابقه ملی طراحی و اجرای صنایع‌دستی

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: هنرمندان استان موفق به کسب رتبه برتر در مسابقه ملی طراحی و اجرای صنایع‌دستی با محوریت رشته‌های احیاشده، شدند. به گزار پایگاه خبری کارنامه فردا ، مهدی جمال با اعلام این خبر افزود: “خیرالنساء صمدیان” در رشته رودوزی(شال مکنه تمام ابریشم شماره‌دوزی شده) و “سید حسین متولیان” در رشته

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: هنرمندان استان موفق به کسب رتبه برتر در مسابقه ملی طراحی و اجرای صنایع‌دستی با محوریت رشته‌های احیاشده، شدند.

به گزار پایگاه خبری کارنامه فردا ، مهدی جمال با اعلام این خبر افزود: “خیرالنساء صمدیان” در رشته رودوزی(شال مکنه تمام ابریشم شماره‌دوزی شده) و “سید حسین متولیان” در رشته زیورآلات سنتی(چنگوم) موفق به کسب عناوین برتر شدند.

وی گفت: این مسابقه ملی با تأکید ویژه دکتر مونسان مبنی بر باززنده‌سازی و احیای رشته‌های در حال فراموشی برگزار شد و خوشبختانه نتایج خوبی را نیز به دنبال داشته است.

جمال با اشاره به اینکه چنگوم‌سازی یکی از هنرهای اصیل و زیبای شهرستان مهدی‌شهر با بیش از ۱۵۰ سال قدمت است، افزود: این هنر نوعی ملیله‌کاری نقره است که به‌عنوان  زیور زنانه کاربرد دارد.

وی اضافه کرد: ویژگی خاص این نوع ملیله‌کاری که یکی از زیورآلات زنان و دختران سنگسری بوده است، دگرگونی فرم آن است که بر روی “ساختِه مَکِنِه ” قرار می‌گیرد. چَنگوم از دو طرف سر و در بالای گوش قرار می‌گیرد و تا زیر چانه ادامه می‌یابد .

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: مکنه یا شال بلند ابریشمی(کژین) نوعی هنر سوزن‌دوزی است که تقریبا سه متر طول دارد و سطح آن را به‌طور کامل شماره‌دوزی می‌کنند.

این دو اثر پیش ‌از این موفق به دریافت مهر “نشان ملی استاندارد” شده بودند.

شال شماره‌دوزی استان نیز موفق به دریافت مهر اصالت یونسکو در برنامه داوری نشان بین‌المللی صنایع‌دستی ۲۰۱۶ شده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.